„Mi-a plăcut The Great Gatsby deşi e un film modern!”
– mi-a mărturisit un amic după ce a văzut versiunea cinematografică din 2013 a
cărţii lui Scott Fitzgerald. Apoi am avut o mică polemică pornind de la
rezonanţa termenului „modern”.
Întâi de toate,
cinematograful însuşi – chiar şi atunci când, aşa cum se întâmplă cel mai des, e
mult prea livresc ori prea teatral – îmi pare că este una din mărcile
modernităţii. În privinţa filmului ca artă, a fi modern echivalează cu a vorbi
în limbajul cinematografic, a fi – altfel spus – experimental, insolit, viu.
Aşa au fost, la vremea lor, toate capodoperele artei a şaptea: Intolerance, Greed, Der Letzte Mann, Potemkin,
La passion de Jean d’Arc, Citizen Kane, Persona, À bout de soufle, L’avventura,
8 ½, Memorias del subdesarollo, Andrei Rubliov, Zerkalo, Stalker, Iluminacja, All
That Jazz, iar la noi Viaţa nu iartă,
La moara cu noroc, Ţărmul nu are sfârşit, Pădurea spânzuraţilor, Duminică la
ora 6, Meandre, Reconstituirea, 100 lei, Nunta de piatră, Cursa, Un om în loden,
Proba de microfon, Croaziera, Secvenţe, Concurs, O lacrimă de fată, La capătul
liniei şi, mai recent, 4 luni, 3
săptămâni şi 2 zile; Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost,
Crulic-drumul spre dincolo, După dealuri. Toate au însemnat o provocare
pentru spectatorii încremeniţi în „tradiţii”, iar exemplele pot continua. Nu
altfel au stat lucrurile în literatură (între altele: Tristam Shandy, Ulysses, Dostoievski, Cehov, Aitmatov, iar la noi Ţiganiada sau poemele lui Ion Barbu), în
artele plastice, în teatru, în muzică. Amicul meu mai spune că află numai
conotaţii negative în modernitate, al cărei început ar trebui căutat în
Renaştere. Arta modernă, adaugă el, sterilizează viaţa şi este un fel de
cimitir al valorilor de o zi. Iar tehnologia, din ce în ce mai avansată, are un
singur scop: ca omul să muncească mai puţin şi să înfulece mai mult. E bine
aşa? – mă întreabă, apoi, retoric. Alternativa pe care a găsit-o: Tradiţia vie.
Dar care tradiţie? Tradiţia Bisericii. OK, dar atunci unde anume se găseşte
acea tradiţie neatinsă, într-un fel sau altul, de semnele modernităţii? În
pustie, printre anahoreţi?
În ceea ce mă
priveşte cred că, aşa cum fuga „progresistă” de Tradiţie, „emanciparea” de
orice poartă însemnele unei lumi „arhaice” sau „medievale”, este pripită şi
lipsită de temei, tot astfel şi încercarea de a blama nediscriminatoriu
timpurile noi (alea de după Descartes, Nietzsche, Karl Marx, Darwin şi Freud)
mi se pare o formă de cristalofilie, de puritanism, de – în cele din urmă –
fugă de realitate. Ori termenul de „modern” (provenit din latinescul modus),
care trimite la ideea de mod, de măsură şi a ajuns să însemne „chiar acum, în
vremea noastră”, poate fi înţeles – largo sensu – şi ca o chemare la cunoaşterea
şi asumarea clipei de faţă, a prezentului. Exact asta aflăm şi de la Sf.
Antonie cel Mare, unul din Părinţii de seamă ai Bisericii: „Omul ar trebui să
trăiască mereu cu gândul că nu mai apucă sfârşitul zilei ca să se căiască.”
Prin urmare: totul depinde – cum altfel? – de fiecare din noi, de lărgimea
benzii de emisie-recepţie a semnelor, de aşezarea noastră în această
„modernitate”, dar şi în Tradiţie. Modernitatea, ca şi Tradiţia, au atâta viaţă
câtă le dăm noi, fiecare din noi, după felul în care izbutim să înţelegem că „străinul
a cărui scară de valori şi ale cărui puncte cardinale sunt altele decât ale
noastre, este totuşi aproapele nostru, vecinul nostru (cum spun englezii),
semenul nostru adică, în înţelesul cel mai ontologic şi mai teribil al
termenului” (Nicolae Steinhardt) ne crispează sau, dimpotrivă, ne relaxează.
Astfel – avea să
scrie Monahul Nicolae de la Rohia – călătoriile în lumea mare şi intrarea în
labirintul culturii moderne sunt „pretext al unei dezrădăcinări” doar pentru cei „fără temelie lăuntrică, versatili
şi uşuratici”. Pentru ceilalţi, care vor fi mereu într-o inferioritate numerică (şi nu e vorba de nicio
predestinare aici), întâlnirea cu alte universuri este „îmbogăţire, izvor de
mai multă îngăduinţă şi de înţelegere a nesfârşitei exuberanţe a creaţiei”.
Modern Times (un film de Charlie Chaplin, 1936) |