Dacă
momentele de remarcabil cinema realist din anii 60-80 ale lui Lucian Pintilie,
Alexandru Tatos, Mircea Daneliuc, Iosif Demian, Dinu Tănase, Stere Gulea, Ada
Pistiner au fost recunoscute și strălucit continuate în anii 90 (și, mai cu
seamă, după anul 2000) de către Noul Cinema Românesc (Cristi Puiu, Cristian
Mungiu, Corneliu Porumboiu, Radu Jude, Adrian Sitaru, Călin Netzer, Gabriel
Achim, Radu Muntean ș.a.), contribuțiile
inovatoare în cinema-ul românesc ale lui Iulian Mihu și Manole Marcus (Viața
nu iartă), Dan Pița și Mircea Veroiu (Nunta de piatră, Duhul aurului),
Dan Pița (Concurs, Faleze de nisip, Dreptate în lanțuri, Pas în doi),
Mircea Veroiu (Semnul șarpelui, Sfârșitul nopții, Să mori rănit din dragoste
de viață) au rămas fără ecou. La fel s-a întâmplat cu filmele lui Mircea
Săucan Când primăvara e fierbinte, Țărmul n-are sfârșit, Meandre și
100 lei. De obicei, uitarea unui film vine, chiar și în lipsa unei
consacrări, la ceva vreme după premieră. În momentul lansării în sălile de cinema, critica
sau adeziunea publicului își spun, într-un fel sau altul, cuvântul. În cazul
lui Săucan, Țărmul n-are sfârșit nu a avut premiera decât 30 de ani mai
târziu, la Cinemateca din Ierusalim.
 |
Țărmul n-are sfârșit (Mircea Săucan, 1963) |
Ostilitatea
înalților funcționari de la Studioul Buftea a început chiar după primele
secvențe filmate. Regizorul deturnase subiectul inițial – un ciné-vérité cu țărani (jumătate documentar, jumătate artistic) despre „vitalitatea
și transformarea socialistă a agriculturii din Dobrogea”. Scandalul părea iminent,
dar cum nu doar nenorocirile, ci și minunile vin când nu te aștepți, o
delegație de cineaști de la Moscova, condusă de Mihail Romm, a vizitat
conducerea studioului. Romm (cel ce îl descoperise pe Tarkovski, căruia îi
fusese profesor în institut) a văzut materialul filmat și i-a plăcut enorm. Astfel,
montajul a fost finalizat la începutul anului 1963, dar filmul a fost oprit în
urma respingerii, de către regizor, a modificărilor impuse de producător – Studioul
Cinematografic București. Copia standard avea să fie trimisă la arhivă cu
interdicție fermă de difuzare. Nicolae Mărgineanu (director de imagine la Alerta):
„La Buftea, Săucan avea dușmani. Mediocritatea e întotdeauna puternică prin agresivitate.
Ea se consumă prin a pune piedici celor talentați.”
 |
Mircea Săucan |
Încă de la
primele secvențe recunoști „stilizarea energică, ingenuă cu bună știință”
(George Littera), și plăcerea „jocului vrăjit, fără miză, gratuit și senin ca
jocul copiilor” despre care vorbea Săucan în confesiunile sale din Fantasme
și adevăruri. Narațiunea
tradițională mai fusese destrămată atât de brutal, în cinema-ul românesc, doar
o singură dată, de Iulian Mihu și Manole Marcus („primii români a căror limbă
maternă în ale artelor este cinematografică”), în Viața nu iartă. Rezultatul:
un film fără story, un discurs asupra reprezentării.
Săucan: „Aveam în mine, așa, o dorință de a zbura, de a mă urca pe culmile
poveștilor, ale fanteziilor și ale istoriei. Voiam să mă simt bine la marginea
mării.”

La
începutul anilor 60, un soldat român aflat în permisie întâlnește o tânără rusoaică venită pe
litoralul românesc să-și caute tatăl mort în război. Idila lor este pretextul
pentru un „poem vizual, delicat ca o boare, al stărilor sufletești inefabile”,
„o ramă a reflecției pe teme filozofice” prin care „Săucan exaltă puterile
demiurgice ale iubirii, ale jocului, ale dezlănțuirii radioase a imaginației”
ce „zămislesc lumea din nou, restituie puritatea primordială, așază totul sub
semnul euforiei” (George Littera). Țărmul n-are sfârșit „se adresează,
pe deplin transparent, unei priviri netede, nepervertite” (Iulia Blaga). Săucan
(Fantasme și adevăruri): „Eram un om cu mult mai bun. Mai deschis, mai
naiv. Aveam o anumită puritate, o puritate care îți poate da o anumită
inconștiență, dar și o anumită prostie. Filmul ăsta are o anumită virginitate
pe care n-am încercat s-o deflorez niciodată. Am vrut să ne jucăm cu stelele,
cu nisipul, cu universul. Microcosmosul include universul întreg. Într-un fir
de nisip încape întregul univers. În gesturi, în mișcări puteam ascunde
feminitatea, iubirea.” Marina Voica, interpreta fetei rusoaice din film, prin
„vitalitatea și lejeritatea pe care le dă personajului” (Iulia Blaga) seamănă
cu Bjork, dar și cu Dorina Chiriac. Băiatul, Eugen Popiță (regizor la „Sahia Film”),
„nu e o frumusețe, dar are o plastică bună” (Fantasme și adevăruri).
 |
Meandre (Mircea Săucan, 1967) |
Peisajul
devine un personaj cu drepturi depline
în arcada filmului și – împreună cu grația celor doi tineri care se „se
copilăresc” mereu – „intră în combinație” pentru a obține „senzația ineditului”
cu o „tehnică simplă, aceea a insolitului, a nonsensului” (Victor
Iliu). Construcția ansamblului nu e savantă, ci mai ales senzorială. „Micul
Prinț pare să fie prezent, pentru că oamenii sunt mari, casele mici,
universul trăind, bine mersi, răsturnat și idilic, fără războaie, doar cu
minunile săvârșite de iubire” (Iulia Blaga).
 |
Mircea Săucan |
Una din
mărcile stilistice specifice lui Săucan încă de la acest film este
repetitivitatea replicilor, gesturilor, imaginilor. Însoțite de sunetele
stranii ale coloanei sonore, valurile mării anticipează leit-motivul pe care,
peste zece ani, avea să-l folosească Andrei Tarkovski în Solaris. Scena
scoaterii din mare a unor statui ce reprezintă zeități din antichitatea greacă
trimite la Fellini, iar „stelele și meteoriții cu care eroii joacă volei,
jonglând cu realitatea și cu adevărurile ascunse” (Iulia Blaga) prefigurează
finalul din Blow Up. Ionuț Mareș: „Cu dialoguri înscrise în linia
absurdului liric, însă perfect coerente (şi familiare celor care au citit proza
lui Săucan), cu o scenografie minimalistă, dar ofertantă în valenţe
simbolistice, cu o coloană sonoră ce creează propriile spaţii imaginare eterice
(muzica lui Tiberiu Olah), cu încadraturi ce sfidează orice şablon, cu un
montaj care sparge construcţia clasică a imaginilor şi sunetelor, cu
interpretări actoriceşti atent lucrate în spontaneitatea lor afişată, cu
permanente exerciţii de stil de o libertate absolută, Ţărmul n-are
sfârşit a punctat un moment decisiv (însă nefructificat suficient) în
maturizarea cinematografiei române.” Sergio Germek Germani: „Țărmul n-are
sfârșit e un film ce depășește toate barierele: mai mult decât în cele mai
bune filme bulgare ori sovietice ale acelor ani, senzualitatea imaginii și
prezențele actorilor produc, în mod direct, asupra spectatorului o viziune și o
emoție de aceeași granulație cu cele produse de peliculele Noului Val, abia
născut în peisajul european. Dimensiunea mitică a urmelor trecutului, chiar și
valurile mării, se întrepătrund cu mișcările figurii umane, făcând iubirile
eroilor și mai inconsistente. Într-o totală autonomie, și fără ca filmul să
poată ajunge la festivalurile internaționale, Săucan era de pe atunci frământat
de libertatea de creație a unui Godard, Rivette sau Rohmer.”