La începutul
anului 1983 avea să fie lansat pe ecranele din România filmul Faleze de nisip (adaptare
cinematografică de Dan Piţa a romanului Zile
de nisip de Bujor Nedelcovici). Câteva zile mai târziu, datorită unor spectatori
vigilenţi (din nomenclatura acelor ani), filmul a fost imediat retras. Nu s-a
mai vorbit nimic despre el până în 1990. Într-o conferinţă PCR ţinută la
Mangalia în acelaşi an, Nicolae Ceauşescu l-a criticat aspru (însă fără nicio referinţă directă,
explicită, la titlul filmului sau la principalii realizatori) pe motiv că „prezintă
denaturat realitatea societăţii noastre, oamenii muncii, tineretul sau alte
categorii de oameni ai muncii din ţara noastră”. A decretat atunci că „nu de
asemenea teatru şi de asemenea cinematografie avem nevoie”, ci „de o artă, de o
cinematografie, de un teatru care să prezinte esenţa, care să prezinte modelul
omului pe care trebuie să-l construim”. Eroii din popor, cei care construiau
socialismul, era musai să se regăsească în
filme, în teatru, în poezie, în artă, în literatură, în pictură, în toate
domeniile: „Pe ei trebuie să-i reprezentăm!” . În realitate însă, filmul lui
Piţa are o altă miză. Tânărul tâmplar suspect de furt este cinstit, îşi vede de
treaba lui, îi place să muncească, nu are gaşcă. Prin cuminţenia cu care îşi
înfruntă destinul pare chiar un personaj hristic. Deci ortodox (nu ortodoxist!).
Mă gândesc, nu o
dată, la reacţia furibundă cu care o anumită parte a publicului din România, a cotropit
şi încă mai cotropeşte cu sudalme După dealuri, filmul realizat de Cristian Mungiu în 2012. De data aceasta
vigilenţa urmăreşte să „dea în vileag” felul „denaturat” în care este sunt
reprezentaţi acum „tinerii şi oamenii muncii” din ţara noastră majoritar
ortodoxă (peste 80%, ni se aminteşte sistematic), „propaganda homosexuală”,
„atacul la adresa BOR şi a monahismului ortodox din România” ş.a.m.d. Ceauşescu
n-a murit...La o privire mai atentă însă, După
dealuri este mai cu seamă un film-mărturie despre nevoinţele întru sfinţenie şi mântuire ale unei
mici obşti monahale. Nu este deloc
interesat să incrimineze personaje, situaţii, să ideologizeze ori să denigreze instituţii.
Dimpotrivă, la fel ca Faleze de nisip (ca
Reconstituirea de Lucian Pintilie sau
100 lei de Mircea Săucan – alte filme
care au stârnit furia „vigilenţilor” puşi să păzească acalmia), filmul lui
Mungiu este străbătut de o uimitoare cuminţenie, de un debordant firesc (al
interpretării, al reconstituirii cinematografice).
Puse una lângă
alta, şi retorica naţionalist-comunistă a lui Ceauşescu din 1983, şi retorica naţionalist-ortodoxistă
anti După dealuri din 2013 divulgă,
cu acelaşi patos legalist, justiţiar, voinţa fermă de înfăptuire a unei utopii. Amândouă reacţiile sunt alimentate de
o considerabilă voinţă de putere. Fiecare
din ele manifestă o necruţătoare ostilitate faţă de ceea ce putem numi demers
artistic sau viziune regizorală – elemente esenţiale în construcţia unui film
de această factură. Şi „geniul carpatin” şi „poliţia ortodoxistă” mai mult sau
mai puţin anonimă se „autosesizează” atunci când un film „de autor” (un film
„de expresie” ce invită la reflexie, la analiză) îşi propune să aducă în
dezbatere teme şi subiecte care trebuie să rămână de-a pururi tabu în
comunismul de tip totalitar sau în comunitatea
hiper-legalistă de ortodoxişti. Pentru că „oamenii muncii”, la fel ca „binecredincioşii”
(maici, preoţi, mireni) trebuie să se
comporte „moral” şi „ca la carte” pe ecran. Să fie fără nicio abatere, să
„educe”, să ofere „modele”. Aşa cum se întâmplă – fără număr, fără număr – în uniformele
producţii de cinema propagandistic de tip comunist sau ortodoxist. Într-adevăr,
asta îşi doresc şi unii şi alţii: Crede şi nu cerceta!