miercuri, 21 octombrie 2015

Integrala Lucian Pintilie la Cinemateca BCUT



Cinemateca BCUT (bv. Vasile Pârvan 4A, Timișoara) își continuă panorama dedicată cinematografiei românești cu INTEGRALA LUCIAN PINTILIE. În anul universitar 2015-2016 vor putea fi vizionate aici toate filmele regizate de cunoscutul și apreciatul regizor român: Duminică la ora 6; Reconstituirea; Salonul nr. 6; De ce trag clopotele, Mitică?; Balanța; O vară de neuitat; Terminus Paradis; După-amiaza unui torționar; Niki Ardelean, colonel în rezervă; Tertium non datur (mediu-metraj). Filmele au fost obținute și vor fi proiectate prin amabilitatea studioului Filmex-România.

Convins că diavolul locuieşte, acum, în imaginea acelui „canal de dejecţie a imaginilor, mai cunoscut sub numele de televizor, care scuipă neîntrerupt o morală a Binelui triumfător”, Lucian Pintilie a fost mereu preocupat și îngrijorat de „triumful cotidian al răului”, de „apoteoza imposturii”, de „încoronarea imbecilităţii” și de „sacralizarea mediocrităţii”. Filmografia sa poartă amprenta unui spirit combativ aflat într-un neobosit război cu mediocritatea, cu „sacralizarea” ei cvasi-generală.

Prima proiecție a INTEGRALEI LUCIAN PINTILIE: Duminică la ora 6 (1965) marți, 27 octombrie, ora 19. În rolurile principale: Dan Nuțu și Irina Petrescu. Director de imagine: Sergiu Huzum. Intrarea este liberă.

Opinii critice: „Istoria nu este în Duminică la ora 6 un fundal, ci un dat al universului sufletesc al eroilor. Am ajuns astfel la nevoia de a povesti ce se întâmplă în eroii mei nu numai prin fotografierea cronologică a unor evenimente reale, ci prin descrierea senzațiilor lor, prin pătrunderea în procesul amintirilor, intrând deci într-o lume latentă mai substanțială și, poate, mai neatractivă.” (Lucian Pintilie) „Prin opțiunea lui formală, Duminică la ora 6 reprezintă intrarea cinematografiei noastre în rezonanță cu experiențele și formulele artistice ale cinematografului modern.” (Victor Iliu) „Pintilie a recurs la un împrumut de limbaj din zestrea „experimentalistă” a filmului apusean: lecturi asimilate cu înțelegerea cinematografică din Resnais sau chiar Godard. În particular, el s-a oprit la tehnica monologului interior, la convergența dintre opiniile teoretice ale lui Eisenstein și influențele literare ale lui Proust și Joyce.” (Florian Potra) „Pintilie refuză calofilia. Personajele lui nu se tem să repete cuvintele, o dată, de două ori, să vorbească neliterar, cu cacofonii, să se împiedice de vorbe. Imaginea are o anumită neglijență. Frumusețea filmului stă în sila lui pentru estetică. Dacă Ciulei e un regizor care „crede în imagine”, Pintilie e un regizor care „crede în realitate”.” (George Littera)
 
 Selecția și prezentarea filmelor: Marian Sorin Rădulescu

Duminică la ora 6

Reconstituirea
Salonul nr. 6
De ce trag clopotele, Mitică?
Balanța
O vară de neuitat
Prea târziu
Terminus Paradis
După-amiaza unui torționar
Niki Ardelean, colonel în rezervă
Tertium non datur
LUCIAN PINTILIE