titlu: Jurnal filozofic
autor: Constantin Noica
editura: Humanitas, Seria Noica, 2008
număr de pagini: 120
Volumul închide în el „două lucruri, două mituri proprii”:
mitul Şcolii şi mitul Fratelui. Al unei Şcoli altfel, unde să nu se
„predea”, ci să se „mijlocească” idei; al Fratelui din parabola
evanghelică a fiului risipitor. Dar poate că e vorba doar de un singur
mit, pentru că, arată autorul, „sunt eu însumi fratele, care caută, prin
Şcoală, împăcarea cu lumea: cu fiii ce vin, cu fiii ce pleacă în lume…”
Sinopsis:
Jurnalul lui Constantin Noica conţine articole pe teme morale:
feminitatea, „schimbarea la faţă a României” (spre o altă soartă, care
însă poate să fie aceeaşi „dar cu faţa dinspre lumină”), sublimul
muzicii, filozofia populară românească, singurătatea, ispita
moralismului – în cadrul şcolar instituţional şi în afara lui.
Dascălii nu au întotdeauna ce să le spună învăţăceilor, sunt doar
nişte „mjlocitori între ei şi ei înşişi”. Nu se ştie cine dă şi cine
primeşte, la fel ca în situaţia de viaţă, neaşteptată, pe care o
descrie: „un om milos care mulţumea cerşetorului pentru că-i primise
dania. În fond, avea dreptate s-o facă. Fiindcă binefăcătorul există
prin cel care primeşte”.
Parabola fiului risipitor exprimă, pentru Noica, esenţa vieţii morale
a omului: „Ne pierdem şi ne căim; sau ne păstrăm şi ne împietrim inima.
E rău să nu asculţi. Dar e la fel de rău să ştii să asculţi şi să ţii
minte.” Neascultător, Fiul risipitor, mulţumeşte Domnului pentru că i-a
dat „gustul voluptăţii, setea orgoliului, şi invidia, şi făţărnicia, şi
ura”. Cu ele, adaugă Noica, nimeni nu e mare, dar fără ele nimeni nu e
viu.
Aici, „Fratele fiului risipitor întoarce capul cu dezgust”. Fiul
risipitor este devenirea, fratele său e încremenirea, împietrirea,
autoîndreptăţirea, e „tipul omului care ţine lumea în loc”. Unul – prin
„întoarcerea” sa, prin „învierea” sa, trăieşte eticul; celălalt, în mod
anost, îl „teoretizează”. Amândoi au curiozitate, însă fiul risipitor
„deschide uşa” (un „exces în plus”), în timp ce fratele său (vinovat de
un „exces în minus”) „priveşte pe gaura cheii”. Cine păcătuieşte mai
mult? – se întreabă, retoric, filoszoful.
E deja binecunoscută declaraţia de dragoste care i se părea
filozofului cea mai frumoasă: „Simt că te pot părăsi. Te iubesc atât de
mult, încât s-a împlinit ceva în mine – şi acum te pot părăsi.” O astfel
de întâlnire marchează o „cunoaştere desăvârşită”. E important să
înveţi să câştigi, dar – notează Noica în Jurnalul său – „o virtute mult
mai mare şi, în orice caz, mult mai utilă decât tehnica de a reuşi e
aceea de a şti ce să faci cu nereuşitele”.
Într-o epocă marcată de gândirea lui Cioran, a lui Nae Ionescu,
Mircea Eliade, Constantin Noica avertizează, citându-l pe Alecu Russo,
că „De mult ce ne vom lăuda, de mult ce vom huli celelalte neamuri,
românii vor socoti că sunt buni şi mari din născare şi se vor cufunda
iarăşi în somnul lor cel adânc”. Permanenţa „naturii”, a folclorului, a
gândirii de tip colectivist îl determină să se întrebe: „De ce toate
frumuseţile romăneşti trebuie să fie cu ciobani, cu natură şi cu
gingăşie?”
luni, 28 ianuarie 2013
Dedicaţie
Dedicaţia dl. monteur
MIRCEA CIOCÂLTEI la apariţia volumului
Pseudokinematikos. Fals tratat de cinema
românesc - 2010
|
Mă gândesc cu
drag la multe din filmele montate de Mircea Ciocâltei (majoritatea în regia lui
Mircea Veroiu). Cu ocazia lansării volumului meu, Pseudokinematikos, mi-a scris o dedicaţie pe coperta Jurnalului
Naţional de colecţie, consacrat Moromeţilor
– filmul lui Stere Gulea cu Victor Rebengiuc în rolul principal, pe care
l-a montat, la sfârşitul anilor 80. Mi-a dorit să iubesc la fel de mult şi
filmele româneşti de azi, ale “noului cinema”. Rândurile lui – o dată cu descoperirea
filmului lui Cristian Mungiu, După
dealuri – s-au dovedit adevărate.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)