„Iconostasul nu
numai că separă altarul de restul spaţiului, ci îndeplineşte şi o funcţie mai
complexă. Orientat spre cei ce se roagă, iconostasul reprezintă parcă o carte
deschisă, al cărei conţinut este zugrăvit prin imagini plastice. De-a lugul
întregii slujbe, cei aflaţi în biserică văd desfăşurat înaintea lor tabloul
întrupat vizual al Scripturii Legământului cel Vechi şi a celui Nou. Deasupra
icoanelor „împărăteşti” se întinde registrul dedicat „prăznicarelor”. Îi
succede acestuia registrul deisic, cu reprezentarea lui Hrtistos în
centru aşezat pe tronul domnesc, avându-i de o parte şi de alta, stând înainte
ca mijlocitori, pe Maica Domnului şi Sfântul Ioan Botezătorul, precum şi pe
ierarhii care urmează după aceştia. Mai sus se află registrele apostolilor,
prorocilor, drepţilor veterotestamentari. Deasupra Uşilor Împărăteşti se
plasează reprezentarea Cinei de Taină, iar pe voleurile lor – Bunavestire şi
cei patru Evanghelişti. În acest fel, toată istoria Bisericii, în momentele
sale cele mai importante, este reprezentată în iconostas şi se descoperă
privirii celor ce se roagă.” (Nikolai Tarabukin, Sensul icoanei, Ed. Sophia, 2008, p. 151)
|
Iconostas (detaliu) - Uşile Împărăteşti |
|
Iconostas Mitrovica |
|
Iconostas |
|
Colegiul Naţional
Deva
|
|
Iconostas |
|
|
|
Iconostas de Andrei Rubliov |
|
|
Iconostas Mănăstirea Afteia | | | | | |
|
|
|
|