E încă prea tânăr
pentru a fi numit cel mai bun regizor de film născut vreodată în România. Dar
Cristian Mungiu este cu siguranţă, în acest moment, cel mai de succes regizor
român al unei generaţii deja excepţionale. Recunoaşterea lui Mungiu ca figură
de prim rang în cinematografia mondială s-a rotunjit odată cu invitarea sa în
juriul Festivalului de la Cannes din 2013, alături de nume celebre precum
Steven Spielberg sau Nicole Kidman. Acest regizor român foarte talentat s-a
născut într-o familie ieşeană de medici, unde ar fi fost sortit să continue în
aceeaşi profesie. Cu acest prim interviu, inaugurăm o serie de dialoguri cu
personalităţi ale vieţii publice româneşti care, în ciuda profesiei lor
non-medicale, au fost influenţate covârşitor de contactul nemijlocit cu breasla
lui Asclepios.
Cristian Mungiu |
Aţi
crescut într-un mediu influenţat de profesia medicală – tatăl, profesor de
farmacologie, sora mai mare este şi ea absolventă de Medicină. Aţi simţit
vreodată presiunea de a urma o carieră în Medicină? V-a influenţat în vreun fel
faptul că sunteţi „copil de medici“?
Cristian Mungiu: În clasa I, graţie acestui stereotip al „copilului din familie
de doctori“, învăţătoarea mea m-a desemnat „sanitarul clasei“. În această
calitate, inspectam cu seriozitate – înainte să înceapă orele – batista,
unghiile şi ceara din urechi a celor 36 de colegi de clasă. Din fericire, ideea
a fost abandonată în scurt timp pentru că întârzia orele. Doisprezece ani mai
târziu am dat la Medicină şi am picat. Era anul 1986 şi erau treizeci şi ceva
de candidaţi pe un loc. Examenul era destul de crâncen şi foarte neprietenos:
erai făcut să simţi că e o treaba serioasă şi că întreaga ta viaţă se joacă în
acele trei zile de examen. În fata Institutului de Medicină şi Farmacie din
Iaşi se instala o funie groasă şi lungă – un odgon, practic – şi, în ziua
examenului, din momentul în care treceai pe sub el, erai, cum ar veni, pe cont
propriu – despărţit de părinţi, colegi ori prieteni. Era funia pe sub care
intrai direct în viaţă. Nu eram făcut pentru acel gen de examen şi pentru acel
gen de învăţare. În acea epocă se susţinea – ca un fel de fatalitate – că
singura cale de a trece examenul la Medicină e să înveţi totul pe de rost. La
un moment dat chiar reuşisem să memorez manualul de biologie atât de precis
încât îl puteai deschide oriunde şi, dacă îmi ziceai un cuvânt, puteam să
continui. Şi acum pot să-ţi zic că lobulul testicular e
dispus cu baza spre albuginee şi vârful spre mediastin, chiar dacă nu
mi-a fost niciodată prea limpede la ce anume avea să-mi servească informaţia
asta în viaţă.
„Ştiam diferenţa
dintre Triferment, Digestal şi Motilium“
Spuneaţi de curând că aveţi chef să vă povestiţi biografia. Care e amintirea
legată de medici/spitale pe care aţi include-o?
Cristian Mungiu: Tatăl meu fiind profesor de farmacologie, am prins cu timpul
şi noi, în casă, câte ceva despre administrarea medicamentelor. El, odată cu
medicamentele pe care ni le dădea când ne durea ceva, ne şi explica de ce ni le
dă şi cum acţionează. Ştiam bunăoară diferenţa dintre Triferment, Digestal,
Motilium, Metoclopramid, Scobutil, Imodium, Furazolidon, de ce e bine să
combini Streptomicina cu Papaverina şi aşa mai departe – ca să mă păstrez în
sfera digestivă. Spre sfârşitul anilor ’80 am început să-mi însoţesc sora în
taberele studenţeşti în care ea, în calitate de studentă la medicină, era
invitată ca medic de tabără. Odată, într-o tabără la Sinaia, a bătut la uşă o
fată care avea nişte dureri mari de burtă. Se întâmpla că atunci eram singur în
camera care servea de cabinet medical, sora mea fiind plecată. Puteam să o
trimit la spital – dar ar fi durat o grămadă până să ajungă să o vadă un doctor
– sau să-i dau ce credeam eu de cuviinţă că o să-i facă bine. I-am pus o
gramadă de întrebări şi, la sfârşit, i-am dat medicamentele de care avea
nevoie, iar mai pe seară, la focul de tabără, a venit să-mi spună că i-a trecut
şi se simte bine.
Plecarea medicilor din ţară e un fenomen foarte discutat în prezent. Motivele
pentru care medicii pleacă sunt dotările profesionale mai bune din Occident,
veniturile mai mari şi respectul din partea comunităţilor de acolo. Trei motive
la fel de valabile şi pentru a determina emigrarea unui regizor de film din
România. De ce nu aţi plecat?
Cristian Mungiu: Spre deosebire de medicină, unde simptomele bolnavului sunt
cumva universale, filmul – şistory-telling-ul în general – ţin de observarea
realităţii în care te mişti şi se exprimă în limba celor pe care îi observi. Ca
povestitor, depinzi foarte mult de limba în care te-ai născut şi de locul în
care îţi faci observaţiile, cu atât mai mult cu cât eu îmi scriu scenariile.
Dacă m-aş muta altundeva aş putea, pesemne, după o vreme, să povestesc despre
cei pe care i-aş observa acolo. Însă poveştile pe care le ştii, observaţiile pe
care le-ai acumulat, nu sunt întotdeauna şi uşor translabile în altă limbă şi
în altă cultură.
„Lumea medicală
universitară e departe de a fi elegantă. La fel şi în cinematografie“
Lumea medicală academică, cea autentică, e guvernată de o serie de reguli de conduită
aproape ritualice faţă de marii profesori. Intrarea într-o relaţie de tip
maestru-discipol e aproape inevitabilă. Aţi fost coleg de juriu la Cannes cu Ang Lee şi Steven Spielberg. Şi aici
au existat ritualuri? Sau domneşte camaraderia uniformizantă?
Cristian Mungiu: Nu ştiu unde anume există această ideală lume academică
autentică despre care vorbiţi – poate că există, dar cred că avem deseori
tendinţa să idealizăm anumite modele doar pentru că nu le cunoaştem în detaliu.
Viaţa universitară – medicală,
dar nu numai – e departe de a fi elegantă. Ea e mai degrabă rezultatul unor
nesfârşite lupte de culise pentru promovare, influenţă, funcţii, poziţii şi aşa
mai departe – o curgere continuă de bârfe ale fiecăruia despre toţi ceilalţi.
La fel stau lucrurile şi în mica noastră comunitate de cinema şi e unul dintre
motivele pentru care prefer, pe cât se poate, să rămân la distanţa potrivită de
oameni, organizaţii şi interesele lor. Într-un juriu nu poate fi vorba de
maeştri şi discipoli, iar dacă nu te simţi capabil să-ţi susţii – din prea mult
respect sau din alte cauze – părerea în faţa celorlalţi juraţi, e mai bine să
nu participi căci prezenţa într-un juriu presupune şi se bazează pe egalitatea
dreptului la opinie al celor care îl formează. Am fost în multe jurii, iar cel
de la Cannes de anul ăsta a fost printre cele mai democratice: am zis fiecare
ce am avut de zis, ne-am susţinut fiecare cu pasiune punctele de vedere, la
sfârşit s-a votat şi ne-am asumat fiecare palmaresul ca rezultat al unei
medieri între gusturile celor care au alcătuit juriul din acest an.
Am
fost întotdeauna uimit de felul în care succesul profesional este uneori
însoţit de o hiperinflare a egoului. E un fenomen întâlnit în lumea
universitară medicală, bănuiesc că şi printre marile vedete ale
cinematografiei. Cum vă protejaţi de aşa ceva?
Cristian Mungiu: Eu nu sunt vreo mare vedetă a cinematografiei, deci nu ştiu
cum procedează cei în cauză, dar mare parte dintre vedetele pe care le-am
cunoscut erau de fapt foarte ok în intimitatea lor: oameni normali, cu aceleaşi
probleme ca toţi oamenii, dar având de gestionat problema notorietăţii. În ce
mă priveşte, eu nu am o prea bună percepţie a propriei mele imagini şi, de
multe ori, îmi ia ceva să găsesc distanţa potrivită faţă de cei din jur.
Orice jurizare e un proces inerent subiectiv aşa că tot ce poţi face e „să
încerci să promovezi valorile în care crezi“. În ce valori credeţi?
Cristian Mungiu: În materie de cinematograf, apreciez onestitatea, pasiunea,
curajul, forţa şi originalitatea realizatorului, apreciez pe cel care îşi asumă
riscuri creative şi nu merge pe drumuri sigure, pe cel care e pasionat de
povestea lui şi nu de rezultatele ei publice. Însă la sfârşit, la orice film
contează cel mai mult rezultatul, emoţia pe care o simţi, sentimentele,
gândurile şi întrebările pe care ţi le induce filmul. Desigur, orice evaluare e
subiectivă, iar orice ierarhizare e şi mai subiectivă, însă tot ce poţi să faci
e să susţii cât mai onest valorile în care crezi ca să pleci acasă cu
conştiinţa împăcată că ai făcut tot ce ţinea de tine.
„Singurul folos
al popularităţii e să influenţezi în bine pe cei care te urmăresc“
Nu e
un lux, în societatea occidentală hipercorect politizată, să-ţi permiţi să
susţii „cât mai onest valorile în care crezi“?
Cristian Mungiu: Cere un efort pentru că e întotdeauna mai comod să fii
conformist decât să ai tăria propriului tău punct de vedere. Însă până la urmă
nu ştiu dacă există vreo alternativă rezonabilă la alegerea asta.
Pe
vremuri, astfel de valori se învăţau fie la biserică, fie la şcoală. Acum se
mai învaţă de la televizor. Dumneavoastră
de unde le-aţi de(s)prins? Unde (cine) v-a educat aşa cum sunteţi astăzi, la 45
de ani?
Cristian Mungiu: E foarte greu să-ţi mai
dai seama la un moment dat cum ai ajuns cel care eşti. E rezultatul tuturor
întâlnirilor din viaţa ta şi a felului în care tu, ca fire, ai reacţionat la ce
ţi s-a zis, ce ai văzut şi ce ai trăit, începând cu familia şi şcoala şi
continuând cu toate experienţele în care ai fost parte. Cu toţii facem foarte
multe prostii în viaţă, suntem meschini, mincinoşi, egoişti sau răi, însă dacă
reuşeşti măcar din când în când să te evaluezi corect, e de presupus că ai să
mai înlături din relele pe care le faci. Una dintre temele colaterale pe care
speram că „După dealuri“ le va lansa în dezbaterea publică se referea la felul
în care biserica – foarte populară la noi – înţelege să îşi folosească
capacitatea de a promova valori juste. Căci singurul folos al notorietăţii şi
popularităţii e să influenţezi în bine pe cei care te urmăresc.
Succesul în medicină se bazează pe calitatea profesională, dar e vorba şi de
construirea unei imagini. Cât de mult contează pentru un regizor român să-şi
creeze o imagine pozitivă pentru a reuşi în cinematografia occidentală şi nu mă
refer la imaginea filmelor, ci la imaginea lui Cristian Mungiu?
Cristian Mungiu: Mi se pare că faceţi aici o diferenţă între imaginea pe care o
ai de pe urma a ceea ce faci în profesie şi o altă imagine care e rezultatul
unei confecţionări conştiente, în scopul obţinerii de simpatie socială. Eu cred
foarte puţin în varianta asta – pentru că până la urmă e o făţărnicie, o
încercare de a livra o cosmetizare a conţinutului – care în final nu
functionează. Ia ca exemplu România, ca ţară, şi încercarea diverşilor de a-i
îmbunătăţi „imaginea“ şi nu substanţa. Cred că succesul – în lumea filmului,
cel puţin – e ceva foarte relativ, efemer şi conjunctural. Însă atât cât e,
depinde în cea mai mare măsură de conţinut. Ca cineast, imaginea ţi-o creezi
prin ce reuşeşti să faci pe ecran, iar cum eşti tu dincolo de filmele tale
contează mai puţin. Desigur, e posibil să capeţi cu vremea o oarecare
notorietate – şi fiecare alege să o gestioneze cum crede de cuviinţă.
Cristian Mungiu - 2007, Palme d'Or la Cannes |
Cristian Mungiu s-a născut la Iaşi, în 1968, şi a absolvit Facultatea de
Litere a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi şi Universitatea de Artă Teatrală
şi Cinematografică din Bucureşti. Primul său film de lungmetraj este Occident (2002), iar în 2007 a câştigat
Palme d’Or la Cannes pentru 4 luni, 3
săptămâni şi 2 zile. Cel de-al treilea film al său ca regizor şi scenarist, După dealuri (2012), a câştigat premiul
pentru cel mai bun scenariu şi premiul pentru cea mai bună actriţă (Cosmina
Stratan şi Cristina Flutur). În 2013, Cristian Mungiu a făcut parte din juriul
Festivalului de Film de la Cannes, alături de nume importante din
cinematografia mondială precum Steven Spielberg, Ang Lee, Nicole Kidman sau
Christoph Waltz. Cristian Mungiu este fiul profesorului Ostin Mungiu,
preşedintele Asociaţiei de Algeziologie din România şi fratele mai mic al
Alinei Mungiu-Pippidi, psihiatru şi politolog. Într-un interviu recent (acordat
Mediafax), profesorul Ostin Mungiu povestea despre fiul său că, „dacă ar fi
fost medic, cred că în cel mai bun caz ar fi fost un stomatolog oarecare“.