Undeva, cândva,
în lumea „post-creştină” şi cenuşie (la propriu, dar mai ales la figurat) din Călăuza
lui Tarkovski, există un loc „miraculos”, unde se spune că ţi se
îndeplinesc dorinţele – dacă te duci cu inima curată, fără vicleşug. Călăuza a
aflat despre Camera Dorinţelor din Zonă, de la Mistreţ. La început, i se spunea
Învăţătorul, însă după ce a ajuns în pragul Camerei ca să se roage pentru
sănătatea fratelui său, Mistreţul primeşte nu ceea ce a spus că ar vrea să i se
îndeplinească, ci ceea ce era cu adevărat – nemărturisit – în gândul său: un
sac de bani. Apoi se spânzură.
Învăţători care
s-au transformat în Mistreţi sinucigaşi vom fi avut cu toţii, în
copilăria-adolescenţa noastră. Până la urmă cu asta rămânem (dacă rămânem): cu învăţătura
lor, neatinsă de mentalitatea lui guiţ-guiţ. Tema este pentru noi: cum să facem
noi să nu ajungem blazaţi, sceptici, acriţi
de cinism. Cum să rămânem noi oameni,
după ce învăţători de ici şi de colo au făcut din noi oameni. Semn de mirare
(la fel ca-n Rinocerii lui Eugen
Ionescu, ca-n Călăuza lui Tarkovski,
ca-n Concurs şi Faleze de nisip ale lui Dan Piţa, ca-n Nazarin al lui Luis Bunuel): nu rinocerizarea celor din jur, nu căderea
celor cărora, semeţi, li s-a părut că stau bine şi în siguranţă, ci rezistenţa
celor care, printre lupi fiind, s-au încăpăţânat să nu urle ca ei. Care s-au
nevoit să rămână oameni. Prin urmare, umanizarea nu ţine de paranormal şi nici
de „supranatural” sau „suprafiresc”, ci doar de treptata descoperire, de
necontenita mărturisire a firescului, a firii omeneşti nesluţite de vicleşug,
de contabilitate. Mântuirea (restaurarea, făptura cea nouă) este a celor ce
rezistă până la capăt...
Concurs (Dan Piţa, 1982) |