![]() |
Solyaris (un film de Andrei Tarkovski, 1972) |
miercuri, 27 noiembrie 2013
Tarkovski meets Aitmatov
"Fiecare astronaut care s-a intors vreodata din spatiul cosmic este martorul marelui miracol care este viata pe acest pamant.Tot ce tine de stiinta conspira pentru a scoate barbati si femei in spatiu, insa atunci cand acestia se intorc pe pamant incepe adevaratul miracol. Ei vad planeta suspendata in vastitatea spatiului, continentele ei si norii luminosi intr-un univers de nepatruns, viata atarnand cu totul de niste fire de posibilitate invizibile. Profesia lor ii duce spre realizari de inaltimi cosmice si totusi a fi inapoi pe pamant este ceea ce ii ingenunchiaza." - cuvintele unui psiholog, via Ligia Nedelcu (psiholog), prin facebook.
Textul de mai sus este şi un breviar pentru Solyarisull tarkovskian. "Omul are nevoie de om", "Nu dorim să cucerim spaţiul extraterestru, ci doar să extindem civilizaţia pământeană dincolo de Pământ" sunt două din replicile-cheie din acel film. Iar biblioteca de pe staţia "Solyaris", la fel ca încăperile din vila tatălui lui Kris de pe Pământ, sunt un depozitar de esenţe ale culturii şi civilizaţiei omeneşti: busturi ale filosofilor antici, Breughel, Bach, Cervantes, Troiţa lui Rubliov, trimiteri la Dostoievski, Tolstoi ş.a. Şi ce altceva este întoarcerea acasă, pe Pământ, a lui Kris, dacă nu o îngenunchiere? Nu doar în faţa tatălui, ci şi în faţa întregului tezaur de frumuseţe şi măreţie a gândirii omeneşti din totdeauna. Frumuseţe - spune Dostoievski - mântuitoare. Aşa cum, adaugă Kris din Solyaris, "ruşinea va salva omenirea". Ce altceva sunt scrierile lui Cinghiz Aitmatov (O zi mai lungă decât veacul, Stigmatul Casandrei) dacă nu o grăire (în deşert?) despre mărgăritarele de mare preţ al fiinţei numite om, pe care - în goana sa lacomă după satisfacerea propriilor plăceri - bipedul înzestrat cu raţiune le pârjoleşte ori le nesocoteşte, aşa cum - fără milă şi păreri de rău - lichidează întregi specii de animale?
marți, 26 noiembrie 2013
Un petec de cer pentru Temistocle Popa
Unul din primele
filme româneşti care mi-au bucurat mult copilăria de cinefil a fost Eu, tu şi Ovidiu. O comedie muzicală cu câţiva actori simpatici, dar şi o serie de şuşe foarte
reprezentiative pentru ceea ce se numeşte (înainte şi după 1989) „comedia
cinematografică românescă”, filmul lui Geo Saizescu se adresează unui public obişnuit să i se servească pe
tavă poante, înţelesuri şi fapte. Recunosc: încă mă mai trezesc fredonând unele
cântece din coloana sonoră, între care şi „Oare cine eşti tu?” – muzica:
Temistocle Popa; interpreţi: Florin Piersic şi Violeta Andrei; versuri: Flavia
Buref.
![]() |
Eu, tu şi ... Ovidiu |
Incomparabil mai
rafinat, mai evergreen, debordând de
fantezie inteligent construită, îmi pare (acum, la peste 30 de ani distanţă),
musicalul Ma-ma, în care teme
muzicale de Temistocle Popa şi Gérard Bourgeois, rafinat orchestrate de Jean
Claude Dequeant (care e şi dirijor), fac din opera pop-rock a Elisabetei Bostan
un veritabil Rock’n’roll Wolf (care e
şi titlul în engleză al acestei superproducţii internaţionale). Nu sună rău
nici armoniile sale elegiace din Singurătatea florilor (un film cu Radu Beligan şi Toma Caragiu), interpretate de
formaţia lui Ion Cristinou, „Perpetuum Mobile”.
Ma-ma |
Temistocle Popa (26
iunie 1921 – 26 noiembrie 2013) a fost şi unul din popularii creatori de şlagăre
de muzică uşoară, de melodii accesibile şi versuri oarecum simpliste, vreme de
aproape 30 de ani. Uneori însă, nu aş putea să explic de ce şi cum a fost
posibil, hit-urile sale deveneau (cu
aportul esenţial al orchestratorilor de excepţie de talia lui Richard
Oschanitzsky, al interpreţilor şi textierilor) mici mărgăritare, străbătute de emoţie
şi poezie. Aşa au fost, de-a lungul anilor, Trecea
fanfara militară, În rândul patru, Două viori, Cu cine semeni dumneata? Un
petec de cer, Şoape de iubire, Iubite!,
cântate de voci renumite, ca: Dan Spătrau, Doina Badea, Aurelian Andreescu, Pompilia
Stoian, Anda Călugăreanu, Angela Similea, Mirabela Dauer.
![]() |
Temistocle Popa |
Nu am fost,
mărturisesc, un fan al muzicii lui Temistocle Popa. Dar îi păstrez o duioasă
amintire pentru momentele muzicale de excelenţă pomenite mai sus. Şi mai cu seamă datorită twistului
Să ştii, măicuţa mea pe versuri de
Eugen Mirea. Acolo, melodia, vocea şi versurile dau expresie unei rugi fieşti,
plină de recunoştinţă (târzie?), pentru mama ce devenise „o icoană în fiecare gând”. Într-un sfârşit
de noiembrie, Temistocle Popa a plecat „acolo unde nu este nici întristare,
nici suspin” ca să o reîntâlnească.
Parcă te văd cum vegheai mereu,
Să alungi răul din drumul meu.
Azi înţeleg, azi înţeleg
Tot ce nu înţelegeam altădată, când te necăjeam.
Să ştii, măicuţa mea,
Că port icoana ta,
În fiecare gând,
Oriunde şi oricând,
Te-aud cum îmi cântai,
Te văd cum îmi zâmbeai,
Şi-ţi văd şi lacrima din ochi
Când uneori mă dojeneai
Aş vrea să mă mai cerţi,
Aş vrea să mă mai ierţi,
Şi-n mângâierea ta,
Să-ţi simt iar dragostea.
Să-mi pară că îmi eşti
Şi azi alăturea,
Şi să m-auzi că-ţi mulţumesc, maicuţa mea.
Şi să m-auzi că-ţi mulţumesc, maicuţa mea...
vineri, 22 noiembrie 2013
Cu sufletul într-un potir de argint - Cobzality
De la o vreme sunt, recunosc, ademenit de literatura lui Cinghiz Aitmatov –
cel mai de seamă scriitor kirghiz şi unul din prozatorii de frunte ai veacului
trecut. Scrierile sale au ca temă centrală recursul la memorie (individuală şi
colectivă), la cercetarea şi păstrarea identităţii culturale în condiţiile diverselor
forme organizate de spălare a creierilor. „Cântecele din bătrîni – spune un
personaj din O zi mai lungă decât veacul (capodopera
sa) – nu ştiu cum, parcă-ţi merg drept la inimă, robindu-ţi gîndurile”.
Drept la inimă, robindu-mi gândurile şi emoţiile, mi-a mers şi concertul
extraordinar susţinut de formaţia „Cobzality” pe scena Filarmonicii „Banatul”
din Timişoara. Teme şi motive dintr-o sumedenie de îndrăgite cântece din
bătrâni sunt prelucrate de cei cinci membri ai trupei (Robert Magheţi, Florin
Romaşcu, Sebastian Burneci, Bianca Purcărea, Cristi Moroianu) cu sunete de
percuţie, trompetă, caval, harpă, nai şi synthesizer. Câţiva invitaţi speciali
(Dorin Cuibaru – clarinet, instrumente tradiţionale de suflat; Horea Crişovan –
guitars; Adriana Haiduc, Geanina Buzgar, Cornel Igna – tulnic), împreună cu Orchestra
de Cameră a Filarmonicii (dirijor şi orchestrator: Simona Strungaru), au ţesut
o plajă sonoră de tip fusion: world-music, electro, etno-jazz. Combinaţiile lor
de tip jazz-pop-simfonic mi-au amintit de melosul irlandez topit în armonii
simfonice de Mícheál Ó Súilleabháin, de sound-ul Pink Floyd, dar şi de proiectele muzicale de la noi, marca
Stepan Project (Sensul vieţii, Undeva în Europa, Lumina).
Pe Robert Magheţi (ex-„Sistem”, împreună cu Florin Romaşcu) îl ştiu de acum
aproape două decenii, când l-am urmărit pe scena Liceului de Muzică din
Timişoara, alături de alţi colegi de-ai săi muzicieni. Din recitalul lor de
percuţie de atunci nu a lipsit electrizanta piesă a lui Nicolae Brânduş, Ritmodia. Aveam o jumătate de normă de
profesor de engleză (primul meu an în învăţământ, ca dascăl) chiar la clasa lui
Robert. Organizam, în acei ani, o cinematecă în urbe şi ţin minte că l-am
invitat, alături de alţi colegi de-ai săi muzicieni (în devenire), să vadă –
într-o sală arhiplină – The Doors,
filmul lui Oliver Stone. I-am urmărit apoi evoluţia în „Sistem”. Dar şi mai
mult mă bucură, acum, căutările sale întru descoperirea sinelui prin descoperirea
credinţei şi a recunoştinţei faţă de ceva ce sufletul şi nu mintea (în orice
caz, nu mintea fără memorie) poate explica (iar mintea îmbisericită nu mai
simte nevoia să le explice).
Căutările lui Robert, aveam să descopăr, nu sunt singulare. În scurtele
sale comentarii ce prefaţau unele piese, colegul său Florin Romaşcu vorbea
despre nevoia omului de a afla un echilibru (sau dreapta socotinţă) în toate,
de a lega muzica de viaţă, cele văzute de cele nevăzute (dar nu mai puţin reale).
De a înţelege, până la urmă, că exacerbarea ego-ului celui care – artist sau nu
– se crede autosuficient, striveşte orice legătură cu sursa originară a
talentului, a darului pe care l-ai primit spre a-l înmulţi.
Cântările celor de la „Cobzality” mi-au amintit de versurile lui Ioan
Alexandru: „îl văd pe cântăreţ în zori de zi / cum îşi aprinde lampa de la
stele / într-un potir de argint sufletul său / e dus în slăvi şi ţine loc de
ele”. Una din piese, Duminică dimineaţă,
poartă semnele datinii vechi de 2000 de ani de a merge, în a opta zi a
săptămânii, la biserică. „Doar asta nu s-a schimbat în aceste vremuri
schimbătoare” – a mai spus Florin Romaşcu. Focul încins de colindurile (dar şi baladele,
doinele şi cântecele populare, lăutăreşti) prelucrate cu sensibilitatea şi
rafinamentul artistului de la începutul mileniului trei, pare că e rupt din
bucuria, răsfrântă asupra „puterilor din jur”, ce preschimbă fiarele în popoare.
duminică, 17 noiembrie 2013
Religie şi muci
Printr-una din ferestrele facebook-ului îmi soseşte, de la un prieten virtual, acest mesaj
destinat tuturor de pe wall-ul comun: „Mi-aş face
o spovedanie. Oare se poate on-line?”
Cu numai câteva zile înainte, o elevă de-a mea îmi spusese tam-nisam, în timpul
orei: „Peste două zile mă duc să mă spovedesc întâia oară.” Dacă mărturia
liceenei avea o anume nevinovăţie amestecată cu emoţia apropierii de un
asemenea moment nou pentru ea (i-am atras atenţia că despre astfel de lucruri
se vorbeşte încet, nu în gura mare), cuvintele amicului de fb, care e – scrie el, autoironic – „muci cu religia”, mascau
uluire şi nemulţumire. Pricina? Un portal care „accesibiliza” mărturisirea de
taină, care se cuvine să se petreacă faţă către faţă, necum prin internetul neutru,
artificial şi mecanicizat.
Gestul unor
preoţi de a-şi face „platformă on-line pentru binecuvântare” îl face pe amicul
meu să pună serios la îndoială (încă o dată?) credibilitatea BOR, de vreme ce –
alături de „hoţii” şi alte matrapazlâcuri – tolerează asemenea „specimene”.
Unde e, se întreabă el revoltat, „legătura spirituală on-line între Dumnezeu şi
robul său”? Concluzia: „De ce să mă mai duc la biserică? Fac vreun păcat dacă
am să am credinţa mea neştiută de cineva? Poate aruncă cineva primul cu piatra?”
Ce să înţeleg de
aici? – m-am gândit şi răs-gândit. Cât e de anevoios să ajungi, prin
spovedanie, la „făptura cea nouă”, am văzut relativ recent în extra-ordinarul
opus cinematografic al lui Cristian Mungiu, După dealuri. M-am bucurat, totuşi, de un comentariu: „De obicei e bine să nu
glumim cu astea...Nu ne obligă nimeni să credem dar nici să luăm acest lucru în
glumă nu e indicat”. În cele din urmă
mi-am spus că „inima” (sau „crucea”) sus-pomenitei
postări se află în scurta şi curpinzătoarea autocaracterizare a celui ce a
trimis-o: „sunt muci cu religia”. Poate că acest indiciu e chiar temelia
înţelegerii. Nenorocirea e că cei mai mulţi neglijează acest detaliu şi, cu
mucii la nas, pălăvrăgesc în continuare vrute şi nevrute. Îndepărtarea lor este
cel mai simplu şi firesc gest de igienă. Şi nu înseamnă acoperirea şi
muşamalizarea celor ce „updatează” şi „modernizează” – din „interior” şi cu
„binecuvântare” – o rânduiala de veacuri a Bisericii pe care, crezând că o
reformează, nu reuşesc decât să o deformeze. Vindecarea de „muci” (care în
niciun caz nu se face cu aruncarea de pietre) presupune, cred, o anume îndrăzneală:
curajul de a face altfel decât voia proprie. De a recunoaşte că ai nevoie de călăuzire. De a
voi să asculţi adevărul chiar şi din gura unui păcătos. De a te înhăma la
această împreună-lucrare, pentru că tămăduirea de „muci” şi de atâtea
prejudecăţi (autosuficienţa fiind una din cele mai vătămătoare) nu se face nici
cu politica struţului şi nici prin repetarea papagalicească a unor idei şi poveţe
primite de-a gata. Presupune un spirit treaz, pregătit să discearnă, să cerceteze,
să fie – în fine – el însuşi. Aceasta este calea cea strâmtă pe care, deşi sunt
toţi chemaţi, apucă să înainteze
întru desăvârşire doar câţiva.
Internetul este,
nu o dată, capabil de farse. Nu e exclus ca autorii paginilor de spovedanie on-line să fie nişte şarlatani (n-ar fi
nici primii, nici ultimii) care să nu fi primit nicio binecuvântare. Până
una-alta, fiecare găseşte şi înţelege pe măsura căutărilor sale, pe măsura
exigenţelor sale – cu propriul sine, în primul rând. Ce găseşte? Fie o oază de
duhovnicie şi de frumuseţe liturgică din aceea care „izbăveşte omenirea”
(Dostoievski), fie duhovnici virtuali (sau în carne şi oase) care încearcă să profite de naivitatea celor cu „mucii” de la nas neşterşi la timp, din lene sau din nepăsare. Legea
cererii şi ofertei funcţionează şi în plan duhovnicesc, pentru că „fiecare tot
ce vrea obţine, dar ce vrea cu adevărat, nu ce spune că i-ar plăcea să aibă;
ceea ce se obţine cu neprecupeţit sacrificiu, cu nedezminţită încăpăţânare,
înfruntând lenea, nestăruind asupra scrupulelor” (Nicolae Steinhardt).
![]() |
Cadru din După dealuri de Cristian Mungiu, cu Cristina Flutur şi Valeriu Andriuţă |
joi, 14 noiembrie 2013
Viul cinema românesc
Noul şi vechiul sunt
antipozi evergreen pentru
comentatori, critici, istorici, teoreticieni ai artei etc. Într-un anume sens,
noul (a nu se confunda cu ceea ce este actual şi la modă, la un moment dat) nu
are vârstă şi este însăşi calea spre viaţă, spre adevărul artistic ce
transfigurează (nu ilustrează!) realitatea. Iar ceea ce este vechi nu a fost,
cu adevărat, niciodată nou.
Sintagma „noul cinematograf românesc” se referă,
stricto sensu, la filmele emblematice (multe câştigătoare ale unor importante
premii internaţionale, prezente în competiţii, retrospective, gale, cinemateci
din toată lumea) realizate începând cu anul 2000. Largo sensu, o serie de filme
româneşti experimentale, inovatoare sub raport formal şi tematic au fost etichetate,
de-a lungul anilor, drept „nou cinema” în raport cu filmele (cenuşii, stupide, convenţionale
şi mult mai numeroase cantitativ) tributare şabloanelor ideologice din epocă
ori, cum se întâmpla adesea, unei viziuni regizorale (sub)mediocre.
Insolite şi preocupate
să găsească formule noi de limbaj cinematografic aveau să fie şi o seamă de opere
dinainte de 1990 (unele din ele, datorită interdicţiilor de difuzare sau
difuzării parcimonioase, sunt şi acum puţin sau deloc cunoscute chiar de cei
avizaţi) ale lui Mircea Săucan (Casa de
pe strada noastră, Ţărmul nu are sfârşit, Meandre, 100 lei), Iulian Mihu şi
Manole Marcus (Viaţa nu iartă), Liviu
Ciulei (Pădurea spânzuraţilor),
Lucian Pintilie (Duminică la ora 6, Reconstituirea),
Mircea Mureşan (Răscoala), Dan Piţa
şi Mircea Veroiu (Nunta de piatră, Duhul
aurului), Radu Gabrea (Dincolo de
nisipuri), Dan Piţa (Filip cel bun, Concurs,
Faleze de nisip, Pas în doi), Mircea Veroiu (Semnul şarpelui, Sfârşitul nopţii, Să mori rănit din dragoste de viaţă),
Mircea Daneliuc (Cursa, Proba de microfon,
Croaziera), Alexandru Tatos (Mere
roşii, Secvenţe, Secretul armei ... secrete), Andrei Blaier (Ilustrate cu flori de câmp), Iosif
Demian (O lacrimă de fată), Nicolae
Mărgineanu (Un om în loden), Dinu
Tănase (La capătul liniei), Stere
Gulea (Moromeţii), animaţia lui Gopo
şi Zoltan Szilagy ş.a. Salturile calitative înregistrate atunci (în raport cu majoritatea
covâr;itoare a filmelor româneşti de până la mijlocul anilor 70) se datorau în
special profesionalizării şi „intelectualizării” cinematografiei din
România.
![]() |
Reconstituirea |
![]() |
Pădurea spânzuraţilor |
100 lei |
![]() |
Meandre |
![]() |
Nunta de piatră |
![]() |
La "Moara cu noroc" |
Cursa |
![]() |
Pas în doi |
![]() |
Proba de microfon |
![]() |
O lacrimă de fată |
![]() |
Secvenţe |
Primul deceniu al
perioadei de după căderea dictaturii comuniste avea să recupereze „simţirea enormă şi văzul monstruos” din
filmele lui Lucian Pintilie (Balanţa,
Prea târziu, Terminus paradis) şi să-i ofere altui „furios”, Mircea Daneliuc,
ocazia să se „dezlănţuie” (Patul
conjugal, Această lehamite, Senatorul melcilor). Revelaţia acestor ani
(1990-2000) mi se pare însă Nae Caranfil, cu E pericoloso sporgersi, poate cea dintâi comedie cinematografică
românească pur-sânge, radical diferită şi de teatralizările filmice după
Caragiale, şi de verva revuistică a (super)comediilor populare interesate prea
puţin de stil, de limbaj cinematografic (B.D.-urile,
Păcală, Nea Mărin miliardar, Buletin de
Bucureşti ş.a.m.d.). Demersul său aminteşte, pe undeva, de valenţele comice
din sofisticatele apologuri Concurs şi
Croaziera, de care îl desparte formula
parabolei folosită în acestea din urmă. La sfârşitul anilor 90, Alexandru
Maftei propune, cu Fii cu ochii pe
fericire, un film oarecum atipic, realizat într-o notă elegiacă, fără excese
naturaliste şi „revanşarde”. Rezultatul: o panoramă a societăţii româneşti la
începutul „protevizării” şi „otevizării” sale. Această perspectivă detaşată (dar
nicidecum neimplicată) avea să fie dezvoltată, nuanţată, desăvărşită în câteva
din filmele de referinţă „minimaliste” din primul deceniu al mileniului trei.
![]() |
E pericoloso sporgersi |
În anul 2000,
Cristian Mungiu lansează un scurt-metraj – Zapping
– ce îmbină atmosfera din 1984 cu
aceea din Fahrenheit 451. Regizorul-scenarist
închipuie o lume stăpânită şi agresată de imaginile fără noimă difuzate de
canalele televiziunilor, tot mai numeroase. Printre frânturile de filme pe care
le accesează personajul principal, se pot zări câteva fragmente dintr-un film
istoric românesc, Mircea. Nevasta (o
gospodină) zice: „Ia, lasă aici!” Soţul (care vine obosit de la muncă şi vrea
să vadă „ce mai e”) schimbă canalul: „N-ai văzut că era un film românesc?!” Totuşi,
apucăm să vedem acest dialog purtat între voievod şi nepotul său (un adolescent). Nepotul:
„Bunule, tu eşti nemuritor?” Mircea: „De ce-ntrebi? Simt povara răspunderilor
şi-am visat şi-o apă neagră.” Pentru cei
străini de context, e un detaliu fără semnificaţie. Pentru cei familiarizaţi cu
cinematografia românească din ultima jumătate a secolului XX, e lesne de ghicit
cine este „bunul nemuritor” din această scurtă istorie ieroglifă, interpretat –
cum altfel? – de Sergiu Nicolaescu.
Contrar mitului care încă mai circulă despre
filmele româneşti ale „noului val” (vezi atitudinea personajului din Zapping jucat de Hanno Hoefer) sau ale
vechilor şabloane, filmele apărute după anul 2000 au „marcat”, cucerind
festivalurile şi câştigând simpatia cinefililor din întreaga lume. Nu pentru că
autorii lor ar fi „trădători de ţară” şi „lichele anticreştine” (aşa cum mai
cred unii comentatori mai mult sau mai puţin anonimi – vezi postările
referitoare la 432, la După dealuri), nu pentru că filmele lor sunt
„antiromâneşti” şi, chipurile, „batjocoresc ţara şi valorile naţionale”. Şi
nici pentru că ar condamna, ca într-un fel de „judecată de apoi”, însuşi
„specificul naţional”, care, în opinia unui reprezentant de frunte al intelighenţiei româneşti, este „sinistru”,
„mediocru”, „neisprăvit”, „nemântuit” şi chiar „nemântuibil”. Pur şi simplu
pentru că reprezentanţii de seamă ai acestui „nou val” – Cristian Mungiu,
Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Adrian Sitaru, Radu Muntean, Călin Netzer, Hanno
Hofer, Anca Damian ş.a. – au ales să renunţe la ceea ce, în anii 90, alcătuia
profilul filmului românesc (şi est-european, în general) de export: „hoardele
de mineri, ţiganii cuţitari şi zâmbetele lui Iliescu” (Mircea Daneliuc, Pisica ruptă, Ed. Univers, Bucureşti,
1997). La intrarea în sala de la Cannes 1995, unde urma să înceapă proiecţia Senatorului melcilor,
doi englezi – arată Daneliuc în acelaşi volum – discutau aşa: „Nu intri?”
„Mi-ajunge cu filmele astea din Est. Prea mult jeg. Îmi strică ziua.” Ce propun
în schimb regizorii „noului val”? O viziune „de autor” asupra unor „stări de
fapt”, un tip de cinema care – cel puţin nu la primul nivel – nu oferă
„confort” şi o senzaţie de wellness celor
deprinşi doar cu un anume tip de „spectacol cinematografic”: denotativ, decorativ şi senzaţional-faptic.
![]() |
4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile |
![]() |
A fost sau nu a fost? |
![]() |
Medalia de onoare |
![]() |
Crulic |
![]() |
După dealuri |
În cinematograful de azi, „din ce în ce
mai golit de semnificaţii”, un cinema „de producător”, „nu
mai contează cum povesteşti, ci mai
ales ce povesteşti”, iar „regizorul e
judecat azi după numărul de intrări, de faze sexy, de bătăi şi urmăriri” – arată Dan Piţa în volumul său Confesiuni cinematografice (Ed. Fundaţiei PRO, colecţia „Universitatea Media”, Bucureşti,
2005). Observaţiile sale, valabile acolo unde filmul aduce money-money
(nu e cazul în România), aveau să fie contrazise de tipul de cinema practicat
în Marfa şi banii; Occident; Moartea
domnului Lăzărescu; 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile; A fost sau n-a fost?; Hârtia
va fi albastră; Amintiri din Epoca de Aur; Poliţist, adjectiv; Medalia de
onoare; După dealuri; Crulic – drumul spre dincolo; Poziţia copilului, Domestic
ş.a. – filme în care fondul de idei bine articulate, în ciuda aparentei
tehnici ciné vérité, îşi găseşte o expresie
pur cinematografică; dificilă, poate, în „minimalismul” ei (personajul muzică
este aproape inexistent, de exemplu), însă nu imposibil de urmărit, de
desluşit.
P.S. Nu sunt un fan înveterat al filmelor
româneşti despre care se vorbeşte în ultimii 15 ani, deci nu pledez pentru ceea
ce e, cum se spune, pe gustul meu. Cu foarte puţine excepţii (filmele lui
Mungiu, câte un film de Porumboiu, Puiu, Netzer), topul meu de suflet este
croit pe alte poetici. Cred însă că este un gest de fair play să recunosc
infuzia e prospeţime pe care „Noul Cinema” românesc, prin formulele propuse de
autorii săi, o aduce – aici şi în toată lumea.
marți, 12 noiembrie 2013
Dumnezeul copleşitor
Paul Slayer Grigoriu despre ANDREI RUBLIOV şi DUPĂ DEALURI:
"Desi am un program cat se poate de incarcat si de agitat, ieri mi-am facut timp, m-am luptat cu oboseala si am vazut "Andrei Rubliov". Exista un lucru care mi s-a intamplat doar la doua filme: la acesta si la "Dupa dealuri". Au fost momente pe care nu am putut sa le urmaresc stand jos, pur si simplu m-am ridicat in picioare in fatza ecranului. Motivul este acelasi pentru amandoua- am simtit cat de coplesitoare poate fi prezenta lui Dumnezeu. Desigur, nu am simtit chiar direct prezenta lui Dumnezeu, sunt lucruri de o anumita inaltime duhovniceasca ce nu mi s-a dat. Dar am avut o intuitie a ei. In "Dupa dealuri" mi s-a intamplat la scena exorcismului, cand parca am trait pe viu lupta cu cel rau, atat de expresiv redata incat m-am simtit ca si cum as fi fost de fatza la slujba. Iar la "Andrei Rubliov" a fost scena finala. Este scena unei biruinte, dar a unei biruinte atat de dureroase si de coplesitoare, incat bucuria aceasta depaseste orice concept de
bucurie pe care l-am putea inchipui in afara trairii in Hristos. Tin minte ca, in memoriile sale, parintele Teofil Paraian povestea ca in tinerete - poate chiar adolescenta, nu-mi amintesc bine contextul - avea de facut zilnic un drum lung pe jos si ca spunea Rugaciunea Inimii si avea niste bucurii asa de mari incat abia putea sa le indure. Si apoi exista descrierile Parintilor purtatori de Dumnezeu, dintre care ma gandesc acum, de pilda, la Sfantul Siluan. Acestia spun ca atunci cand simte prezenta lui Dumnezeu, bucuria omului este atat de mare, incat daca Domnul nu s-ar retrage un pic, daca aceasta stare ar dura mai mult, omul ar muri cu siguranta. Cam asta e ce (imi) transmite scena finala din filmul lui Tarkovski. Repet, nu am simtit eu acea prezenta, dar cu palida mea oglinda murdara, cu vaga mea intuitie artistica, filmul a reusit sa-mi sugereze ceva. E o victorie atat de mareata, o transfigurare atat de totala a tristetii, a durerii, a infrangerii sau a preocuparilor de zi cu zi, transformate in bucurie divina (sau, mai degraba, divino-umana), incat primul impuls e sa te intorci si sa o iei la fuga. Si e pur si simplu dincolo de orice descriere si de orice categorii. De aceea spun teologii apofatici, incepand cu Sfantul Dionisie Areopagitul ca Dumnezeu NU e nici bun, nici drept, nici frumos, nici minunat, nici milostiv etc. Nu pentru ca ar fi contrariul acestora, ci pentru ca bunatatea si iubirea lui Dumnezeu sunt cu totul ALTCEVA decat ce intelegem noi prin aceste concepte."
![]() |
Andrei Rubliov |
![]() |
După dealuri |
bucurie pe care l-am putea inchipui in afara trairii in Hristos. Tin minte ca, in memoriile sale, parintele Teofil Paraian povestea ca in tinerete - poate chiar adolescenta, nu-mi amintesc bine contextul - avea de facut zilnic un drum lung pe jos si ca spunea Rugaciunea Inimii si avea niste bucurii asa de mari incat abia putea sa le indure. Si apoi exista descrierile Parintilor purtatori de Dumnezeu, dintre care ma gandesc acum, de pilda, la Sfantul Siluan. Acestia spun ca atunci cand simte prezenta lui Dumnezeu, bucuria omului este atat de mare, incat daca Domnul nu s-ar retrage un pic, daca aceasta stare ar dura mai mult, omul ar muri cu siguranta. Cam asta e ce (imi) transmite scena finala din filmul lui Tarkovski. Repet, nu am simtit eu acea prezenta, dar cu palida mea oglinda murdara, cu vaga mea intuitie artistica, filmul a reusit sa-mi sugereze ceva. E o victorie atat de mareata, o transfigurare atat de totala a tristetii, a durerii, a infrangerii sau a preocuparilor de zi cu zi, transformate in bucurie divina (sau, mai degraba, divino-umana), incat primul impuls e sa te intorci si sa o iei la fuga. Si e pur si simplu dincolo de orice descriere si de orice categorii. De aceea spun teologii apofatici, incepand cu Sfantul Dionisie Areopagitul ca Dumnezeu NU e nici bun, nici drept, nici frumos, nici minunat, nici milostiv etc. Nu pentru ca ar fi contrariul acestora, ci pentru ca bunatatea si iubirea lui Dumnezeu sunt cu totul ALTCEVA decat ce intelegem noi prin aceste concepte."
sâmbătă, 9 noiembrie 2013
Sindromul Kiril
Una din ispitele sufletului
rebel a fost, dintotdeauna, raiul pe pământ. În numele său oamenii s-au revoltat pe orânduirile nedrepte, au făcut
zarvă, s-au riripit. Au făcut schisme, s-au dezbinat. Amăgiţi de subtile duhuri
puritane, s-au pornit să înfrunte răul din omenire. Au uitat însă că, pentru a
ţine piept stiihiilor nevăzute ce pun în mişcare mulţimile dezlănţuite, e
nevoie de o altă strategie. Pentru că răul este biruit doar facerea de bine. E,
până la urmă, o chestiune de know how.
Asemenea fiului risipitor
din pilda evanghelică, unii îşi vin în fire. Ajung să-şi înţelegă sminteala şi lasă loc să crească în ei
„făptura cea nouă” – cea mai mare minune săvârşită de Mântuitor (Nicolae Steinhardt:
„Eşti în Hristos, eşti făptură nouă”), aşa cum a făcut Kiril, monahul mediocru
şi vanitos din filmul lui Andrei Tarkovski, Andrei
Rubliov. Acesta, nemaisuportând rânduiala mănăstirii, a încercat să(-şi)
facă dreptate, iar apoi şi-a luat lumea în cap. Spăşit, avea să se întoarcă în
genunchi la obştea pe care-o părăsise: „N-a mai rămas nici o urmă de adevar în
lume. ... Nu mai pot păcătui în fiecare zi! Şi nimeni nu poate trăi altfel în
lumea asta! ...” Este reprimit de stareţ, care însă îi dă canon să copieze cu
mâna lui Scriptura.
De câte ori şi în
câte miliarde de ipostaze nu încercăm fiecare, până ajunge să ne vină mintea
cea de pe urmă, revolta lui Kiril? Ne revoltăm pe ceea ce ni se pare strâmb –
la alţii. Aitmatov, în romanul său, Stigmatul
Casandrei: „Fiecare vede sursa răului în celălalt, în afara sa, în afara
grupului său, a castei, a naţiunii, a statului şi, mai departe, a rasei, a
religiei, a ideologiei.” Iar cinismul, rătăcirile şi abuzurile pe care le
săvârşim sunt cu atât mai cumplite cu cât devenim mai puternici din punct de
vedere tehnologic. Aici, Aitmatov se întâlneşte cu Tarkovski, cel din Solaris şi Călăuza – pseudo-S.F.-uri ce
avertizează prăpastia, care se adânceşte tot mai mult, dintre ştiinţă şi
conştiinţă. Dar – tot Aitmatov spune – „conştiinţa are nevoie de libertatea
venită dinăuntru, căci altfel ea este cumpărată şi vândută ca vechiturile la
bazar”.
După „schimbarea
la faţă”, Kiril îşi mărturiseşte viclenia în faţa lui Rubliov (căruia îi
greşise, pizmuindu-l în taină pentru talentul său recunoscut de vestitul iconar
Teofan Grecul) şi-l îndeamnă să picteze, să nu-şi îngroape imensul talent prin asprimea
unei asceze extreme autoimpuse. De fapt, acesta este sensul spovedaniei: să nu
te cruţi, să spui totul, până la capăt. Aşa mi se pare literatura lui Cinghiz
Aitmatov (cu înrâuriri din Dostoievski, Bulgakov, Soljeniţân), filmele lui Tarkovski
– toate. Şi multe din filmele lui Paradjanov, Abuladze, Kurosawa, Mizoguchi,
Ozu. Iar dacă e să numesc un regizor român contemporan, acela ar fi – de
departe – Cristian Mungiu.
vineri, 8 noiembrie 2013
Cinghiz Aitmatov - o revelaţie
La recomandarea
unui monah cărturar l-am descoperit pe Cinghiz Aitmatov. Sunt buimăcit şi fericit după ultimele lecturi –
două romane (Eşafodul, Stigmatul
Casandrei) şi câteva nuvele - Geamilia,
Plopşorul meu cu basma roşie, Vaporul alb, Cocorii timpurii, Ogarul cenuşiu de la malul mării (aceasta din urmă a apărut într-o antologie numită Agnia, fiica focului). Şi, mai presus de toate, romanul O zi mai lungă decât veacul. Nu am mai
fost atât de copleşit de o carte de când l-am descoperit – în adolescenţă – pe
Dostoievski. (Steinhardt, o altă întîlnire crucială, e altceva, nu e
romancier.) Excelent povestitor, fin psiholog ce surprinde sufletul omenesc
deopotrivă în destrămarea lui, cât şi în momentele de transfigurare, de întoarcere
la matcă, prin metanoie. Iar animalele sunt adevărate personaje ce rezonează în
chip nebănuit de profund cu emoţiile şi rătăcirile omeneşti. (Scriitorul are studii zootehnice, înaintea celor filologice.) Există, în proza
lui Aitmatov, câteva pagini extrem de tulburătoare ce surprind personaje dezumanizate,
angrenate spontan în acţiuni de o violenţă ieşită din comun. Scrierile sale
sunt străbătute de idealişti care se jertfesc pentru o idee, pentru adevăr –
teme veşnic demodate şi veşnic la ordinea zilei. În plus, realismul aitmatovian
este puternic contrapunctat de fantastic. Un fantastic însă care este, cum ar
spune Dostoievski, tot una cu realul („realul fără fantastic nu există”), iar
nu unul decorativ, escapist, lipsit de substanţă. E frate bun cu Soljeniţîn şi Bulgakov. Unele pagini de-ale sale mi-au amintit de Joyce (cel din Ulise), de Jonathan Swift (cel din cartea a patra a Călătoriilor lui Gulliver), dar şi de Jack London şi George Orwell. În plus, smerenia şi cumenţenia
unora din personajele sale mi-au amintit de atmosfera din filmele lui Kurosawa, Mizoguchi şi
Ozu, de Pather Panchali, de Umbrele strămoşilor uitaţi, Căinţa şi Siberiada. De Reţeaua, Născuţi asasini şi 451
Fahrenheit. De Călăuza şi Solyaris. De Rubliov şi Oglinda. De Căinţa şi mai recentele Babel şi Drumul Halimei (un film croato-bosniac din 2012).
duminică, 3 noiembrie 2013
Moartea domnului Lazăr
Bogatul nemilostiv (fără nume) şi săracul Lazăr. Viaţa în roz a primului – fără
nicio grijă, în strălucire. Starea lui călduţă, cum ar veni, adică exact aşa
cum nu ar trebui să fim (O, de-ar fi fost măcar rece!...). Viaţa de mizerie a
celui de-al doilea, care tânjea să ajungă măcar la firmiturile de la masa
bogatului. Nu ştim dacă a ajuns sau nu, dar aflăm că până şi câinii îi lingeau
rănile. Fiecăruia îi vine rândul să-şi isprăvească şederea pe pământ. Apoi,
Lazăr se mută acolo unde nu este „nici durere, nici suspin”, iar bogatul
nemilostiv ajunge – vorba lui Toma Caragiu din sceneta Mefisto – la echipa adversă. Pentru că, acolo unde se află, încălzirea
centrală e dată la maxim (ca-n visul de groază al futurologului din romanul lui
Cinghiz Aitmatov, Stigmatul Cassandrei,
care fusese mistuit de căldura provenită de la doi sori în loc de unul),
bogatul se adresează lui Avraam, pe care-l roagă să-l trimită la el pe Lazăr cu
un strop de apă ca să se răcorească. Este refuzat pe motiv că de-acum, între
cele două lumi nu mai e nicio punte. Sărmanul bogat nu se lasă. Ar vrea ca
dreptul Avraam să trimită măcar un mesager la fraţii săi de pe pământ, cinci la
număr, ca să le vestească despre chinurile cumplite pe care le îndură el în
cazanul cu pucioasă, doar-doar s-or căi şi n-or ajunge în acelaşi loc ca şi el. Nici asta nu se aprobă. „Îi au pe Moise şi pe profeţi.
Dacă nu îi cred pe ei, nu vor crede nici celui înviat din morţi.” Pământul,
care vasăzică, este – ca şi la Tarkovski, în al său Solyaris – împărăţia Frumosului. Aici, pe pământ, trebuie căutaţi
mesagerii înţelepciunii, nu în ceruri. În inscripţiile profeţilor, în ceea ce a
fost. În ceea ce deja s-a întrupat şi s-a săvârşit. Nu în „reîncarnări”, nu în
„învieri”. Dar omul, ca şi mulţi dintre spectatorii Călăuzei aceluiaşi Tarkovski, caută viţei de aur, nu dreapta
credinţă. Nu dreapta slăvire în Duh şi Adevăr, ci „puteri magice” şi
„telekinezie”. Nu firescul, ci paranormalul. Avraam însă, în parabola oferită
de Mântuitorul, ne invită să redescoperim, să cercetăm şi să făptuim firescul. Să
ne venim în fire, iar nu să aşteptăm „semne” şi „miracole”.
sâmbătă, 2 noiembrie 2013
Theodor şi Părintele Bucuriei (Teofil Pârâianu)
„Părintele Teofil i-a transmis lui Theodor din bucuria sa…”
Deşi orb din naştere, Theodor a fost dăruit de Dumnezeu cu auz absolut, ceea ce-l face să reţină cu uşurinţă partiturile interpretate de profesorii săi. Face pian de la 6 ani şi a cântat până acum pe scena Operei, a Liceului de Muzică, a Filarmonicii „Banatul”, a Casei Studenţilor şi a Bibliotecii Centrale Universitare „Eugen Todoran” din Timişoara. În 2012 şi 2013 a obţinut premii speciale la concursul de interpretare „Young Artists” de la Reşiţa şi Timişoara. Printr-o întâmplare neîntâmplătoare, viaţa lui Theodor şi a părinţilor lui s-a legat în mod tainic de cea a Părintelui Teofil, care a fost şi cel care l-a îndemnat să facă muzică.
Un fragment dintr-un interviu despre descoperirea darurilor lui Dumnezeu, pe care fiecare le purtăm în noi, o poveste despre bucuria cea adevărată şi nădejdea mai presus de nădejde…
[...]
Theodor şi Părintele Teofil
- Cum l-aţi cunoscut pe Părintele Teofil?
Raluca (mama lui Theodor): - În timpul studenţiei am fost la câteva conferinţe ale Părintelui. Apoi, în 2007 am ajuns la mănăstirea din Essex şi am stat puţin de vorbă cu Părintele Simeon, Dumnezeu să-l odihnească! Şi cuvântul Părintelui a fost să merg în ţară şi să-l caut pe Părintele Teofil. Întâmplarea – care nu e întâmplătoare – a fost că atunci, în 2007, a venit la noi, în echipa în care lucram, o tânără care era ucenica Părintelui şi, imediat cum a auzit, mi-a zis: „A, foarte fain! O să vă duc eu la Părintele Teofil!”. Şi ne-a dus ea şi, într-un fel, ne-a intermediat apropierea de Părintele Teofil. Asta a fost întâlnirea. Apoi a urmat o perioadă în care m-am spovedit la Părintele Teofil şi ne-am apropiat şi mai mult.
- Ce vă impresiona la Părintele Teofil?
- Căldura sufletească, bucuria cu care ne primea de fiecare dată. Era nemaipomenit. Ne-a îndemnat să ne căutăm un duhovnic aproape de noi şi să încercăm aici, în cetate, să trăim viaţa în Biserică şi să avem prunci, să nu ne oprim, să nu-l lăsăm pe Theodor singur. Era neputinţa mea, în mintea mea nu mă gândeam că eu aş putea să mai am copii. Şi am fost destul de, nici nu ştiu cum să spun, am fost contrariată de cuvântul Părintelui. Nu puteam să înţeleg cum un monah poate să-mi spună mie să am copii! Era dincolo de priceperea mea în vremea aceea. Şi da, s-a întâmplat. Am făcut ascultare şi a venit Ioan. Părintele a ştiut despre venirea lui. Eram însărcinată cu el când Părintele s-a mutat la Domnul. Ştia, am apucat să-i spun şi s-a bucurat. Şi Ioan a venit pe lume – e încă o „întâmplare neîntâmplătoare”, ca să zic aşa – de 1 aprilie, ziua în care Părintele Teofil a intrat în mănăstire. Într-un fel, vieţile noastre sunt într-un mod tainic legate. Dar acestea sunt taine, nici nu ştiu dacă se pot spune. Sunt multe lucruri care sunt aşa în vieţile noastre, legate şi de Părintele Teofil, şi de ceilalţi părinţi care ne sunt aproape…
- Ce ne puteţi spune despre relaţia dintre Theodor şi Părintele Teofil?
- În iarna lui 2007, după întoarcerea de la Essex, cum spuneam, colega mea ne-a dus la Părintele. Am petrecut acolo trecerea dintre ani. Îl vizitam pe Părintele în fiecare zi, şi Theodor s-a apropiat în vremea aceea de Părintele. Stătea lângă el mereu şi vedeam că e ceva, simţeam că e ceva… Gândul Părintelui pentru el a fost să facă muzică, să pornească pe calea asta. A fost aşa, ca un testament. În ultimele zile, în care Părintele era deja în spital, ne-a trimis prin prietena noastră dorinţa sa ca Theodor să facă muzică. l-am mai vizitat apoi de multe ori, prin 2008 mai mult, că în 2009 deja, către mijlocul anului, începuse să fie mai greu vizitabil. În 2008 am fost de câteva ori şi era totdeauna o îmbrăţişare foarte caldă între Theodor şi Părintele. Şi aici, la Timişoara, când mai venea, la fel a fost. Cred că a reuşit să-i transmită bucuria şi credinţa sa lui Teodor, şi avem câteva fotografii foarte expresive cu Theodor şi Părintele, doar ei doi.
Marian (tatăl lui Theodor): – Am petrecut nişte ore bune şi la Timişoara, şi la Sâmbăta. Theodor îi cânta, îi spunea poezii… Părintele îi făcea observaţii în legătură cu intonaţia, îi spunea că trebuie să fie mai serios, să fie atent la felul în care rosteşte cuvintele. Părintele avea o anumită intonaţie, foarte mulţi au remarcat asta din glasul lui. Avea o anumită rigoare în felul în care vorbea. Şi asta i-a cerut şi lui Theodor. A fost o căldură între ei. Şi l-am simţit ca pe un om foarte cald, care ştia să se bucure într-un fel în care foarte puţini oameni ştiu. Un lucru cu care am rămas de la Părintele – şi ăsta este ecoul lui, amintirea lui în mine –este că e nevoie să mergem la biserică altfel decât mergem la teatru sau la film sau la operă, că este nevoie să ne găsim un duhovnic, că este foarte important să-l căutăm. Cu mine vorbea, la mine se referea. Şi mi-a mai spus să nu mă trufesc, să nu pornesc din start cu prejudecata că nu o să găsesc pe cineva care să mă înţeleagă sau care să primească să-mi fie duhovnic. La foarte puţină vreme după ce mi-a spus asta, probabil în câteva luni de zile, am găsit un astfel de om. Şi cu asta am rămas de la Părintele: cu un zâmbet foarte cald, pe care nu-l putem uita, ori de câte ori ne întâlneam şi ne îmbrăţişam, şi cu o anumită cuminţenie a gândului şi cu o anumită, nu ştiu, moderaţie, o anumită dreaptă-socotinţă în toate. [...]
„Un copil care răspândeşte bucurie”
- Ce-l bucură cel mai mult pe Theodor?
- Multe, foarte multe lucruri îl bucură. Îl bucură întâlnirea cu oamenii, îl bucură să asculte muzică, îl bucură să participe la rugăciune, la slujbele bisericii, îl bucură să înoate, să participe la excursii cu noi, cu şcoala, cu colegii… Îl bucură să meargă la şcoală, niciodată nu e refractar la ideea de a merge la şcoală. Aşteaptă orele. E un copil care se bucură, şi în acest sens chiar cred că Părintele Teofil i-a transmis din bucuria sa. E un copil care chiar se bucură, şi care la rândul lui răspândeşte bucurie.
- Cum percepe el crucea aceasta pe care o are de dus?
- O percepe ca orice om în situaţia lui… Acum ne întreabă: „De ce eu nu pot să văd?”. Îi spunem că el vede în alt fel, că nevăzătorii au şi ei un văz interior. Că, uite, nici noi nu putem să citim partiturile muzicale. Iar lui îi trebuie cărţi în Braille. Încercăm să-l facem să înţeleagă că nu e uşor şi nici nu va fi uşor, dar e nevoie de răbdare şi la un om văzător, şi la un om nevăzător. Există, recunosc, o anumită zonă de întrebări sfâşietoare, pentru care trebuie să fii tare ca piatra ca să nu te emoţionezi până la lacrimi când le auzi, şi sunt practic îndreptăţite: „Adică eu de ce nu pot? Eu de ce sunt aşa?…”. Există un film despre care nu ştiu câţi oameni au auzit, un film deosebit, iranian, care se numeşte Culoarea paradisului, al cărui personaj principal este un băieţel de 8 ani născut nevăzător. Tatăl lui îl dă la un moment dat să facă ucenicie la un tâmplar tot nevăzător, dar foarte independent şi foarte bun meseriaş, căutat acolo, în munţi. El vorbeşte cu tâmplarul despre condiţia lui de nevăzător. Tâmplarul îi spune: „Da, asta e!”. Încearcă să-l facă să-şi accepte situaţia, iar el, printre lacrimi, spune că va pipăi până când Îl va întâlni pe Dumnezeu. Pentru noi e foarte uşor să găsim în cazul lor explicaţii că „mâinile sunt ochii lor”, dar când auzi o întrebare de felul: „De ce am ochi, dacă nu pot să văd cu ei?”… Sunt o serie de întrebări pe care le pune şi le va pune în continuare, şi nu ştiu cât de uşor aş putea găsi un răspuns care să-i astâmpere setea, dar am nădejdea că le rânduieşte cumva Dumnezeu şi le va înţelege până la urmă.
[…]
- Ce vă întăreşte în această cruce pe care o aveţi de dus cu Theodor?
Raluca: – Nădejdea că Dumnezeu îi va purta de grijă. Că noi, oamenii, putem să fim în preajma lui câte zile ne dă Bunul Dumnezeu pe pământ, dar dincolo de asta suntem la mila lui Dumnezeu. Eu nădăjduiesc ca Dumnezeu să-i poarte de grijă când nu o să mai fim. Să-i pună în preajmă oameni care să-l călăuzească, să-l ajute, să-l susţină. El, de o vreme, vorbeşte despre copiii lui, că îşi doreşte să aibă copii care să-l ajute. Nu înţelege foarte bine încă, dar el ne vede pe noi, probabil, purtându-i de grijă lui şi frăţiorului, şi atunci într-un fel se gândeşte că lui îi vor purta de grijă copiii. Că vor fi, că nu vor fi – Dumnezeu ştie. Noi trăim cu nădejdea că Dumnezeu o să-i poarte totdeauna paşii, ţinându-l de mână.
Texte extrase dintr-un material realizat de Raluca Tănăseanu
Interviul integral se găseşte în revista Familia Ortodoxă - octombrie 2013.
sâmbătă, 26 octombrie 2013
"Vrăjirea" şi "dezvrăjirea" de Tarkovski
În primul an al
mileniului trei avea să apară cel dintâi studiu de anvergură, în limba română,
consacrat operei cinematografice a lui Andrei Tarkovski. Ştiam de acest proiect
încă de prin anii 1999-2000. Eram în Irlanda de Nord şi descoperisem pe internet
un site dedicat regizorului. Am scris acolo câteva cuvinte despre cel care,
pentru mine, era şi este cineastul-călăuză. Elena Dulgheru, autoarea cărţii (pe
atunci în curs de apariţie) Tarkovski.
Filmul ca rugăciune, mi-a răspuns cu o întrebare. A vrut să ştie dacă sunt
de acord să preia câteva idei din ceea ce scrisesem. Evident, am fost. Nu peste
multă vreme aveam să le regăsesc la finalul cărţii sale: „La fel ca despre
icoanele bizantine, poate nu ar trebui să vorbim atât de mult de valoarea
estetică evidentă a filmelor lui Tarkovski, ci să ne concentrăm pe esenţa lor
transfiguratoare. Filmele sale ne trimit mai degrabă la biserică decât la
cinema şi, dacă suntem sinceri cu noi înşine, simţim mai mult nevoia să ne
mărturisim, decât să mergem la un alt film.” Comentatorii sceptici şi
agnostici, nu au întârziat să amendeze o astfel de abordare, pe motiv că ar
„pune între paranteze influenţele cinematografice ale cinematografului
tarkovskian” în favoarea „recuperării sale religioase”, care însă „nu mai comunică
– decât adiacent – cu practica şi teoria cinematografică”. Adepţii
cripto-iconoclaşti ai acestui tip de receptare par să conteste orice
posibilitate a materiei (deci şi a peliculei) de a media, în vreun fel sau
altul, dumnezeirea.
În studiul
său, Îndrăgostit de Tarkovski. Mic
tratat de trăire a artei, apărut la 12 ani distanţă de cartea Elenei
Dulgheru, Mihai Văcariu încearcă să (îşi) explice cum a fost cu putinţă
„vrăjirea” şi „dezvrăjirea” sa de Tarkovski. Îi împărtăşesc necondiţionat,
recunosc, doar uimirea provocată de unul din cele mai stranii filme realizate
vreodată: Călăuza – „cel
mai bun exemplu de film complet datorită atmosferei totale”. Atunci, mai scrie
el, avea să descopere „un nou idol” printr-o „adevărată revelaţie” trăită în
clipele „pătrunderii într-un spaţiu sacru” (sala de cinema unde se
proiecta Călăuza) – un spaţiu de
„regenerare spirituală”. Şi, ceea ce era mai important, acest film – mai
mult decât oricare altul – îi trezea „nostalgia după fiinţa absolută”.
Aici, în chiar această mărturisire, se află „inima” (sau „crucea”) apologului
tarkovskian.
Spre deosebire de
Elena Dulgheru, Mihai Văcariu pare că situează experienţa sa de spectator ce
„avea deplină încredere în arta lui Tarkovski” în zona esteticului. Receptarea
sa este una „subiectivă”, „artistică”, ce are în vedere contextul
social-politic din România (şi Europa de Est), la începutul anilor 80, dar şi
ritmurile actuale, din ce în ce mai grăbite. Într-un fel, Mihai „vede” opera
tarkovskiană prin ochii Scriitorului din Călăuza.
Personajul interpretat acolo de Alexander Soloniţîn este artistul mistuit cândva
de flacăra cunoaşterii, de entuziasm, de dorinţa de a schimba în bine omenirea,
dar care pe parcurs şi-a pierdut elanul, s-a blazat. A încremenit în proiect
(asemenea Misteţului, un alt personaj al filmului, care fusese iniţial numit
Învăţătorul) dintr-un exces de luciditate, care îl face să spună că omul
primeşte tot ceea ce ar vrea, însă potrivit naturii sale. Ori natura umană este
– aflăm de la Scriitorul acrit de îndoieli, plictisit de monotonia existenţei,
dezamăgit de nestatornicia oamenilor – irecuperabilă şi imposibil de restaurat.
De aceea nu vrea să intre în „Camera Dorinţelor” (pentru care e de presupus că
a dorit să vină în Zonă), ci se resemnează să se întoarcă în „căsuţa lui
împuţită” ca să se „alcoolizeze”. Aici se află, cred, limitele abordării
„estetice”. Pentru a merge mai departe este nevoie de o „empatie” a
spectatorului cu nebunia întru Hristos a Călăuzei. Numai prin asumarea acestei
nebunii, frumuseţea „iconografiei suprarealiste” din filmele lui
Tarkovski (de la Compresorul
şi vioara la Sacrificiul)
nu este doar „conjuncturală”, tributară timpurilor în care a fost creată. Numai
aşa, fabuloasa combinaţie audio-vizuală (un brand neegalat până în ziua de azi)
a cinematografului poetic tarkovskian
capătă, mereu şi mereu, alte sensuri. Numai aşa se „dezleagă” taina
„înţelesurilor sale codificate”, iar „frumuseţea salvează omenirea”
(Dostoievski). Frumuseţea, adică făptura omenească restaurată prin credinţă.
La o privire mai
atentă (la care unii ajung după zeci de ani, alţii niciodată), arta lui
Tarkovski nu este şi nu poate fi decât un vector ce trimite spre altceva. O
posibilă călăuză spre ceea ce Mihai Văcariu numeşte „schimbarea vieţii”
prin metanoie. Spre Zona care, spune Tarkovski, este însăşi viaţa omului
plăsmuită printr-un „realism invers”. În acest sens, filmele sale se aseamănă
icoanelor bizantine (a căror perspectivă, în raport cu tablourile, este
„inversă”) şi, la fel ca ele – pentru ochiul superficial – pot părea
desuete, impersonale, greoaie şi mute.
Pentru alţii, ele sunt adevărate „ferestre spre absolut”.
Nu, nu pe „omul
religios” sau pe „omul spiritual” (largo sensu) pare să-şi fi propus Andrei
Tarkovski să-l „recupereze”. Tema filmelor sale, fără excepţie, este
„îmbisericirea minţii”. Strigătul Călăuzei („Nu numai aceştia doi nu cred.
Nimeni nu crede! Pe cine să mai aduc în Zonă?”) sau al lui Rubliov („Nimeni nu
are nevoie de icoanele mele!”) divulgă momente de criză, întotdeauna depăşite
însă printr-o „eternă reîntoarcere”: iconarul Andrei îi cere tânărului clopotar
să i se alăture pentru a înălţa noi biserici; Călăuza, înţelegem, o ia de la
capăt, cu o nădejde mereu cercetată, mereu restaurată. „Stâlpul şi temelia
Adevărului” – biserica pe care şi iconarul de Ev Mediu şi Călăuza vremurilor
(post)moderne se străduie, printr-o trăire jertfelnică, să o ţină în viaţă – nu
se poate prăbuşi. Smerenia personajelor tarkovskiene este nu „o nouă religie”,
ci însăşi duhovnicia (nu spiritualitatea, la modul general) trăită.
Ortopraxisul.
Intensitatea
receptării lui Tarkovski slăbeşte după căderea „Cortinei de Fier”. Oamenii
devin din ce în ce mai pragmatici şi „decriptarea” limbajului esopic a ajuns
obositoare. După emigrarea sa în Australia, Mihai Văcariu n-a mai simţit vreo
trăsărire „niciodată, niciodată...cu niciun alt film”, raportându-se cu o
„distanţare rece” chiar şi de Călăuza.
„Idolul” s-a prăbuşit? „Probabil că Tarkovski însuşi ar fi nemulţumit de o
asemenea observaţie, căci îşi dorea ca filmele sale să fie valabile la modul
universal, indiferent de timpul şi locul unde vor fi vizionate.” Mărturia lui
Mihai confirmă că filmul (ca sumă a artelor plus ceva ce ţine – prin montaj –
de un anume fel de a reda şi transfigura timpul), ca şi ştiinţa, nu poate
„mântui” pe cineva. Nu poate avea un „sens în sine”, aşa cum vor fi crezut unii
din locuitorii gulagurilor. Dar – atunci când este „mărturisitor” – îl poate
aduce pe spectatorul eliberat de prejudecăţi „progresiste”, „raţionaliste”, „iluministe”,
în pragul bisericii. De acolo va decide încotro va apuca: va rămâne adeptul
acelei „spiritualităţi de rang doi” sau îşi va asuma o experienţă „mai
profundă, poate, decât experienţa estetică”? Care este mai degrabă de tip
liturgic, nu „religios”, operează cu metafore (nu simboluri), şi presupune
deprinderea ascezei pentru a ajunge – tainic, paradoxal, progresiv – la
„făptura cea nouă”, la „schimbarea vieţii”. Soluţia salvatoare – iubirea
trinitară, ca în icoana Sfintei Treimi a lui Andrei Rubliov (care nu este un „simbol
al ortodoxismului rus”, ci expresia Ortodoxiei, a dreptei credinţe) – nu este
„prin excelenţă dostoievskiană”, ci hristică şi patristică, aşa cum aflăm şi
din ultima secvenţă a Sacrificiului.
Când am văzut
coperta cărţii lui Mihai Văcariu, mi-am reamintit, pe moment, întreaga scenă
finală din Călăuza. O fetiţă îşi
ţine capul, acoperit de o năframă, pe masă. Secvenţa mai cuprinde câteva
stranii elemente audio-vizuale: sunetul trenului care se apropie, ritmul
sacadat al roţilor, tremuratul paharelor (trei la număr) pe masă şi căderea
unuia pe podea (casa Călăuzei, şubredă şi în stare avansată de degradare, este
situată foarte aproape de linia ferată), cartea (voluminoasă, răscitită, plină
de semne de carte), pufişorul ce aminteşte de secvenţele de început şi de
sfârşit din Amarcordul lui
Fellini, versurile de Tiutcev rostite din off de o voce feminină (mama fetiţei,
soţia Călăuzei), un crâmpei din Odă
bucuriei de Beethoven. În fine, privirea fetiţei, ce comunică nu
„puteri magice” („telekinetice”, „paranormale”), ci jindul omenesc după
desăvârşire. Toate, elemente ale unui „misticism realist”, nicidecum semne de
atmosferă „paranormală”. Dimensiunea transcedentală a artei tarkovskiene
o face să fie nu mai „nerealistă”, ci „realistă într-un sens mai înalt”. La
Tarkovski, ca şi la Dostoevski, „suprarealul” este doar „realul văzut în
detaliu”.
duminică, 20 octombrie 2013
Sensul vieţii
Ilie
Stepan (ghitară acustică), Horia Crişovan
(voce, ghitară acustică) şi Mario Florescu (voce, instrumente de percuţie) au concertat la Filarmonica Banatul
din Timişoara pentru o sală plină. Piese decupate din trilogia lui Stepan (Sensul vieţii, Undeva în Europa, Lumina),
din repertoriul internaţional (Hotel
California, tema filmului Arizona
Dream ş.a.). Video proiecţii în care se puteau vedea preoţi şi mireni
cinstind o icoană a Maicii Domnului cu Pruncul Iisus, cruci şi morminte, lumânări,
icoane ortodoxe cu sfinţi şi Hrist răstignit – chipuri şi semne ce dau sensul
vieţii unui om. Prin muzica lui Ilie Stepan, rockul progresiv este sfinţit şi înduhovnicit.
La final au cântat Glossa pe
versurile lui Eminescu şi refrenul hit-ului din 1989, Timişoara. Emoţionant.
![]() |
Ilie Stepan |
sâmbătă, 19 octombrie 2013
"...ex Oriente lux, ex Occidente luxus..."
„Bisericile ortodoxe – a
afirmat recent Papa de la Roma, într-un interviu acordat în avion unui ziarist,
tot articolul aici: http://adevarul.ro/cultura/spiritualitate/papa-francisc-lauda-practicile-biserica-ortodoxa-retrograda-1_51fe4da1c7b855ff56a38d60/index.html – au păstrat Liturghia originală. Ei (ortodocşii – n.a.) au
păstrat-o, o cântă, Îl adoră pe Dumnezeu. Noi ne-am pierdut puţin simţul
adorării Lui. Ei Îl cinstesc pe Dumnezeu şi Îi cântă cântece de preamărire fără
să ţină seama de timp. Într-o zi, vorbind despre Biserica occidentală, mi s-a
spus ‹‹ex Oriente lux, ex Occidente luxus››. Adică din orient provine lumina
iar din occident societatea consumului şi a bunăstării care a făcut atâta rău.
În schimb, ortodocşii au păstrat frumuseţea a lui Dumnezeu în centru. (…) Avem
atâta nevoie de aerul proaspăt al orientului şi de această lumină pe care o
emană!“ Cuvântul Suveranului Pontif se adresează, cred, nu doar celor din zona
„luxus”, ci şi (mai ales) celor ce – cu aroganţă, cu vicleşug – abuzează de moştenirea
de „lux” pe care o au şi, adormiţi sau pur şi simplu nepăsători, o risipesc. Sau
nici nu sunt (şi n-au fost niciodată) conştienţi de ea. Cine are urechi de auzit, să ia aminte!...
![]() |
Iconostas într-o biserică ortodoxă (drept slăvitoare) |
Abonați-vă la:
Postări (Atom)