joi, 30 ianuarie 2014

Amour by Tarkovski

Andrei Tarkovski: „Pentru mine iubirea este manifestarea supremă a înţelegerii mutuale pe care reprezentarea actului sexual n-o exprimă. De ce să nu mergem în acest caz să filmăm pe câmp, unde taurii încalecă vacile? Toată lumea se gândeşte astăzi că avem de a face cu cenzură dacă nu se vede „amor” pe ecran. În realitate, nu este iubirea cea care este arătată, ci actul sexual. Acest act sexual este pentru fiecare, pentru fiecare cuplu, ceva unic. Atunci când este pus în film, este opusul.”
Andrei Rubliov
Antoine de Baecque: „Numai câteva secvenţe poartă la Tarkovski amprenta unirii iubiţilor căci, cel mai adesea, aceste fragmente amoroase sunt uitate şi dorinţa stăpânită. ... Tarkovski alungă căldura trupurilor, această căldură născută din dorinţă, apoi din plăcere. ... Refuzând plăcerea şi contactul carnal, cineastul nu este câtuşi de puţin insensibil mesajului de tandreţe. În acest fel se detaşează în universul său câteva secvenţe unde apare unirea fiinţelor. Atunci, motivul dominant este cel al elevaţiei care figurează iubirea carnală. Cea mai mare parte a cineaştilor arată actul de amor prin apropierea trupurilor. Tarkovski nu cunoaşte decât elevaţia, ca şi cum structura verticală (foarte semnificativă este singura care poate da seamă despre tandra unire a două fiinţe.”
Oglinda
Costion Nicolescu: „Aş numi mai degrabă plutire decât levitaţie ceea ce se întâmplă în filmele lui Tarkovski (Solaris, Oglinda, Nostalghia, Sacrificiul). Căci nu simţim şi nu spunem noi când iubim cu adevărat şi curat, desăvârşit, că parcă plutim de fericire?” 
Solaris