duminică, 4 noiembrie 2012

Credinţă şi necredinţă în "După dealuri"



Formidabilă pilda cu săracul Lazăr şi bogatul (no name) nemilostiv. Unul e zdrenţăros, cerşetor, vrednic de milă (dar stârneşte, poate, numai silă). Celălalt e ţanţoş, „elitist”, cu gândul doar la huzurul său. Fiecăruia îi vine rândul, până la urmă, să se mute la cele veşnice. Lazăr ajunge „în sânul lui Avraam”, bogătaşul în văpaia unde este numai „scrâşnit de dinţi”. Încearcă, de acolo, să-şi îmbunătăţească oarecum starea, să obţină o reducere a temperaturii de „fierbere”. Se revoltă (zadarnic), asemenea lui Victor Rebengiuc în Medalia de onoare, când sună la punctul termic şi le cere: „Mai opriţi, domnule, căldura aia, ce, vă bateţi joc? Ce dracu’, ce-i incubator aici?” I se răspunde că mai răcoare nu se poate. Atunci, bogatul fără de nume încearcă să pună o vorbă bună pentru ai săi, rămaşi încă să facă umbră pământului. Roagă să îl trimită pe Lazăr (să-l învieze din morţi, cum ar veni) să le vorbească despre suferinţele lui de acum, ca ei măcar să nu ajungă în acest cumplit loc. I se răspunde: Niet! Au pe Moise şi profeţii. Dacă n-ascultă de ei, nu vor credea nici în cel înviat din morţi. Mă gândesc adesea la actualitatea acestui apolog în miniatură. În privinţa raportării noastre la cei nevoiaşi (cu tot cu metehnele lor) ori la cei sus puşi. Dar şi în privinţa „negocierii” cu ceea ce (cu cine) nu se mai poate negocia. Pe de altă parte, credinţa nu are nevoie de nicio „dovadă”. Crezi sau nu. Dacă crezi, toate sunt cu putinţă. Iar dacă nu crezi, nici chiar o „înviere” din morţi nu te convinge.
În După dealuri, Alina, cea „slabă în credinţă” pătrunde clandestin în altarul bisericii ca să vadă „icoana făcătoare de minuni”; se roagă o noapte întreagă şi-o zi ca să-l determine pe Dumnezeu să i-o redea pe Voichiţa, cea de dinainte de „schimbarea la faţă” (de „îmbisericire a minţii”); se întreabă de ce Dumnezeu nu face nimic şi lasă să se întâmple atâtea nenorociri; loveşte cu furie o icoană pe care o consideră inutilă şi neputincioasă; se poartă necuviincios cu maicile şi preotul din mănăstire (dar şi cu doctoriţele de la spitalul de psihiatrie). Vrea una şi bună: să fie „o familie” cu Voichiţa, fata alături de care a copilărit şi a crescut la orfelinat. Pentru mulţi spectatori „progresişti” ce consideră biserica un muzeu, un anacronism, miza din După dealuri era „nefericirea” Alinei şi răceala prietenei sale, Voichiţa, nepăsătoare la suferinţa ei. În mod normal, spun ei, povestea avea happy end în cazul în care vedeam cum Voichiţa pleacă de la mănăstire (sfindându-şi duhovnicul) pentru a trăi împreună cu Alina o „legătură bolnăvicioasă”. Dar cine oare s-ar fi „vindecat” în acest fel? Voichiţa, care numai ce apucase să desluşească viaţa de obşte, ascultarea de duhovnic, ritmurile nebănuite ale unei „noi zidiri”? Sau Alina, cea care este bolnavă de gelozie şi o vrea pătimaş pe Voichiţa? Ceea ce se pierde adesea din vedere, în comentariile de la După dealuri este că filmul chiar are happy end. Mica obşte a mănăstirii (împreună cu Voichiţa) chiar a descoperit iubirea jertfitoare şi exerciţiul ascezei. Ei chiar sunt fericiţi, chiar şi atunci când se află în dubiţa Poliţiei, pentru că „Îl au pe Dumnezeu”. Acolo, în ultima secvenţă, se pregătesc să schimbe chilia mănăstirii cu celula de închisoare, unde vor scrie – trăind şi pătimind – un „jurnal al fericirii”, al „devenirii întru fiinţă”. Dar acesta ar putea fi subiectul unui alt film...

P.S. Citesc, ici-colo, că – spre deosebire de filmul lui Mungiu, care redă, chipurile, într-un mod deformat viaţa dintr-o mănăstire ortodoxă (datorită plăcuţei de la intrare pe care scrie „Crede şi nu cerceta”, datorită apelativelor „Mami” şi „Tati” către stareţă şi, respectiv, preot etc.) – filmul Ostrov al lui Pavel Lunghin este cartea de vizită a ortodoxiei în cinema. E foarte adevarat că „nu sunt multe ostroave ortodoxe în oceanul cinematografiei”, cum scrie, într-o postare pe Facebook un preot ortodox. Însă cu mult înainte de a fi un Film (ortodox sau altminteri), Ostrov reprezintă – părerea mea – rodul muncii vrednice de toata lauda a unui singur om: actorul Piotr Mamonov. Filmul este – atunci când e cinema, iar nu o însăilare de imagini mişcătoare amestecate cu muzică şi cadre exotice nearmonizate într-o Idee – viziunea Regizorului său. Atunci când regizorul nu e mercenar, desigur. Există, în „oceanul cinematografiei”, sute de filme vrednice de privit, analizat, comentat, contemplat etc. Înaintea Ostrovului. (A cărui poveste, desprinsă parcă din „Pateric”, e încântătoare, fără ca Ostrov să fie ... cinema. Cu majusculă) Tare mi-e teamă că aceia care îl laudă atât sunt foarte puţin familiarizaţi cu ceea ce poate să însemne cinematograful (care există din 1895). Tare mă tem că e nedrept să judecăm Ostrovul numai în raport cu telenovelele, filmele americane actuale de acţiune, SF, horror, de comedie etc. sau pur şi simplu cu producţiile cinematografice mediocre, ilustrative, decorative etc. de ieri şi de azi, din America sau de aiurea. În raport cu ele, da Ostrov câştigă la puncte. Dar în raport cu filmele de autor, nemuritoare, ale unora ca von Stroheim, Murnau, Chaplin, Welles, Dovjenko, Eisenstein, Antonioni, Fellini, Bresson, Kurosawa, Mizoguchi, Ozu, Paradjanov, Tarkovski şi, slavă Domnului, mulţi alţii încă? Cred că ar trebui să judecăm şi la rece. A aduce osanale Ostrovului în detrimentul multora din filmele regizorilor de mai sus (şi a multor altora nenumiţi aici) echivalează – pentru că filmul e şi imagine – cu a ridica în slăvi pictura religioasă „realistă” în detrimentul Icoanei (bizantine). Ceea ce se întâmplă, oricum (chiar în mediul ortodox). Din păcate.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu