Stalker (un film de Andrei Tarkovski) |
Mă gândesc la copilăria pe care o invocă și Călăuza în apologul tarkovskian atunci când vorbește despre ceea ce e dur și sortit morții, în contrast cu frăgezimea tinerelor vlăstare, pentru că numai ce e vulnerabil, plăpând poate să învingă. Mă gândesc că numai un copil - fără să se mire, ca pe cel mai firesc lucru cu putință - ar primi minunea învierii cuiva din morți (cum se întâmplă în filmul Ordet Cuvântul lui Carl Theodor Dreyer). Doar un copil cu inocența încă nepervertită (de cultura sofisticată) ar intra în vorbă cu tatăl sau bunicul său întors, ca prin minune, de dincolo de „acel hotar”. Ceilalți, care nemaifiind copii „au murit de mult” (Constantin Brîncuși), ar primi o astfel de „întoarcere din iad” cu răceală și indiferență, cum ni se grăiește în pilda bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr. Sau nu tocmai. Pentru că mai există și un Charles Dickens care, în Poveste de Crăciun ne arată că metanoia e totuși posibilă. Că, așa cum se spune și în Pateric, omul se poate mântui în ceasurile unei singure zile sau chiar într-un singur ceas. Totul ține de starea interioară a fiecăruia. Stalker: „Totul depinde de noi, nu de Zonă”, cu Camera Miracolelor cu tot. „Omul când se gîndește la trecut devine mai bun...” - spune Călăuza. „Mi-e greu să cred că aș deveni mai bun dacă m-aș gîndi la trecut!” - îi răspunde Scriitorul, care nu dorește să treacă pragul acelei camere. Și nici nu dorește să ceară nimic pentru că e străin de crezul împărtășit, cu un veac în urmă, de Viaceslav Ivanov: „Dumnezeu mă va învia din morți pentru că El este bun cu mine. Eu Îl recunosc în mine, ca pe o obscură matrice zămislitoare ca pe ceva veșnic superior, prin care se afirmă ceea ce e mai bun și mai sfânt în mine... Dumnezeu nu numai că m-a creat, ci mă crează neîncetat și va continua să mă creeze. Pentru că, desigur, dorește ca și eu să-L creez în mine și de acum înainte, așa cum L-am creat până acum. Nu poate exista vreo pogorâre fără primire voluntară; într-un anumit sens, cele două acte au aceeași valoare, iar cel ce primește devine egal în demnitate cu cel ce se pogoară. Dumnezeu nu mă poate părăsi dacă eu nu-L părăsesc.” Tarkovski, vorbind despre tema din Stalker: „Demnitatea omului”. Cum ar veni, Zona (sau viața, totuna) este, pentru ființa zisă om, un test prin care omul fie se păstrează, fie se zdrobește.