Înțelepții din vechime spuneau că mult mai de folos îi
  este omului a plânge decât a râde. Timpurile noi însă, marcate de „știință”
  și „progres”, îl distrează pe om cu tot alaiul de „lumi posibile” oferite de
  mass media americană și americanizantă. Omul e infinit mai dispus „să se
  râdă”, să-și „trăiască clipa” – în sensul cel mai animalic cu putință. Omul e
  curios de soarta altora, în vreme
  ce propriul timp și-l risipește cu larghețe. Logosul care, altădată, îl
  definea pe om și îl deosebea de restul vietăților, nu mai înseamnă nimic. Nu mai
  este o punte între oameni. Cuvântul este, acum, înlocuit de palavre. Beckett,
  Ionescu și, chiar Caragiale au înțeles asta. Omul trăiește (de fapt,
  vegetează) în evul media. Mungiu: Zapping.
    
Apostolul Pavel vorbea despre „războiul nevăzut” al
  omului, care „nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva
  începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului
  acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh”. Cele
  aproape două mii de ani n-au fost de ajuns ca omul să înțeleagă care îi este adevăratul vrăjmaș. Crede, în continuare, că „trupul și sângele”
  altuia, iar nu „duhurile răutății,
  care sunt în văzduh”, trebuie răpuse. Prin arme de foc ultrasofisticate acum,
  prin amenințări și teroare. Pur și simplu, asta e lumea – globalizată și
  globalizantă – în care trăim. A-i trimite în ghetto-uri pe „indezirabili”, pe
  „necivilizați” nu mai e cu putință. Este, deși – încă – neoficial – dictatura
  lor. Așa cum, în învățământ, e deja dictatura nulităților. (Marin Preda, Intrusul: „Nu vezi că nulitățile
  cresc? Să le lăsăm să ni se urce pe umeri și să-i purtăm în cârcă toată
  viața?”) Dascălii au devenit un fel de servitori ce semnează diplome de
  bacalaureat unor semianalfabeți. Cu mulți ani înainte, școala era un fel de
  biserică. Astăzi, multe biserici au devenit un fel de cluburi ce întrețin
  patimi naționaliste ori mentalități pietiste. (Restul, puține la număr, sunt
  oaze, nefrecventabile pentru că refuză să-și ideologizeze discursul, să se ia
  după mode și să distreze.) 
Este foarte greu de găsit un punct de sprijin, un
  reper, în babilonia actuală. E anevoios, dar nu imposibil. Mă gândesc la
  câteva posibile repere: Saul [Pavel, Apostolul neamurilor], Andrei [Rubliov], Fiodor
  [Mihailovici Dostoievski],
  Pavel [Florenski], Andrei [Tarkovski], Alexandr [Soljenițîn], Nicolae [Steinhardt]. Cred
  că nu religia este numitorul lor comun, și nici
  credința (teoretică, abstractă, speculativă, ca a proprietarului de
  hotel din Winter Sleep, filmul
  turcesc laureat cu Palme d’Or la Cannes, în 2014).
  Ci – n-am găsit altă rimă! – îmbisericirea minții (orthopraxis-ul), prin care au dus „lupta cea bună”, „războiul nevăzut”.
  Înfruntând circumstanțele nefavorabile (ce nu sunt decât scuze pentru
  ratați), nestăruind asupra scrupulelor, drămuindu-și vremea. Carpe diem.    
  | 
 
sâmbătă, 10 ianuarie 2015
Carpe diem
Abonați-vă la:
Comentarii (Atom)
