Există, în După
dealuri (un film scris şi regizat de Cristian Mungiu, inspirat din
romanele-reportaj ale Tatianei Niculescu Bran, inspirate, la rândul lor, din
intens mediatizatul „caz Tanacu”), două lumi în conflict, ale căror semne sunt două
tinere fete care au crescut împreună la orfelinat. Una din ele – Voichiţa (Cosmina
Stratan) – devine „făptură nouă”. Găsindu-şi calea în viaţa de obşte a unei
mănăstiri, îşi petrece zilele şi nopţile în „post şi rugăciune”. Cealaltă –
Alina (Cristina Flutur) – ia drumul exilului şi, după o vreme petrecută în
Germania, se întoarce la prietena ei pentru a o convinge să muncească, alături
de ea, pe un vapor. Dar Voichiţa ascultă acum de o „altă lege” (a descoperit –
îmbisericindu-şi mintea – nu atât o „religie nouă”, cât un „nou mod de a trăi”),
pe care Alina nu o poate pricepe.
Încă de la primele cadre, de la la intrarea celor
două fete în mănăstire, se poate vedea o plăcuţă pe care stă scris: „Aici este
casa Domnului. Cei de altă religie nu au ce căuta. Crede şi nu cerceta.” Poate
că în chiar acest text se cuvine să descifrăm taina filmului (şi, poate, a duhovniciei
creştine răsăritene). Pe de o parte avem „răzvrătirea”, „revolta” şi încercarea
de „reformă” a celei care a gustat din „libertatea” (sau, mai bine zis, din „libertăţile”)
occidentului”, iar acum „cercetează” şi „cârteşte. Pe de alta, avem „ascultarea”
şi „cuminţenia” monahiilor care, „crezând”, par că s-au integrat în „viaţa de
obşte” a unei micuţe mănăstiri. „Nu există comunicare – spunea Constantin Noica
– fără cuminecare.” De bună voie şi silită de dragostea pătimaşă faţă de cea
care – în copilărie şi adolescenţă – îi fusese aproape, Alina se spovedeşte
(pentru întâia oară în viaţa ei) şi se cuminecă. Insuficienta pregătire pentru „viaţa
nouă în Hristos”, pentru înfricoşătoarea taină a mărturisirii şi cuminecării, sentimentul
apăsător al singurătăţii pe care i-l dă statutul de orfană, labilitatea psihică
exagerată şi „legătura bolnăvicioasă” (şi clandestină, începută în orfelinat) cu
Voichiţa, o determină pe Alina să „ardă etapele” (să se pripească, nu o dată ).
Să-i vină greu să-şi asume procesul anevoios de „îmbisericire a minţii”, de
„rânduire” a propriei vieţi, de „iluminare”. Spre deosebire de Giulietta (un
celebru personaj, dintr-un film de Federico Fellini, care se salvează prin credinţa
în mântuire ce îi fusese sădită în suflet de la o vârstă fragedă), Alina pare
că pierde lupta cu „spiritele”. Comportamentul agresiv (faţă de cei din
mănăstire, faţă de surorile medicale) determină imobilizarea ei la spital. Apoi
– oarecum pe ascuns – este „excorcizată” de preot (Valeriu Andriuţa) şi-şi dă
duhul. Nu înainte de a-şi veni în fire, de a-şi găsi împăcarea cu sine (după
cum reiese din ultimele două scene în care apare). Ţapii ispăşitori se ştie
cine au fost, în „cazul Tanacu”. Mungiu însă evită orice senzaţionalism în
tratarea poveştii, nu-şi condamnă niciun personaj, nicio instituţie. Insistă pe
demnitatea, pe adevăratul curaj cu care – preotul şi maicile „complice” – sunt
gata să primească pedeapsa „judecăţii lumeşti” pentru faptele pe care le vor fi
săvârşit („privaţiune de libertate”, „obscurantism agresiv” etc.).
După
dealuri te încarcă, într-un chip straniu, cu o
neîntreruptă stare de tensiune, cu o emoţie pe care ţi-o strecoară în suflet doar
întâlnirea cu capodopera. Expresivitatea imaginii (Oleg Mutu) şi scenografiei (Călin
Papură, Mihaela Poenaru) recuperează o anume plasticitate cu care filmul
românesc nu s-a mai întâlnit de ceva vreme. Dialogurile şi interpreţii transmit
o reconfortantă senzaţie de firesc, iar montajul (Mircea Olteanu) transmite un dinamism
de thriller. Nu sunt, recunosc, în relaţii foarte bune cu „noul cinematograf românesc”
(şi nici cu repertoriul, aproape în întregime american, din sălile de cinema).
Momentele mele de bucurie cinefilă (într-un cadru organizat, cum este
cinematograful) sunt tot mai puţine (în mileniul III ele s-au numit Occident, A fost sau n-a fost?, Moartea
domnului Lăzărescu, Medalia de onoare, Amintiri din Epoca de Aur, Portretul
luptătorului la tinereţe, Crulic, iar dintre scurt-metraje: Zapping, Ajutoare umanitare, Dincolo –
pentru a rămâne în zona cinematografului românesc).
După vizionarea primelor teasere şi a trailerului oficial am ştiut (am presimţit, în orice
caz) că După dealuri nu va fi – în
ceea ce mă priveşte – o dezamăgire. Că nu va fi nici tezist-ilustrativ, nici sentimentalist-decorativ,
nici grotesc-licenţios. S-a spus că După
dealuri pune societatea românească, o dată mai mult, într-o „lumină proastă”;
că obedienţa regizorului faţă de „corectitudinea politică” a occidentului „căzut
de la dreapta credinţă” întrece orice limite; că e „blasfemiator” şi hulitor la
adresa Bisericii; că aduce în discuţie lucruri ce nu se cuvin abordate, ca şi
cum ar exista, într-adevăr, teme şi subiecte tabu – şi se vede că ele există, pentru unii. Am întrezărit însă cu
totul altceva, în cele câteva secvenţe pe care, cu luni de zile înaintea
premierei, le-am vizionat pe internet. Văzând filmul în întregime, aşteptările
(care nu erau mici) mi s-au confirmat. Şi au fost chiar întrecute.
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2014/07/dupa-dealuri-q-fara-papuasi.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2014/06/posibilitatile-lui-mungiu.html
http://agenda.liternet.ro/articol/15750/Marian-Radulescu/Bucurie-si-izvor-de-zguduire-Dupa-dealuri.html
http://agenda.liternet.ro/articol/15736/Marian-Radulescu/Transfigurare-sau-ilustrare-Dupa-dealuri.html
http://agenda.liternet.ro/articol/15727/Marian-Radulescu/Ganduri-pe-marginea-unui-anumit-tip-de-film-Dupa-dealuri.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2012/11/crede-si-nu-cerceta-dupa-dealuri.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2012/11/filmul-ca-o-icoana.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2012/12/dupa-dealuri-intre-simpatia-secularista.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2013/01/dupa-dealuri-minimalism-bine-temperat.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2013/03/dupa-dealuri-fara-isterie.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2013/05/hr-patapievici-despre-dupa-dealuri.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2014/06/posibilitatile-lui-mungiu.html
http://agenda.liternet.ro/articol/15750/Marian-Radulescu/Bucurie-si-izvor-de-zguduire-Dupa-dealuri.html
http://agenda.liternet.ro/articol/15736/Marian-Radulescu/Transfigurare-sau-ilustrare-Dupa-dealuri.html
http://agenda.liternet.ro/articol/15727/Marian-Radulescu/Ganduri-pe-marginea-unui-anumit-tip-de-film-Dupa-dealuri.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2012/11/crede-si-nu-cerceta-dupa-dealuri.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2012/11/filmul-ca-o-icoana.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2012/12/dupa-dealuri-intre-simpatia-secularista.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2013/01/dupa-dealuri-minimalism-bine-temperat.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2013/03/dupa-dealuri-fara-isterie.html
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2013/05/hr-patapievici-despre-dupa-dealuri.html