S-a mai săvârşit un mega-mit (local,
carpatin). Sergiu Nicolaescu (inginer, regizor, director de imagine, scenarist,
actor, producător, politician ş.a.m.d.) a trecut la cele veşnice.
Sergiu Nicolaescu, Marga Barbu, Mircea Albulescu
E posibil să-l fi descoperit în Osânda. La cei opt ani pe care îi aveam
atunci când am văzut întâia oară acest film, am fost fascinat – recunosc – de
senzaţionalul poveştii şi m-a îngrozit tragicul final. În acordurile muzicii
lui Tiberiu Olah (feat. Corul „Madrigal”) – i-am descoperit pe Amza Pellea,
Gheorghe Dinică, Ioana Pavelescu, Ernest Maftei, Mihai Mereuţă ş.a.. De bună
seamă că, nefiind precoce, a continuat să mă pasioneze, o
vreme, tot ceea ce făcea Sergiu Nicolaescu. De aceea nu am ezitat să văd, pe
marele sau micul ecran, Accident, Zile
fierbinţi, Revanşa, Pentru patrie, Mihai Viteazul, Nemuritorii, Dacii, Cu
mâinile curate, Ultimul cartuş, Ultima noapte de dragoste, Atunci i-am
condamnat pe toţi la moarte, Capcana mercenarilor, Duelul, Viraj periculos, Nea
Mărin miliardar, Întâlnirea, Ringul ş.a.. Cel mai tare m-a „prins” Revanşa (mai cu seamă datorită
ilustraţiei muzicale), pe care am tot văzut-o de vreo 30 de ori. Altfel spus, vreme
de cinci-şase ani, pentru copilul care am fost, Sergiu Nicolaescu era Actorul
şi Regizorul (ex equo împreună cu actorul
Florin Piersic).
Sergiu Nicolaescu şi Vladimir Găitan în Accident
Pe la 12 ani, o vecină (profesoară de engleză,
familiarizată cu repertoriul cinematecilor) a încercat să-mi demoleze idolul:
„Sergiu Nicolaescu nu e actor.” Nici regizor nu era, după ea. Dar cine, atunci,
să fie vrednic de acest nume? Răspunsul aveam să-l descopăr treptat, răsfoind reviste
şi almanahuri Cinema, apoi cărţi de
specialitate. Şi, mai ales, descoperind Filme. Crucială avea să fie
descoperirea Concursului (regia: Dan
Piţa), când a fost difuzat de Televiziunea Belgrad. Până atunci văzusem şi alte
filme româneşti de referinţă: Proba de
microfon, Croaziera, Mere roşii, Casa dintre câmpuri, Semnul şarpelui,
Sfârşitul nopţii, Tănase Scatiu, Un om în loden, O lacrimă de fată. (Alături,
se înţelege, de mult mai numeroasele filme de propagandă sau populare.) Începeam
să desluşesc sensuri secunde şi ceea ce se numeşte „limbajul cinematografic”, expresivitatea
unui cadru, a unui gest. Începeam să-i descopăr pe marii actori distribuiţi de
Sergiu Nicolaescu şi în alte ipostaze, în filme unde nu conta doar personajul
(piro)tehnic. Atunci, cred, avea să înceapă „slobozirea” mea de Sergiu
Nicolaescu. Şi împrietenirea cu filmul ca film, ca artă, ca poem, ca „sculptură
în timp”. Aşa m-am apropiat de multe din filmele lui Dan Piţa, Mircea Daneliuc,
Mircea Veroiu, Alexandru Tatos, Victor Iliu (pe Lucian Pintilie şi Mircea
Săucan aveam să-i descopăr mai târziu). Iar apoi, via televiziunea iugoslavă, de o serie de capodopere din „lumea
mare” prin care, în adolescenţă, am ajuns la Tarkovski, Mihalkov, Fellini,
Kurosawa, Bergman, Antonioni, Pasolini, Fosse, Buñuel, Wajda, Forman şi mulţi
alţii.
Amza Pellea, Gina Patrichi, Sergiu Nicolaescu
Filmele lui Sergiu Nicolaescu m-au încântat
în copilăria cinefiliei mele. A fost o perioadă în care, puşti fiind, îi admiram personajele,
acţiunea (şi muzica) din filme. Ar fi nedrept şi inutil să-l reneg acum. După
1990, filmele sale au fost în repetate rânduri difuzate la TV, transpuse în
format VHS, apoi DVD şi comercializate cu mai mult sau mai puţin succes, în
vreme ce – observă criticul de film Iulia Blaga – „adevăraţii cineaşti care au
făcut 4-5 filme chinuite [se gândea, în primul rând, la Mircea Săucan; a se
vedea întreg textul din Dilema Veche,
în numărul consacrat „vechiului nostru cinema” – M.R.] sînt în continuare de
nişă”. Mai grav e că „există chiar public tînăr care prizează filmele lui
Sergiu Nicolaescu rupîndu-l de contextul epocii, luîndu-l ca pe un autor de
filme populare, fără a sesiza manipularea ale cărei victime sînt, aşa cum au
fost şi spectatorii din vremea respectivă”.
Amza Pellea şi Sergiu Nicolaescu în Osânda
Dumnezeu să-l ierte şi să-l odihnească pe
Sergiu Nicolaescu. Peste timp, între scheletul (sau cenuşa) lui şi rămăşiţele pământeşti
ale oricărui alt cineast, artist, politician sau om pur şi simplu, prea multe
diferenţe, oricum nu vor fi. Asta în vreme ce sergiunicolaescumania, sub o
formă sau alta, va rămâne – în România – evergreen.
George Mihăiţă, Vladimir Găitan, Enikö Szilagyi,
Sergiu Nicolaescu