După dealuri - Minimalism bine temperat
sursa: Revista "Tribuna" nr. 246 (15 decembrie 2012, p. 35)
autor: Marian Sorin Rădulescu
După dealuri este un „film de autor” de
Cristian Mungiu, inspirat din romanele-reportaj ale Tatianei Niculescu-Bran ce
au ca subiect intens mediatizatul „caz Tanacu”: la o mănăstire din Moldova, o
tânără recalcitrantă moare, după ce preotul şi maicile o imobilizează, ca
urmare a purtării sale violente. Regizorul a declarat de la bun început că filmul
său e altceva decât un documentar ce „ecranizează” întâmplările, încheiate
tragic, de la Tanacu.
În film, două tinere
fete care au crescut împreună la orfelinat se reîntâlnesc. Între timp, una din
ele – Voichiţa (Cosmina Stratan) – e pe cale să devină o „făptură nouă”, nota bene!, prin asumarea unei
„experienţe ecleziale” (deprinzând, încetul cu încetul, taina spovedaniei, a
împărtăşaniei), nu „religioase” (de tip pietist). Pare că şi-a găsit pacea în viaţa
de obşte a unei mănăstiri, unde se
nevoieşte cu „postul şi rugăciunea” (în limbaj „progresist”: este spălată pe creieri). Cealaltă – Alina (Cristina
Flutur) – se întoarce la prietena ei din România după ce lucrează o vreme în occident
(pe care personajul preotului din film îl consideră „cam căzut de la dreapta
credinţă”). Acum a găsit de lucru pentru amândouă pe un vapor. Voichiţa însă pare
să asculte de o „altă lege” (după ce a descoperint bucuria comuniunii
euharistice, îmbisericindu-şi mintea), pe care „revoltata” Alina nu o poate
pricepe. Una pare să fi câştigat (cel puţin deocamdată) lupta cu singurătatea. Cealaltă, nedusă aproape deloc pe
la biserică, încă se războieşte cu „urâciunea pustiirii”. După ce tulbură exagerat
de mult slujbele şi rânduiala din mănăstire, este internată câteva zile într-un
spital de psihiatrie. Acolo e sfătuită să se reîntoarcă la mănăstire pentru „că
are mai multă linişte”. Devenind tot mai agresivă, maicile o leagă de o
scândură foarte asemenea unei cruci şi, câteva zile mai târziu, moare.
Sub aparenta sa „obiectivitate”, După
dealuri ascunde profunzimi de apolog ce ating dimensiunea euharistică a existenţei umane. Rugăciunile
pe care preotul (Valeriu Andriuţă) – cu duhul blândeţii – le citeşte Alinei (în
vederea îndepărtării „duhurilor necurate”), canonul pe care i-l dă (mătănii, „post
negru”), lectura îndreptarului de spovedanie în grupul de maici, interdicţia
femeilor de a pătrunde în altarul unei biserici ortodoxe, „icoana făcătoare de
minuni”, permanentele raportări la despătimire, la „vieţuirea bineplăcută lui
Dumnezeu”, la importanţa de a-ţi cunoaşte şi spovedi toate păcatele etc. par – pentru privitorul agnostic, certat cu (sau
indiferent faţă de) credinţa bisericească – desuete, încifrate, obscure,
inutile sau ilare. Ca tot ce ţine de religie. La final însă, aproape întreaga
obşte (care, departe de a fi ostilă şi indiferentă faţă de soarta recalcitrantei,
se roagă până în ultima clipă pentru despătimirea ei) ajunge sub incidenţa legii
lumeşti. Preotul şi câteva maici cad sub felurite acuzaţii ale Poliţiei şi urmează
a fi anchetaţi de Procuratură pentru „privare de libertate”. În aceste clipe,
Voichiţa trece prin momente de confuzie, de îndoială. Filmul lui Mungiu nu exprimă
însă zădărnicia jertfei Mântuitorului (a cărei icoană, într-unul din ultimele
cadre, priveşte – de pe catapeteasma bisericii – atât personajele, cât şi
spectatorii), ci, eventual, greutatea pe
care o întâmpinăm noi, oamenii, de a ne asuma până la capăt jertfa Sa, atunci
când am ales – asemenea Voichiţei – „calea cea strâmtă” a pocăinţei. Privit mai
atent, După dealuri transmite fiorul acestei
răscolitoare mărturii de credinţă. Filmul (care nu este – nici în această
privinţă – ilustrativ şi artizanal, ci expresiv, bogat în sugestii) încarcă
spectatorul cu o neîntreruptă şi stranie stare de tensiune, cu o emoţie pe care
ţi-o strecoară în suflet doar întâlnirea cu capodopera. Sau cu poezia – tot una,
care este însuşi limbajul experienţei bisericeşti, al Ortodoxiei. Expresivitatea
imaginii (Oleg Mutu) şi scenografiei (Călin Papură, Mihaela Poenaru)
recuperează o anume plasticitate cu care filmul românesc nu s-a mai întâlnit de
ceva vreme. Dialogurile şi interpreţii (toţi, fără excepţie) transmit o
reconfortantă senzaţie de firesc, iar montajul (Mircea Olteanu) conferă
poveştii un dinamism de thriller.
S-a spus că După dealuri pune societatea românească,
o dată mai mult, într-o „lumină proastă”; că obedienţa regizorului faţă de
„corectitudinea politică” a occidentului e scandaloasă; că e „blasfemiator”; că
aduce în discuţie lucruri ce nu se cuvin abordate (ca şi cum ar exista,
într-adevăr, teme şi subiecte tabu –
şi se vede că ele există, pentru unii) ş.a.m.d. După vizionarea primelor teasere, am ştiut că După dealuri nu va fi nici dulceag-sentimental,
dar nici grotesc-licenţios. Viziunea minimalistă, bine temperată, a lui Mungiu îl
lasă pe privitor să-i desluşească miezul, tâlcurile ascunse. Pentru că, aşa cum
„după dealuri” se află – în funcţie de perspectivă – fie mănăstirea (unde cei
ce vieţuiesc după învăţătura Bisericii îşi vin în fire), fie lumea (pluralistă,
liber-cugetătoare, semeaţă), la fel şi drama filmului – asemenea parabolelor
hristice – este percepută diferit,
potrivit aşezării duhovniceşti a fiecărui spectator în parte.
toate cronicile: http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2012/10/dupa-dealuri.html