luni, 1 octombrie 2012
Dor
Dintre cuvintele ce se cer tălmăcite, desluşite,
contexualizate, mă gândesc mai ales la acesta: OM. De ce la el? Pentru că,
dintre toate făpturile (animalele, vasăzică purtătoare de animus/anima), doar omul „ştie că ştie” (Constantin Noica), doar el
îşi transfigurează dorurile. Desigur, un fel de doruri au şi alte vietăţi (atunci
când rămân fără stăpân, de exemplu), însă doar omul îşi poate transfigura
dorurile. Doar el – prin Artă – îşi pune întrebări veşnic rămase fără vreun
răspuns, cum ar fi: unde se duc cei ce nu mai sunt (în viaţă), când şi cum îi
mai rentâlnim etc.? Doar el poate face saltul din natură în cult şi cultură. Doar
el este o „fiinţă teologică”. Şi ce altceva înseamnă să fii o „fiinţă
teologică” decât să deprinzi „iubirea de vrăjmaşi” (mai exact: iubirea faţă de
cei pe care îi socotim, noi înşine,
vrăjmaşi)? Nu înainte, evident, de a desluşi taina iubirii şi de a te lămuri ce
înseamnă un „vrăjmaş”.
Iubirea suntem chemaţi a o trăi aşa cum ne
învaţă „apostolul neamurilor” aka Pavel:
„Dragostea îndelung rabdă; dragostea este
binevoitoare, dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se trufeşte. Dragostea
nu se poartă cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu
gândeşte răul. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le
suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă. Dragostea nu
cade niciodată.” (I. 13 Corinteni 4-8). În ceea ce îi priveşte pe vrăjmaşi,
statutul lor este tot de taină şi merită cercetat. Pentru că, dincolo de toate
definiţiile frecvent întâlnite, vrăjmaşul este cel de care ne împiedicăm, cel care – pentru noi – este „pricină de
poticneală” şi de „rătăcire”, atunci şi numai atunci când noi ne lăsăm smintiţi, înşelaţi. Prin urmare, dintru început nici
nu există vrăjmaşi. Ei „cresc” şi lucrează cu voia noastră. Şi, atunci când –
în fine – înţelegem de cine anume se
cuvine să ne temem (de însuşi „Părintele Luminii”, iar nu de fantome sau de „împieliţaţi”)
ajungem la metanoia, la nostalghia, la dorul de casă. (Nu la melancholia, ce implică risipire, sfâşiere,
remuşcare). Prin acest dor, la capătul unor obositoare pribegii şi colaborări
cu „frumuseţi străine” şi cu himere, ne venim în fire.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)