„Rațiunea omului slab este nebunie” – scria Eugen Ionescu. Revizitând
niște gânduri-inscripție lăsate de Aurora
lui Cristi Puiu (scenariul și regia), am simțit cum se leagă niște ițe.
Bunăoară, acest puternic film de autor îmi pare că – în felul său laconic,
încărcat însă de o tensiune semantică a unei gândiri cu vedere – transmite un dor nebun după uitata împreună-strădanie pe
care-o numim familie (cândva, „celula de bază a societății”). Mă gândesc la
felul în care Viorel (jucat de Cristi Puiu pentru ca „Madame Bovary c’est moi” să funcționeze până
la capăt) se raportează la tatăl său vitreg, la felul în care – cu o „inimă
vârtoasă”, cu un calm ce-ți dă frisoane – ține să-i transmită că locul tatălui său natural nu poate fi
ocupat de nimeni altcineva. Apoi la felul în care, la secția de poliție (unde a
ajuns ca să mărturisească omorurile săvârșite dintr-un exces de izolare în
propria sa minte, dintr-o exagerată „raționalizare” ce-l împiedică să facă
„negocierile” necesare cu cei din imediata sa apropiere), vorbește despre defunctul său mariaj (din acte) și despre
divorțul cu care nu poate să se împace. Fiecare din noi, mărturisea Cristi
Puiu, este un posibil criminal.
Cristi Puiu & Clara Vodă în Aurora |
Te aud și ce să fac eu, / chiar dacă te aud ce să fac eu, / eu ce pot să fac eu?”. Cristi Puiu este cineastul convins că „vorba arde, / verbul putrezește / iar cuvântul / nu se întrupează ci se destrupează”. În filmele sale, cuvintele – eliberate de orice balast livresc, de orice afectare teatrală – se întrupează, nota bene, cinematografic. El aude și vede, însă nu explică. De ce ar face-o? Ce e de explicat într-o secvență precum cea în care Viorel stă la volanul mașinii sale oprite, mănâncă un sandwich, zărește câteva siluete pe stradă (doi bărbați, dintre care unul în straie preoțești, ce țin de mână două fetițe, și două femei tinere care vin în urma lor), apoi pornește ștergătoarele să îndepărteze stropii de ploaie de pe parbriz ca să vadă mai clar. Să încerce să înțeleagă, cum ar veni, ce-nseamnă să fii laolaltă – și să te bucuri – cu familia, cu rude, cu prieteni. Cei șase trecători anonimi din momentul cu pricina par să transmită o anume stare de firesc, de real, de comuniune la care, printr-o obositor de contabilicească gândire (avea dreptate Nietzsche), nu se poate ajunge.
Cristi Puiu |
Există, undeva la nivelul n de
lectură al acestui dificil și complex film, o stare bine definită, ce nu admite
compromisuri, de „iubire ce nu se poate tăia cu cuțitul” (Constantn Noica).
Fără să fie câtuși de puțin moralist, Cristi Puiu îmi pare că a filmat Aurora mai ales din nevoia de a găsi o
expresie – profund cinematografică – pentru toate interogațiile și reflexiile
sale cu privire la familie și copii într-o lume atomizată și din ce în ce mai
înnebunitoare, în care tocmai valorile familiale sunt și cele mai vulnerabile.
Adevărata crimă din filmul lui Puiu este însă „tăierea cu cuțitul” – în sens
metafizic – a unei relații de familie ce se voia inițial proiectată în
veșnicie.