vineri, 4 ianuarie 2013

Primul idol



S-a mai săvârşit un mega-mit (local, carpatin). Sergiu Nicolaescu (inginer, regizor, director de imagine, scenarist, actor, producător, politician ş.a.m.d.) a trecut la cele veşnice. 

Sergiu Nicolaescu, Marga Barbu, Mircea Albulescu

E posibil să-l fi descoperit în Osânda. La cei opt ani pe care îi aveam atunci când am văzut întâia oară acest film, am fost fascinat – recunosc – de senzaţionalul poveştii şi m-a îngrozit tragicul final. În acordurile muzicii lui Tiberiu Olah (feat. Corul „Madrigal”) – i-am descoperit pe Amza Pellea, Gheorghe Dinică, Ioana Pavelescu, Ernest Maftei, Mihai Mereuţă ş.a.. De bună seamă că, nefiind precoce, a continuat să mă pasioneze, o vreme, tot ceea ce făcea Sergiu Nicolaescu. De aceea nu am ezitat să văd, pe marele sau micul ecran, Accident, Zile fierbinţi, Revanşa, Pentru patrie, Mihai Viteazul, Nemuritorii, Dacii, Cu mâinile curate, Ultimul cartuş, Ultima noapte de dragoste, Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte, Capcana mercenarilor, Duelul, Viraj periculos, Nea Mărin miliardar, Întâlnirea, Ringul ş.a.. Cel mai tare m-a „prins” Revanşa (mai cu seamă datorită ilustraţiei muzicale), pe care am tot văzut-o de vreo 30 de ori. Altfel spus, vreme de cinci-şase ani, pentru copilul care am fost, Sergiu Nicolaescu era Actorul şi Regizorul (ex equo împreună cu actorul Florin Piersic). 


Sergiu Nicolaescu şi Vladimir Găitan în Accident

Pe la 12 ani, o vecină (profesoară de engleză, familiarizată cu repertoriul cinematecilor) a încercat să-mi demoleze idolul: „Sergiu Nicolaescu nu e actor.” Nici regizor nu era, după ea. Dar cine, atunci, să fie vrednic de acest nume? Răspunsul aveam să-l descopăr treptat, răsfoind reviste şi almanahuri Cinema, apoi cărţi de specialitate. Şi, mai ales, descoperind Filme. Crucială avea să fie descoperirea Concursului (regia: Dan Piţa), când a fost difuzat de Televiziunea Belgrad. Până atunci văzusem şi alte filme româneşti de referinţă: Proba de microfon, Croaziera, Mere roşii, Casa dintre câmpuri, Semnul şarpelui, Sfârşitul nopţii, Tănase Scatiu, Un om în loden, O lacrimă de fată. (Alături, se înţelege, de mult mai numeroasele filme de propagandă sau populare.) Începeam să desluşesc sensuri secunde şi ceea ce se numeşte „limbajul cinematografic”, expresivitatea unui cadru, a unui gest. Începeam să-i descopăr pe marii actori distribuiţi de Sergiu Nicolaescu şi în alte ipostaze, în filme unde nu conta doar personajul (piro)tehnic. Atunci, cred, avea să înceapă „slobozirea” mea de Sergiu Nicolaescu. Şi împrietenirea cu filmul ca film, ca artă, ca poem, ca „sculptură în timp”. Aşa m-am apropiat de multe din filmele lui Dan Piţa, Mircea Daneliuc, Mircea Veroiu, Alexandru Tatos, Victor Iliu (pe Lucian Pintilie şi Mircea Săucan aveam s­ă-i descopăr mai târziu). Iar apoi, via televiziunea iugoslavă, de o serie de capodopere din „lumea mare” prin care, în adolescenţă, am ajuns la Tarkovski, Mihalkov, Fellini, Kurosawa, Bergman, Antonioni, Pasolini, Fosse, Buñuel, Wajda, Forman şi mulţi alţii. 


Amza Pellea, Gina Patrichi, Sergiu Nicolaescu

Filmele lui Sergiu Nicolaescu m-au încântat în copilăria cinefiliei mele. A fost o perioadă în care, puşti fiind, îi admiram personajele, acţiunea (şi muzica) din filme. Ar fi nedrept şi inutil să-l reneg acum. După 1990, filmele sale au fost în repetate rânduri difuzate la TV, transpuse în format VHS, apoi DVD şi comercializate cu mai mult sau mai puţin succes, în vreme ce – observă criticul de film Iulia Blaga – „adevăraţii cineaşti care au făcut 4-5 filme chinuite [se gândea, în primul rând, la Mircea Săucan; a se vedea întreg textul din Dilema Veche, în numărul consacrat „vechiului nostru cinema” – M.R.] sînt în continuare de nişă”. Mai grav e că „există chiar public tînăr care prizează filmele lui Sergiu Nicolaescu rupîndu-l de contextul epocii, luîndu-l ca pe un autor de filme populare, fără a sesiza manipularea ale cărei victime sînt, aşa cum au fost şi spectatorii din vremea respectivă”. 

Amza Pellea şi Sergiu Nicolaescu în Osânda


Dumnezeu să-l ierte şi să-l odihnească pe Sergiu Nicolaescu. Peste timp, între scheletul (sau cenuşa) lui şi rămăşiţele pământeşti ale oricărui alt cineast, artist, politician sau om pur şi simplu, prea multe diferenţe, oricum nu vor fi. Asta în vreme ce sergiunicolaescumania, sub o formă sau alta, va rămâne – în România – evergreen.


George Mihăiţă, Vladimir Găitan, Enikö Szilagyi, Sergiu Nicolaescu


4 comentarii:

  1. Buna Seara .
    Am revazut de curand , gratie YouTube-ului, Ringul.Mi-a trezit nostalgii.Imi pare rau ca a trebuit sa moara Nicolaescu , ca sa fie atacat de catre lasi , postmortem.Asta ca in schita lui Caragiale , unde boierul si tiganul lui au fost tavaliti de tarani : dupa un timp boierul zice:au plecat ma? au plecat boierule ! atunci hai sa ii injuram si noi. pacat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mihai, nostalgii avem cu toţii. Dar aceasta este o altă poveste. Ceea ce contează este altceva: aşezarea fiecăruia unde i se cuvine. Sunt de acord cu tine în privinţa laşilor, dar laşi au fost, laşi vor fi încă. În ceea ce mă priveşte, am scris despre Sergiu Nicolaescu şi aici, în anul 2009: http://saskiul.blogspot.ro/2009/07/fiecare-cinematografie-cu-nicolaestii.html

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna seara,

    d-le Radulescu , imi pare rau daca ati crezut o fractiune de secunda ca m-am referit la dumneavoastra.Va citesc , de mai mult timp , si stiu ca ati mai scris cu referie la acest subiect.Uite aici intervine si gustul omului , si educatia etc. Eu ascult cu mare placere si Bach si Motorhead, si stiti de ce ?Pt ca primul explica trairile ceresti si al doilea imi explica cum sta treaba pe pamant,stiu ca nu veti fi de accord , poate doar si pt faptul ca dumneavoastra sunteti elitist(Tarkovski sau nimic),
    departe de mine gandul de a va jigni sau judeca.Am un prieten care asculta si face muzica jazz,pt el restul este 0 .Cred sincer ca este o atitudine gresita.Din orice se pot trage invataminte, chiar si din filmele unui regizor mediocru ca si Nicolaescu.

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, sunt total de acord. Cred, totuşi, că am fost suficient de îngăduitor faţă de subiectul S.N., mai ales că i-am văzut o mare parte din filme. Ceea ce presupune - aşa cum am recunoscut, de altfel - că l-am urmărit cu atenţie, l-am admirat nişte ani etc. Pe de altă parte, nu pot să nu recunosc: interesul meu pentru filmele şi schemele lui era motivat de necunoaşterea filmelor cu adevărat importante - româneşti şi străine. După ce am început să le descopăr, n-am mai putut să mă uit cu aceiaşi ochi la aventurile mai mult sau mai puţin incredibile ale comisarilor, ofiţerilor, bravilor, nemuritorilor jucaţi de S.N.
    În privinţa lui Tarkovski, da, cred - şi asta de aproape 30 de ani - că este crucial. Dar am continuat să văd şi alte filme care îmi dădeau impresia că tind spre excelenţă. Excelenţa spiritului. Filme despre care să simt că mă respectă, că nu mă consideră mai naiv şi mai prost decît sunt. :) Tarkovski, mai mult decât alţii, mi-a deschis drumul spre altceva, spre mine însumi - printre altele. Tarkovski şi alţii, desigur...

    RăspundețiȘtergere