Epuizantă naveta
pe care o facem, printr-un omenesc, prea omenesc „război nevăzut”, atunci când
oscilăm între a-i scoate iremediabil pe unii din jur din inima noastră şi a-i
recupera, pentru încă o vreme (până la proxima dată când ne simţim dojeniţi de
ei), cu un fel de metanoie incertă. E
semn că n-am deprins încă a ne aşeza pe pragul clipei, uitând de toate ale
trecutului şi astfel, e de-ajuns o singură durere, o mică nedreptate, să ne
producă o „jupuire sângerândă”.
Există în
Dumnezeiasca Liturghie a Bisericii de Răsărit o chemare la „unirea tuturor”, la
rugăciunea pentru toţi (deci şi pentru cei – vii sau adormiţi – de care ne
ferim, pe care îi respingem). Parcă niciunde altundeva nu este atât de
covârşitoare greutatea acestei sintagme care – atunci când este rostită într-un
cadru spaţio-temporal aparte, printr-o muzică, printr-o iconografie şi printr-o
coregrafie anume – preînchipuie ceea
ce va să fie: „totul în toate”. În acest sens, particparea (asumată) la rânduiala
unei Liturghii poate să transfigureze, să preschimbe „ce e rău” în „ce e bine”,
„piaza rea” într-o inimă milostivă, acest „terminus paradis” spre care –
descoperind comuniunea şi dimensiunea sobornicească a rugăciunii-împreună –
spunem că ne îndreptăm: împăcarea, prin desluşirea milei (a împreună pătimirii,
în sinele slobozit de zbucium), cu „gura lumii”, cu măştile care în permanenţă
roiesc în jurul nostru. Nietzsche (în A
doua consideraţie inoportună): „Seninătatea, conştiinţa împăcată, fapta
voioasă, încrederea în viitor, depind de priceperea de a şti la fel de bine să
uiţi la timpul potrivit, ca şi de a-ţi aminti lucrurile la timpul potrivit.”
A te prinde, nătâng,
de „luciile mreje” ale lumii, a-i asculta „cântecul de sirenă” nu e decât un
semn că nu-ţi cunoşti menirea de om: aceea de a „nu băga nici chiar de seamă din
cărarea ta afară”. Chair dacă (sau mai ales atunci când) „te-ndeamnă” şi „te
cheamă”. După fiecare luptă pierdută, după fiecare neînţelegere şi zadarnică
gâlceavă îmi spun unul şi acelaşi lucru: n-am priceput încă nimic din această
chemare. Pentru că despre chemare e vorba. Paradisul se dobândeşte încă de pe
cruce (nu este rezultatul speculaţiilor noastre meschine) şi – spre scandalul
moraliştilor – primul care este invitat să-i treacă pragul este un tâlhar ce
pare desprins din mulţimea de ciungi şi orbi, de târfe şi borfaşi care
populează grotesc un film ca Viridiana lui
Buñuel.
Hristos pe cruce |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu