Cafeneaua culturală "La Vulturi" (str. Vulturilor nr. 8, Bucureşti, tel.
 0734131377) este şi o selectă librărie ce găzduieşte diverse 
evenimente. Unul din ele este şi proiecţia filmului După dealuri,
 în prezenţa câtorva din principalii realizatori. Aştept cu emoţie, 
mărturisesc, întâlnirea acestui film-eveniment cu publicul de la 
"Vulturi", luni 21 iulie 2014, ora 21.00. Sunt tare curios ce atmosferă 
se va încinge în seara proiecţiei şi ce fel de întrebări sau sentinţe 
vor fi rostite.
Deunăzi am întâlnit câţiva "specialişti" în După dealuri fără 
să-l fi văzut măcar. Tipii erau însă convinşi că filmul lui Mungiu 
"murdăreşte" Ortodoxia, Biserica, monahismul, face propagandă 
homosexuală etc. Că e "malefic", antiromânesc, anticreştin, pe gustul 
"acelui Apus" care-l premiază şi elogiază. Că - spre deosebire de filme 
"explicite" ca Ostrov sau Preotul ori
 ca alte ecranizări decorative ale unor fapte binecunoscute din 
literatura biblică şi patristică - face de ruşine "familia ortodoxă".
Un preot ortodox mi-a relatat că a proiectat După dealuri unor 
tineri din ASCOR (Asociaţia Studenţilor Creştin-Ortodocşi din România). 
La urmă le-a cerut părerea şi niciunul din ei nu a putut să articuleze o
 părere personală; au venit cu citate critice decupate de pe forumurile 
ortodoxe de discuţii de pe net, unde (vezi broşura cuprinsă în dublul 
DVD cu filmul, materialele making of, trailere etc.) filmul - cu 
girul unor monahi asiduu "frecventaţi" şi cu "priză" la bobor - a fost 
terfelit în voie. Este exact ceea ce regizorul nu şi-a dorit. Ca orice 
artist autentic, Mungiu se aştepta de la spectatorul acestui film, 
dificil şi de o neobişnuită anvergură, să gândească cu capul său, iar nu
 să repete papagaliceşte opiniile altora (avizate sau nu), indiferent 
cine le-ar exprima. Aş, de unde!...
Dacă După dealuri n-a prea avut parte de interpretări şi 
comentarii echilibrate, pe măsura cuminţeniei şi dreptei sale socotinţe,
 există - de atâtea sute de ani - scrieri din care cei interesaţi pot 
desluşi limbajul iconografic. Dar nici icoanele (iar filmul lui Mungiu 
se apropie uimitor de mult de universul din forme şi culori pe care-l 
propune icoana bizantină) nu sunt la mare căutare şi nici bine văzute, 
Formele şi culorile sobre, austere, din reprezentările bizantine au fost
 şi sunt infinit mai puţin atrăgătoare decât reprezentările 
"emancipate", "umanizate" din tabloul religios - mai pestriţ, mai 
"realist", mai "uman".
Până la urmă, filmul lui Mungiu, asemenea oricărei capodopere (şi După dealuri este
 un cap de operă, nu numai în filmografia de până acum a lui Mungiu), 
reflectă - ca o oglindă - gândul, prejudecăţile şi simţirea cu care 
privitorul întâmpină un film. Atitudinea cu care omul se angajează întru
 descoperirea adevărului (care niciodată nu menajează, nu cosmetizează) 
sau, dimpotrivă, reflexul omului (devenit aproape a doua sa natură) de a
 cere să fie minţit şi de a minţi, de a-şi construi mereu idoli, 
ideologii, închipuiri, moralisme şi amăgitoare certitudini...

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu