duminică, 31 august 2014

Cinema, cinema, cinema

Prima zi din toamna 2014. Filmele mele evergreen și nedesfrunzite? Iată-le, rezumate nu în zece titluri, ci în zece momente. Bonusuri: opera omnia Andrei Tarkovski şi o selecţie de filme mute şi româneşti:
Opera lui Andrei Tarkovski (Compresorul și vioara, Copilăria lui Ivan, Andrei Rubliov, Solaris, Oglinda, Călăuza, Nostalghia, Tempo di viaggio, Sacrificiul, plus volumele Sculpting in Time şi Jurnal)
Momentul cinematografiei ruseşti-sovietice: Serghei Paradjanov (Umbrele strămoșilor uitați, Sajat Nova), Tenghiz Abuladze (Căința, Ruga, Copacul dorințelor), Nikita Mihalkov (Piesă neterminată pentru pianina mecanică, Câteva zile din viaţa lui Oblomov, Sclava iubirii), Larisa Şepitko (Înălţarea)
Momentul filmului italian: Federico Fellini (8 1/2, La dolce vita, Giulietta și spiritele, Amarcord, Interviu, E la nave va, Repetiția de orchestră), Michelangelo Antonioni (Noaptea, Aventura, Eclipsa, Deşertul roşu, Blowup)
Momentul filmului francez: Robert Bresson (Jurnalul unui preot de țară, Un condamnat la moarte a evadat), Jacques Demi (Umbrelele din Cherbourg), Jean Renoir (O după-amiază la ţară, Iluzia cea mare, Regula jocului)
Momentul Ingmar Bergman (Fragii sălbatici, A șaptea pecete, Tăcerea, Lumină de iarnă, Prin oglindă, Strigăte și șoapte, Sonată de toamnă, Persona)
Momentul filmului polonez: Kristof Zanussi (Structura cristalului, Iluminare), Andrej Wajda (Cenuşă şi diamant, Canalul, Pădurea de mesteceni, Omul de marmură)
Momentul filmului ceh: Miloş Forman (Iubirile unei blonde, Balul pompierilor, Asul de pică, Taking Off), Jiri Menzel (Trenuri strict supravegheate, Ciocârlii pe sârmă, Sătucul meu drag)
Momentul filmului japonez: Akira Kurosawa (A trăi, Cei șapte samurai, Barbă roşie, Dodeskaden, Rashomon), Kenji Mizoguchi (Povestirile lunii palide după ploaie), Iasujiro Ozu (Poveste din Tokio)
Momentul cinematografiei de limbă spaniolă: Louis Bunuel (Nazarin, Viridiana, Simion al deşertului, Calea Lactee), Victor Erice (Spiritul stupului), Tomaso Alea (Amintiri despre subdezvoltare)
Momentul filmului de limbă engleză (Cetăţeanul Kane, Cabaret, All That Jazz, Bobby Deerfield, Dueliştii, Mica romanţă, Recviem pentru un vis)
Momentul filmului mut: Muguri zdrobiţi (Griffith), Aurora (Murnau), Ultimul dintre oameni (Murnau), Mulţimea (Vidor), Luminile oraşului, Goana după aur, Timpuri noi (Chaplin), Mecanicul "Generalei" (Keaton), Pământ (Dovjenko), Que Viva Mexico (Eisenstein), Patimile Ioanei d'Arc (Dreyer)
Momentul filmului sârbesc: Emir Kusturica (Tata în călătorie de afaceri, Vremea ţiganilor, Underground, Viaţa e un miracol), Srdjan Dragoevici (Pretty Village, Pretty Flame), Ivan Zivkovic (Hadersfild)
Momentul filmului românesc: Moara cu noroc (Victor Iliu), Viaţa nu iartă (Manole Marcus, Iulian Mihu), Pădurea spânzuraţilor (Liviu Ciulei), Meandre, 100 lei (Mircea Săucan), Reconstituirea (Lucian Pintilie), Nunta de piatră (Dan Piţa, Mircea Veroiu), Cursa, Proba de microfon, Vânătoare de vulpi, Croaziera (Mircea Daneliuc),  Mere roşii, Casa dintre câmpuri, Secvenţe (Alexandru Tatos), Ilustrate cu flori de câmp (Andrei Blaier), O lacrimă de fată (Iosif Demian), Concurs, Faleze de nisip, Dreptate în lanţuri, Pas în doi (Dan Piţa), La capătul liniei (Dinu Tănase), Ochi de urs, Moromeţii (Stere Gulea), Occident, 432, După dealuri (Cristian Mungiu), Moartea domnului Lăzărescu (Cristi Puiu), Medalia de onoare, Poziţia copilului (Călin Netzer)
Secvenţe - un film de Alexandru Tatos (poster de Klara Tamas)

Revelion

În ajunul Noului An Bisericesc descopăr un autor extrem de viu - Pr. Ioan Buga. Mărturia sa este - ca și la Steinhardt - o minunare în genul „și cu voi este Dumnezeu”. Cu voi, adică cu cei care - asemenea pastorului din O fotografie veche de 14 ani de Mircea Eliade - Îi contestă viața, relevanța, prezența. Îndumnezeirea este, spune Pr. Buga, înomenizare. Sau o devenire întru ființă, o venire în fire: „Iisus nu este un Om care devine întru Dumnezeu, ci Se descoperă a fi Dumnezeu în devenire omenească. Ce taină-minune! De la Hristos, nu mai este nevoie să fii Dumnezeu; e de ajuns să fii Om.” (Mâinile care L-au dezbrăcat pe Dumnezeu) Acesta este, cred, principiul, aceasta-i piatra de temelie a viețuirii noastre, ca oameni. ... Îmi amintesc că, pe la mijlocul anilor 80, o melodie pop (de „muzică ușoară”) - Salut lumina vieții - m-a trezit - prin orchestrație și melodie (Adrian Enescu), prin vocile interpretelor (Grupul Stereo: Crina Mardare și Elena Perianu), dar mai ales prin versuri (Lucian Avramescu): „omule, tu niciodată nu poți fi / decât om, doar om...” Și încă: „viața nu e un zaț în ceașcă / un zaț în care să-ți ghicească cineca / că mâine-ți cade / plocon la poartă de undeva”. Pr. Buga: „Mare e taina păgânătății...”
De la 1 septembrie, un Nou An pentru cei care trăiesc și prin calendarul Bisericii. Un nou prilej pentru reflecție, pentru discernere și hotărârea (punerea de hotar) cea mult amînată...

Marile Praznice Bisericești