Săli de cinema de lux se mai gasesc. Repertorii de
lux cu filme de lux (filme de autor) în care să desluşeşti personalitatea celui
care le-a facut (iar nu – aşa cum spune Robert Altman în al său The Player – vedetele, suspansul, umorul, violenţa,
emoţia, speranţa, nuditatea, sexul, happy end, mai ales happy end), mai
greu. De peste zece ani, în astfel de săli construite în mall-urile din România,
se poate urmări, aproape invariabil, acelaşi tip de filme. Care, la o privire
atentă, par unul şi acelaşi monoton film, jucat de alţi actori, cu alte scene,
alte decoruri etc. Care şi ele par, la rândul lor, unul şi acelasi
actor ce rosteşte una şi aceeaşi gamă, într-o una şi aceeaşi scenă. Gulagurile şi
sateliţii lor – în care au făcut filme Tarkovski, Abuladze, Paradjanov, Wajda,
Zanussi, Menzel, Forman, Săucan, Pintilie, Piţa, Veroiu, Tatos, Daneliuc şi alţii
– n-au reuşit să formeze „omul nou”. Holywoodul de azi (cel puţin produsele de
tip cine-pulp fiction, care ajung pe ecranele din România), da. El se numeşte cinevorator,
pentru că – scrie Lucian Mircu în Prefaţa de la Pseudokinematikos. Fals tratat de cinema românesc – „cinefilul e pe cale de dispariţie”, iar „locul
său pe scara involuţiei e luat de o specie nouă, mutantă: cinevoratorul” al
cărui semn de recunoaştere e „hămeseala cu care înfulecă, fără discernământ,
orice film i-ar ieşi în cale”. Însă de „dinăuntru” (cu ochii
cinevoratorului) nu se vede aşa. E nevoie de puţină dezintoxicare – ca şi în cazul dezrobirii de
fast food – ca să te prinzi...
luni, 8 aprilie 2013
Glossă
Epuizantă naveta
pe care o facem, printr-un omenesc, prea omenesc „război nevăzut”, atunci când
oscilăm între a-i scoate iremediabil pe unii din jur din inima noastră şi a-i
recupera, pentru încă o vreme (până la proxima dată când ne simţim dojeniţi de
ei), cu un fel de metanoie incertă. E
semn că n-am deprins încă a ne aşeza pe pragul clipei, uitând de toate ale
trecutului şi astfel, e de-ajuns o singură durere, o mică nedreptate, să ne
producă o „jupuire sângerândă”.
Există în
Dumnezeiasca Liturghie a Bisericii de Răsărit o chemare la „unirea tuturor”, la
rugăciunea pentru toţi (deci şi pentru cei – vii sau adormiţi – de care ne
ferim, pe care îi respingem). Parcă niciunde altundeva nu este atât de
covârşitoare greutatea acestei sintagme care – atunci când este rostită într-un
cadru spaţio-temporal aparte, printr-o muzică, printr-o iconografie şi printr-o
coregrafie anume – preînchipuie ceea
ce va să fie: „totul în toate”. În acest sens, particparea (asumată) la rânduiala
unei Liturghii poate să transfigureze, să preschimbe „ce e rău” în „ce e bine”,
„piaza rea” într-o inimă milostivă, acest „terminus paradis” spre care –
descoperind comuniunea şi dimensiunea sobornicească a rugăciunii-împreună –
spunem că ne îndreptăm: împăcarea, prin desluşirea milei (a împreună pătimirii,
în sinele slobozit de zbucium), cu „gura lumii”, cu măştile care în permanenţă
roiesc în jurul nostru. Nietzsche (în A
doua consideraţie inoportună): „Seninătatea, conştiinţa împăcată, fapta
voioasă, încrederea în viitor, depind de priceperea de a şti la fel de bine să
uiţi la timpul potrivit, ca şi de a-ţi aminti lucrurile la timpul potrivit.”
A te prinde, nătâng,
de „luciile mreje” ale lumii, a-i asculta „cântecul de sirenă” nu e decât un
semn că nu-ţi cunoşti menirea de om: aceea de a „nu băga nici chiar de seamă din
cărarea ta afară”. Chair dacă (sau mai ales atunci când) „te-ndeamnă” şi „te
cheamă”. După fiecare luptă pierdută, după fiecare neînţelegere şi zadarnică
gâlceavă îmi spun unul şi acelaşi lucru: n-am priceput încă nimic din această
chemare. Pentru că despre chemare e vorba. Paradisul se dobândeşte încă de pe
cruce (nu este rezultatul speculaţiilor noastre meschine) şi – spre scandalul
moraliştilor – primul care este invitat să-i treacă pragul este un tâlhar ce
pare desprins din mulţimea de ciungi şi orbi, de târfe şi borfaşi care
populează grotesc un film ca Viridiana lui
Buñuel.
Hristos pe cruce |
Glissando
„Lăcaşul contemporan de cult, cu abundenţa sa
de ferecături aurite masive, care ascund sub platoşe metalice pictura icoanei,
cu policandrele şi sfeşnicele uriaşe, greoaie, lipsite de gust ca model, cu
masa de flori artificiale făcute din hârtie „de ţigară”, ce pavoazează Uşile
Împărăteşti, Răstignirile, icoanele acoperite de prosoape în partea superioară
şi celelalte sclipiciuri şi catrafuse domestice, cu electricitate în loc de
candele şi lumânări de ceară, cu corul său lumesc şi cu „soliştii” care
organizează concerte în amvon, cu feţe dulceag-sentimentale în reprezentările
Maicii Domnului şi naturalism sau academism în tot restul picturii – ei bine,
lăcaşul contemporan de cult reprezintă un buchet monstruos de prost gust,
sclipici ieftin, duh antiartistic ce calcă în picioare tradiţiile autentice,
perverteşte sensul şi semnificaţia autenticei „podoabe” bisericeşti.” (Nikolai M. Tarabukin, Sensul icoanei, Ed. Sophia, Bucureşti,
2008, p. 136-137)
Abonați-vă la:
Postări (Atom)