marți, 25 aprilie 2017

Un premiu

La Iași, cu ocazia aniversării a 150 de ani de Convorbiri Literare am primit - luni 24 aprilie - Premiul pentru critică de film acordat de prestigioasa revistă ieșeană care, în noua formulă apărută din 1995 (sub direcția lui Cassian Maria Spiridon), readuce în actualitate spiritul critic maiorescian și dimensiunea identității naționale în context european. Mulțumesc Convorbiri Literare! Directorul revistei, Cassian Maria Spiridon (al cărui chip îmi amintește involuntar de Steinhardt), redactorii Mircea Platon și Marius Chelaru ne-au făcut sejurul la Iași de neuitat. Dar totul, acolo, a fost de neuitat. Îi mulțumesc lui Mircea Platon pentru invitația de a scrie pentru Convorbiri Literare. Și, de asemenea, domnului critic literar și profesor Cornel Cornel Ungureanu, care mi-a oferit șansa să vorbesc despre film la Radio Timișoara, la mijlocul anilor 90 și, zece ani mai târziu, să organizez o cinematecă la librăria Humanitas „Joc secund”. Îi mulțumesc domnului scriitor și profesor Daniel Vighi pentru invitația de a selecta și prezenta filme la Cinemateca BCUT. Și sinonimului celui care a fost actorul Dragoș Pâslaru (ieromonahulUn premiu Valerian Dragoș Pâslaru), regretatului compozitor și prieten Adrian Enescu - pentru încurajarea și îndemnul insistent de a scrie. Îi mulțumesc domnului Costion Nicolescu pentru prietenie și cuvântul înainte la volumul Pseudokinematikos 3 - Între viață și filme. Le mulțumesc lui Lucian IonicaAlin GavreliucIoan-Pavel AzapLucian MircuIonuţ MareşMihai FulgerDoinel TronaruDan VoineaVirgil BaidocIonuț Trandafirescu, Paul Slayer Grigoriu, Gratiela Benga-TutuianuDana SchiporPetrovan Paul, doamnelor  Elena Dulgheru și Manuela Cernat, lui Cristian Mungiu, Gabriela IacobCristi Iacob, Petre Nicolae, lui Daniel Voinea de la Cărturești și lui Razvan Penescu de la LiterNet.ro, domnilor Josef Demian, Nicolae Mărgineanu, Mircea CiocalteiFlorin ParaschivFlorin Andreescu, lui Andreea MedinschiRoxana MorunDaniela RațiuMihai Mardare, doamnelor Lia Vighi și Manuela Zanescu, lui Faget Ion și Cristian Sebastian de la BCUT, domnului Claudiu Arieșan, lui Romeo SzoradEden KurtasanAlex V. Cucu și - last, but not least - familiei mele pentru că - într-un fel sau altul - mi-au fost alături în proiectul Pseudokinematikos și în atâtea convorbiri cinematografice și nu numai. În privința premiilor însă, mai am mult până să-l ajung din urmă pe ... Theodor. Hristos a înviat!
Cassian Maria Spiridon, directorul Convorbirilor Literare

Sincer, bleg de bun

Galaxia iubirii - pictură de Sabin Bălașa
L-am ascultat pe Nicolae Manolescu, critic literar și Președinte al Uniunii Scriitorilor din România, adresându-se cititorilor revistei Convorbiri Literare, în Aula „Mihai Eminescu” a UAIC, Iași. Pe peretele ca un widescreen de cinema se afla o frescă în forme și culori specifice brandului Sabin Bălașa: o tânără femeie dezgolită și niște corpuri cerești printre care plutește. Lucrarea, aveam să aflu, se numește „Galaxia iubirii”. Prilejul acestei întâlniri: sărbătorirea a 150 de ani de la apariția primului număr al sus-pomenitei reviste. 
Consacrându-și cuvântarea lui Titu Maiorescu, distinsul critic (aproape) octogenar spunea, la un moment dat, că inamicul lui Maiorescu este, acum, internetul și toată babilonia sa, inclusiv zapping-ul continuu la televizor. Mai precis (pentru că Nicolae Manolescu a recunoscut că folosește și el tehnologiile moderne de scriere/citire, însă vede în internet un mijloc de comunicare - deosebit de sofisticat, de perfecționat - iar nu un scop în sine) felul idiotizant în care este el folosit. Consecința: agonia spiritului critic. Nu doar la tineri, firește. Ori miza Convorbirilor literare - cele de la începuturi, dar și seria de după 1995, reluată de actualul director Cassian Maria Spiridon - tocmai aceasta este: de a trezi și întreține spiritul critic, de a forma conștiințe. Se petrece acum, mai spunea Președintele USR, o reîntoarcere la pașoptiștii cei mult prea îngăduitori (după exigențele junimiștilor) cu non-valoarea. Dar nu la marea literatură pașoptistă (Bolintineanu, de pildă), ci la textele cu totul nesemnificative. Dacă dispare literatura, dispare - inevitabil - și limba. Treziți-vă! - au fost ultimele sale cuvinte, înainte de a preda cuvântul redactorilor de la Convorbiri Literare Antonio Patraș, Marius Chelaru și Mircea Platon. Ceva mai târziu, Nicolae Manolescu s-a referit la starea precară a învățământului, atrăgând atenția, o dată mai mult, că s-a deteriorat profund profesionalismul dascălilor. Nu doar de limba și literatura română. Nu doar elevii (și chiar studenții) nu mai citesc, dar nu citesc nici profesorii, ce resimt tot mai palid o chemare pentru activitatea lor la catedră. Despre ce spirit critic să vorbim atunci? Deși ai citit (poate că de zeci de ori) Moromeții (de exemplu), n-ai cum să te prezinți în fața clasei fără să revizuiești fișele făcute în alți ani, fără să te familiarizezi din nou - în detaliu - cu tematica, cu personajele, cu detaliile de atmosferă ale cărții etc. În aceeași zi, dar seara, în sala „Vasile Pogor” a Primăriei Municipiului Iași, cu ocazia decernării Premiilor anuale ale Revistei Convorbiri Literare, Nicolae Manolescu a dorit să precizeze că rămâne credincios ideii de a promova spiritul critic, fiind totodată sceptic față de „ideea națională”. Într-adevăr, este infinit mai anevoios să deprinzi și să folosești, neobosit, spiritul critic, atunci când te raportezi la o carte sau la orice alt produs cultural. Este mult mai greu să-ți găsești criteriile (fără de care primești totul de-a valma), să înțelegi contextul operei, să deslușești forma și fondul operei, decât să afișezi - ca-n Caragiale, ca-n viață - semnele unui triumfalism naționalist care, asemenea unui steag, nu poate ține loc de valoare, de caracter. (Asta nu înseamnă, firește, că valoarea și caracterul sunt incompatibile cu sensibilitățile față de „caracterul național”. Și nu înseamnă că venerabilul critic - care, așa cum a declarat, a publicat peste patruzeci de volume critice despre literatura română - ar fi anti-român.) Și încă ceva, a mai precizat criticul venit de la București pentru jubileul revistei ieșene: e mai bine să nu citești deloc, decât să citești din plictiseală, dintr-un moft, pentru a te afla în treabă. Pentru că atunci citești prost, fără nicio noimă, fără niciun fel de rațiune. Nu trebuie și nu poți să le cunoști pe toate. Dar atunci când vorbești, să aibă sens ce spui, să vrei să înțelegi, să cauți să eviți clișeele de gândire. Cei mai mulți însă tocmai asta fac: vorbesc ca să se afle-n treabă, nicidecum ca să înțeleagă. 
Pledoaria domnului Manolescu pentru întreținerea și cultivarea spiritului critic m-a pus pe gânduri. Mi-a amintit, involuntar, de Camil Petrescu și de a sa concluzie amară: „Câtă luciditate, atâta dramă”. Fără spirit critic, deci cumva mai apropiat de „toleranța” pașoptiștilor, poți socializa mai ușor, în această lume interesată mai mult de palavre decât de convorbiri. Small talk-ul ți-e mai la-ndemână. Te faci că-ți pasă, chiar dacă - mereu mintea-ți zboară în cu totul alte părți și - asemenea Scriitorului din Călăuza - din tot universul nu te interesează decât un singur lucru: propria ta persoană. De aceea îți și vine lesne să spui celorlalți ceea ce știi că le face plăcere. Te bagi ușor sub pielea lor. Te joci cu vorbele. Epatezi. În ceea ce mă privește, este exact ceea ce nu știu (și nici nu vreau să învăț) să fac. Viața îmi pare mult prea scurtă ca să merite efortul. Și atunci se declanșează blocajul de comunicare. Uneori, în momentele când combinațiile chimice din creier sunt favorabile avânturilor optimiste, cred că ceea ce - după mintea mea - pare „nemântuibil” poate fi - undeva, cândva - mântuit. Adică „exorcizat”, transfigurat, vindecat de amărăciunea singurătății - starea care, atunci când e acut resimțită, ne împinge în pragul celei mai cumplite disperări. Poate chiar și prin bomba atomică a vorbei mele de bine, atunci când îmi țin mintea în iad (inclusiv în iadul gândurilor mele), dar fără să deznădăjduiesc. Cam la așa ceva mă gândeam și acum treizeci de ani, când am citit pentru întâia oară versurile lui Lucian Avramescu:
sincer, bleg de bun
gata să mă cheltui ca o damigeană
din care beau toți fără să le pese
că alcoolul ei 
se poate termina într-o zi,
bucuros să-mi număr cuiele din palmă
așa cum alții își numără sutele

aiurit, sincer, 
gata să-mi dau cămașa de pe mine
unuia mult mai bine îmbrăcat
și care oricum
nu suferă de frigul întâmplării
pun umărul întotdeauna
la osia căruței intrate în șanț
nu pentru că iubesc circulația fluentă
ci pentru că am convingerea neroadă că 
sângele aproapelui meu 
este combustibilul cel mai prețios
al acestei lumi