Gloria
nu cântă este unul din acele filme româneşti din
jumătatea a doua a secolului XX care – pentru vox populi din spaţiul autohton – au fost şi încă mai sunt sunt
sacrosancte. Cele câteva atu-uri ale
sale (decorurile şi costumele Doinei Levinţa, coregrafia lui Cornel Patrichi,
muzica lui Radu Şerban, unele replici şi gaguri din scenariul lui Dumitru
Solomon şi interpreţii principali: Toma Caragiu, Octavian Cotescu, Margareta
Pogonat, Horaţiu Mălăele, Margareta Pâslaru, Rodica Mandache, Jean Constantin, Constantin
Diplan, Mihai Pălădescu, Ştefan Mihăilescu-Brăila, Ileana Stana Ionescu, Jean-Lorin Florescu ş.a.) hipnotizeau
orice simţ critic în consumatorii filmelor „la care te râzi”. (Nu astfel au
fost receptate filme ca B.D.-urile, Păcală, Nea Mărin miliardar şi altele
asemenea?)
Am revăzut, după 35 de ani această „comedie
muzicală” debilă, fără nicio regie (concepţie regizorală), şi totuşi – aflăm
din generic – în regia lui Alexandru Bocăneţ. Prestaţiile cvasi-absente ale tuturor
celor deja numiţi (altfel, profesionişti redutabili în breaslă) activează mai
degrabă nostalgii izolate, iar nu bucuria (re)întâlnirii cu un Film rotund,
unitar. Mă uitam la chipurile tinereşti ale Torei Vasilescu (imediat după
revelaţia numită Cursa şi înaintea
rolurilor de forţă din Proba de microfon,
Casa dintre câmpuri, Croaziera, Imposibila iubire) şi Horaţiu Mălăele, la chipurile
Margaretei Pogonat şi Mihai Pălădescu (reuniţi pe generic – chiar dacă nu în
aceeaşi scenă – după zece ani de la sofisticatele şi sacrificatele Meandre), la Toma (cel care avea să se
prăpădească, împreună cu Alexandru Bocăneţ, cu puţină vreme înainte de premiera
filmului, în tragicul cutremur din 4 martie 1977) şi la Octavian Cotescu, la
poantele eternului şmenar jucat de Jean Constantin (reluări ale succesului din seria
B.D.-urilor) etc. Reascultam cu
emoţie cântecele lui Radu Şerban (orchestraţia: Sile Dinicu şi formaţia Sfinx a
lui Dan Andrei Aldea; voci: Daniela Vlădescu şi fetele de la 5T) şi admiram ritmurile şi paşii
de dans coregrafiaţi de Cornel Patrichi.
Ce păcat că, în formula aceasta de
lung-metraj, ideile din fanteziile muzical-coregrafice TV ale lui Bocăneţ nu se
mai „leagă”, aşa-cum atât de inspirat îi „furaseră” pe milioanele de telespectatori
în emisiunile de divertisment (când echipa Bocăneţ-Levinţa-Patrichi devenise un
brand şi un etalon al calităţii),
vreme de aproape zece ani. Ce păcat că, neavând la dispoziţie o bază dramaturgică
solidă, Bocăneţ n-a fost un Fosse (Sweet
Charity, Cabaret, All That Jazz) al
marelui ecran românesc. Dar poate că timpul n-a mai avut răbdare cu el ...