sursa: Hyperliteratura
titlu: Tratat de sonologie. Spre o hermeneutică a muzicii
autor: Corneliu Cezar
editura: Anastasia, 2003
număr de pagini: 320
Există oare o cheie de acces la universul muzicii
contemporane? Dar o „cruce” a universului artistic modern – căci despre
asta e vorba?
Sinopsis:
Pentru compozitorul Corneliu Cezar (1937 – 1997), demonii sunt mereu cu noi. Nu
dispar cu totul, ci se transformă, iar în vremurile moderne au devenit
„puteri psihice inconştiente”. Procesul metamorfozării de acum a
demonilor „a mers mână în mână cu o inflaţie crescândă a eu-lui, care
s-a făcut simţită destul de clar cam de prin secolul al XVI-lea”.
Muzica – adevărat „limbaj universal” – este „aidoma sufletului”
(Pavlov), „cântecul de lebădă al oricărei culturi” (Nietzsche), „spirit
care are nevoie de ritm, materie care se poate lipsi de spaţiu” (Heine),
„însăşi poezia” (Vecchi), „limba pasiunii” (Wagner), „migraţia
sufletului prin sunet” (Proust), „poezie a aerului” (Jean Paul),
„domeniul demonilor, artă creştină la modul negativ” (Thomas Mann),
„după tăcere, este singura artă ce se poate apropia de exprimarea a ceea
ce este inexprimabil” (Huxley).
Dacă omul convins de „progresul” actual vede în perioada ce a premers
Renaşterii (şi „Marii” Revoluţii Franceze, Iluminismului,
materialismului, comunismului etc.) un „ev întunecat şi barbar”,
Corneliu Cezar se numără printre cei ce văd în Renaştere „începutul
căderii abrupte”.
Pentru el, muzica a devenit tot mai mult o profesiune a „invenţiei în
expansiune”, iar nota de „aport personal” tinde să fie dominantă.
Am ajuns vremurile când „singurul zeu posibil rămâne artistul însuşi,
singurele muze sunt dispoziţia de moment, ”inspiraţia personală şi
munca”. Astfel, „muzica nu mai are voie să semene cu ea însăşi, ci
trebuie de fiecare dată să fie alta, de la un compozitor la altul, ba
chiar de la o etapă de viaţă la alta a compozitorului”. Sunt vremuri
definite de „exacerbarea demenţei” – „superba strălucire a spiritului
omenesc actual, pornit de unul singur – şi-n necunoştinţă de sine – spre
desăvârşire”.
Poate că adevărata antonimie – arată Cezar – nu trebuie socotită
între muzica preclasică, clasică, romantică etc. şi cea modernă, ci
între muzica străbătută de tirania „demenţei” şi muzica scrisă de
artistul care e gata să i se jertfească, să-i slujească.