Ai citit (ai aflat, ai văzut) că iepuroaica
din Bambi n-a spus vorbe-n vânt când
şi-a povăţuit puiul că dacă n-are de zis ceva bun mai bine să nu zică nimic (if you don’t have anything good to say, it’s
best to say nothing). Încerci – pe cât posibil – să aplic (unde mai pui că
ai auzit şi de pilda vameşului şi a fariseului, de cumplitele consecinţe ale
judecării aproapelui etc.) şi, în unele cazuri, reuşeşti. Dar e suficient un
moment de neatenţie, când n-ai cântărit bine locul geometric al opiniilor tale
şi te lansezi în comentarii ce-l lovesc pe interlocutorul tău unde îl doare mai
tare. Iar asta se cheamă judecată – cu sau fără voie. Şi-atunci dai de ucigă-l
toaca. Sau poate e doar un semn că trebuie să fii mai atent, mai rezervat, mai
politicos. Că trebuie să înveţi limitele, să ştii unde se termină carosabilul. Că
trebuie să-ţi vezi de treabă. Mind your
business, after all. De aici încep problemele: de la aflarea – fără să fi
fost chemat – în treaba altuia. (Sau de la privitul la frumuseţea străină, neţinând
seama de înţelepciunea patristică: „slobozenia omoară sufletul”.) Iar de-aici
începe venirea în fire, schimbarea de macaz: de la (re)îndreptarea privirii dinspre
alţii spre sine, prin metanoie. Este şi
traseul Voichiţei din După dealuri. Deloc
monoton, deloc lipsit de primejdii. E, în fond, o cursă infernală, un război
nevăzut. Pentru că ştii că te-ai înhămat la un dans de cursă lungă, cu tine
însuţi. Şi mai ştii că, dacă e să cazi, prăbuşirea e cumplită. De unul singur e
imposibil, însă câtă vreme însă îţi aminteşti că nu eşti singur nici atunci
când eşti singur (ce frumos exprimă această stare de comuniune versurile
poemului Footprints), se cheamă că izbanda
e cu putinţă. Atâta doar că rezultatul final se comunică abia după încheierea
piesei.
(cadru final din Stalker - Andrei Tarkovski, 1979)
FOOTPRINTS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu