În Crosswords, recenta lucrare a artistului
plastic Dan Voinea, un tânăr îmbrăcat într-o pereche de blue jeans iese dintr-o piscină plină cu apă. Cum dă să facă
ultimul pas, înainte de a ajunge la marginea bazinului, îşi zăreşte faţa
oglindită într-o suprafaţă lucioasă şi umedă. Această întâlnire de taină cu băiatul din oglindă (sinele omului) îmi
aminteşte de poemul lui Dale Wimbrow, The
Guy in the Glass, a cărui temă e cercetarea conştiinţei. Nu oricând, ci
atunci când crezi că toată lumea e a ta. Atunci se cuvine a te cerceta, ca să
vezi ce are de spus tipul reflectat în oglindă. Pentru că judecata supremă nu e
a tatălui, a mamei sau a soţiei, ci a chipului care te priveşte din oglindă. El
dă verdictul suprem. Pe el nu poţi să-l păcăleşti. Sau poţi, dar e ca şi cum
ţi-ai fura căciula. Pe el trebuie să-l găseşti mulţumit, restul nu contează.Cam aici se află şi locul geometric
al lucrării lui Dan Voinea: în intensitatea privirii celui ce are dreapta
îndrăzneală de a se cerceta pe sine. Ca nu cumva să culeagă, la final, lacrimi
amare şi scrăşnire de dinţi, preţul ratării ocaziei – unice – de a fi el însuşi.
Poemul lui Wimbrow este un crâmpei din
înţelepciunea laică a omenirii ce urmăreşte cunoaşterea de sine fără să-şi pună
în vreun fel problema Întrupării, a Crucii sau a unui mediator. Din această
înţelepciune va fi gustat şi tatăl lui Steinhardt (inginerul şi arhitectul
evreu Oscar) atunci când i-a spus unicului său fiului (ce tocmai îi mărturisise
că s-a botezat în „dreapta credinţă”, în închisoare): „Numai să fi fost sincer, şi să-ţi
dau un sfat: nu-ţi băga în cap că acum s-a zis, Dumnezeu o să se ocupe numai de tine. Nu uita că mai sunt vreo trei miliarde.” Fiul însă (care a cugetat că „semn de
nobleţe este a vorbi respectuos şi tolerant despre adversari”) a fost sincer, a
înţeles – ca puţini alţii – că „creştinismul e cel mai aproape de legea
fundamentală a universului: lege care poate fi denumită a contradicţiei
(coincidenta oppositorum), a paradoxului, a bipolarităţii simultane”: Cred,
ajută necredinţei mele. Şi încă ceva: Monahul Delarohia aka Nicolae Steinhardt considera că „trebuie să fim capabili a ne
privi pe noi înşine din afară, a ne aprecia şi judeca pe noi înşine aşa cum,
neîntrerupt, necruţător, netulburaţi, îi urmărim şi judecăm pe cei din jurul
nostru”.
***
În filmul românesc Singurătatea florilor mesajul (deprinderea fericirii – arta de a
lega toate domeniile vieţii – ca supremă datorie pentru un om) se dezvăluie
foarte asemenea unei spovedanii neobişnuite într-un … taxi. Această poveste
oarecum lirică readuce în discuţie nevoia omului de mărturisire, chiar şi
într-un regim totalitar în care toţi se suspectau între ei. Sfătosul şofer de
taxi de aici (Toma Caragiu) îşi pofteşte clientul – un doctor cu o situaţie
materială de invidiat, dar cu grave corigenţe la materia numită suflet; om obişnuit
care nu este nici pregătit, nici obişnuit, să aibă zile grele (Radu Beligan) –
să se privească în oglindă. În oglinda propriei conştiinţe de care nu poate
scăpa nimeni. Spre deosebire de versurile scrise de Wimbrow – formidabil de
lucide, dar o luciditate pe muchie de cuţit – Singurătatea florilor ia în calcul şi prezenţa unui „mesager”, a
unei „călăuza”. Oglinda este un om. Este duhovnicul, confesorul, cel care te
ajută să ajungi – maieutic, foarte asemănător cu tehnica socratică – la tine.
La adevăratele tale esenţe. La omenia din tine. Sau la divinitatea din tine,
atunci când ajungem să descoperim „nobleţea lăuntrică, discreţia, iertarea,
uitarea, degajarea dintre meschinării şi mărunţişuri, alungarea ţinerii de
minte a răului, sila de răzbunare, ura, susceptibilitatea, irascibilitatea,
ţâfna şi multe alte stupidităţi” (tot Steinhardt, în Dăruind vei dobândi). Singurătatea florilor ce nu sunt primite
pentru că cel care le dăruieşte şi-a pierdut omenia în ochii destinatarilor.
Singurătatea omului atunci când nu ajunge nici prin alţii la sine. Atunci când
este robul unor remurile sunt definite de
„exacerbarea demenţei”, de „superba strălucire a spiritului omenesc actual,
pornit de unul singur – şi-n necunoştinţă de sine – spre desăvârşire” (Corneliu
Cezar, Sonologia). De unul singur,
pentru că „Dumnezeu a murit pe cruce” (Nietzsche) şi Renaşterea (continuând cu
„Marea” revoluţie franceză, Iluminismul şi toate materialismele, comunismele şi
ism-ele care au urmat) a pregătit terenul pentru înşelătoarea emancipare a
omului din prezent.
The Guy in the
Glass
a poem by Dale Wimborw
When you get what you want in your struggle
for self,
And the world makes you King for a day,
Then go to the mirror and look at yourself,
And see what that guy has to say.
For it isn't your Father, or Mother, or
Wife,
Who judgement upon you must pass.
The feller whose verdict counts most in your
life
Is the guy staring back from the glass.
He's the feller to please, never mind all
the rest,
For he's with you clear up to the end,
And you've passed your most dangerous,
difficult test
If the guy in the glass is your friend.
You may be like Jack Horner and
"chisel" a plum,
And think you're a wonderful guy,
But the man in the glass says you're only a
bum
If you can't look him straight in the eye.
You can fool the whole world down the
pathway of years,
And get pats on the back as you pass,
But your final reward will be heartaches and
tears
If
you've cheated the guy in the glass.