|
Mircea Daneliuc |
Dacă admitem că singurul regizor român de cursă lungă (pentru patruzeci
de ani, cuprinși între Duminică la ora 6 și
Tertium non datur) este Lucian
Pintilie, putem observa că ceilalți cinci „grei” ai perioadei 1960 – 1990 au căutat
(și izbutit) să se exprime în (cel mult) 15 ani.
|
Duminică la ora 6 (regia: Lucian Pintilie) |
Cinsprezece ani i-au fost dați lui Mircea Săucan să experimenteze
formulele sale insolite (de la Casa de pe
strada noastră, apărut la sfârșitul anilor 50, trecând prin Când primăvara e fierbinte, Țărmul nu are sfârșit, Meandre și până
la Suta de lei, în 1973). Din păcate,
filmele sale au fost mereu trunchiate, total interzise sau difuzate cu extremă parcimonie.
Cu Dan Pița (în plină forță creatoare între 1970 – 1985), presa și factorii de
decizie au arătat o mult mai mare îngăduință (datorită adaptării cineastului la
specificul conjuncturii) și l-au lăsat să lucreze. Tănase Scatiu, inegalul Bietul
Ioanide, seria întâi și a treia a Ardelenilor,
Concurs, Dreptate în lanțuri au ajuns
în sălile de cinema, iar unele au fost trimise la festivaluri (e drept, nu de
prim rang). Doar Faleze de nisip avea
să fie retras din difuzare după doar câteva zile de la premiera bucureșteană,
iar Pas în doi (1985, distins cu o
Mențiune de Onoare la Berlin, în 1986) a circulat într-o versiune trunchiată. Dan
Pița debutase cu Mircea Veroiu mai întîi cu documentarul de lung-metraj Apa ca un bivol negru (1970), iar apoi
cu cele două filme inspirate din lumea lui Ion Agârbiceanu și filmate la Roșia
Montană: Nunta de piatră și Duhul aurului. Și Veroiu a „marcat” în
cam același interval – ultimul său film rotund, împlinit, fiind Adela (1985). Tot 15 ani. Până atunci,
pe lângă câteva filme preocupate excesiv de elementul formal, în detrimentul
construcției dramaturgice, Veroiu dăduse Dincolo
de pod, Semnul șarpelui, Sfîrșitul nopții, Să mori rănit din dragoste de viață.
Alexandru Tatos a debutat cu Mere roșii (1976),
iar până la Cine are dreptate (1990,
anul când a fost răpus de o boală necruțătoare), Tatos a izbutitit o
filmografie de unicate, între care se disting Duios Anastasia trecea, Casa dintre câmpuri, Secvențe, Fructe de
pădure, Secretul armei ... secrete.
|
Mircea Daneliuc |
Mircea Daneliuc a fost și el un regizor de marcă în perioada 1975 –
1990. Din mai sus-pomeniții regizori activi ai perioadei (Mircea Săucan a fost
pus pe linie moartă în 1973, lui Lucian Pintilie îi fusese interzis singurul
film pe care a avut voie să-l realizeze în douăzeci de ani, iar Dan Pița și
Mircea Veroiu mai făcuseră și rabat de la ștacheta pe care au izbutit s-o
ridice cu Nunta de piatră), Daneliuc
pare apropiat – prin consecvența cu care a rămas credincios unui anumit tip de
realism cinematografic – doar de Alexandru Tatos. Amândoi au practicat un fel
de „cinema-voyeur” de tip hiper-realist, cu un discurs estetic organizat „pe
baza lumii reale așa cum este, fără
nicio artificalizare a ei” (Dan Stoica). „Priza directă” la realitate și
ciné-vèrité-ul lor s-au născut – afirma Daneliuc – „dintr-o foame de adevăr” bine
articulată cu o serie de alte elemente profesionale și mai ales de stil. Rezultatul:
o formă insolită de firesc, de naturalețe, ce conferă întregului autenticitatea
atât de greu de contrafăcut pe ecran. Este brand-ul Mircea Daneliuc din
perioada ante-1990.
|
Nunta de piatră (regia: Mircea Veroiu, Dan Pița) |
Primul meu „Daneliuc” (pentru că prin el, în chiar anul premierei,
aveam să fac cunoștință cu filmele lui) se numește Ediție specială (1978), un policier cu „împuşcături, cascadori,
tâmpenii, fasole bătută” – scrie însuși regizorul în volumul de memorialistică Pisica ruptă (Ed. Univers, 1997). După
repetate modificări, adăugiri de personaje, situaţii, replici etc., Ediție specială avea să devină de nerecunoscut: „era alt film, complet altul;
complet şi disperat altul". Nu putem compara această Ediție specială – singura care este (adică – spune producătorul Ion
Bucheru – un film despre „clarificarea conștiinței unui gazetar în anii de
răscruce 1939 – 1940, sub influența luptătorilor comuniști din ilegalitate”) – cu
filmul imaginat de Daneliuc, însă îi putem căuta locul în cinematografia
românească. Și descoperim un thriller polițist de atmosferă, cu totul altul nu
numai față de felul în care – cinstit, fără repici și situații lozincarde –
fusese gândit de regizor, ci mai ales diferit față de toate celelalte filme
românești de gen cu polițiști, comuniști și gangsteri din perioada interbelică.
Nu doar datorită scenografiei, costumelor, imaginii, ci și registrului
interpretării actoricești. Aici a fost relansat Ștefan Iordache (ce avea apoi
să fie folosit asiduu în multe filme de referință ale anilor 70, 80, 90) și a
debutat, într-un rol principal, Ioana Crăciunescu (distribuită ulterior de Dinu
Tănase în La capătul liniei).
|
Ediție specială (regia: Mircea Daneliuc) |
|
Proba de microfon (regia: Mircea Daneliuc) |
|
Croaziera (regia: Mircea Daneliuc) |
Am ajuns la primul Daneliuc – Cursa
– la zece ani de la premieră. I se făcuse o copie nouă de 35 mm. și a fost
relansat în cinematografe. Alături de Filip
cel bun, Ilustrate cu flori de câmp, Mere roșii, debutul său în lung-metraj din 1975 avea să marcheze începutul
unei mișcări de „intelectualizare” a cinematografiei românești, de chestionare a
„snobismului retoric și estetizant”, de „coborâre la nivelul faptelor curente,
fără miză demonstrativă, dar cu o secretă încărcătură de adevăr existențial”
(Valerian Sava). Cea dintâi cursă câștigată de Daneliuc este, în primul rând, o
izbândă a firescului, a adevărurilor de viață rostite fără emfază. Debut
fulminant: Tora Vasilescu. După acest succes
a urmat – mărturiseşte actriţa într-un interviu acordat Evei Sârbu, la
începutul anilor 80 – îngâmfarea: „Da, da, şi poţi să scrii. Au mai păţit-o şi
alţii, aşa că nu mi-e ruşine.” Hop-ul cel mai greu de trecut a fost primul rol
care i-a „ieşit” bine şi care, culmea, s-a întâmplat să fie şi debutul. „Pentru
că ţi se pare că eşti „unicat”. Ca tine nu mai e nimeni. Numai anii în care
stai pe tuşă şi vezi că-s mulţi care vin din urmă, şi toţi au aceeaşi senzaţie
şi pretenţie de unicat, când înţelegi că oricine poate fi înlocuit cu oricine,
şi dacă oricine înseamnă că şi tu, anii în care aduni amar peste amar te
lecuiesc de ideea asta…”
|
Cursa (regia: Mircea Daneliuc) |
|
Glissando (regia: Mircea Daneliuc) |
|
Iacob (regia: Mircea Daneliuc) |
|
Mircea Daneliuc |