„Armata te face
om” este o – azi, vetustă – vorbă din popor. Armata, în ţara noastră, nu mai e
obligatorie. Dar acolo, într-o unitate militară din Caransebeş, aveam să-mi
întâlnesc cel mai longeviv prieten (de până acum). Tocmai venise în batalionul
unde fusesem repartizat, de la o cazarmă foarte aproape de Timişoara, unde a
făcut perioada de instrucţie. Purta pe creştet o şuviţă lungă, gen Michael Jackson
şi îl ameninţam că o să i-o tai în somn. L-am iertat până la urmă şi l-a prins „marea
lovituţie” din decembrie 1989 cu podoaba capilară neatinsă. L-am cunoscut
într-o seară când eram de planton în companie. A percutat (singurul, în toată
acea turmă de trupeţi) la numele unui compozitor român de muzică de film al cărei
sound inconfundabil (pop, jazz, experimental, electronic, simfonic etc.) mă
atrăgea ca un magnet: Adrian Enescu. El, acel muzician, a fost – fără să ştie –
liantul prieteniei noastre.
|
Dan Voinea (foto: Petre Nicolae) |
De câţiva ani
este alături de mine în multe proiecte editoriale, desenând şi făptuind grafica
unor volume pe care le-am tradus în româneşte, precum şi a primelor două
voulume Pseudokinematikos – Fals tratat de cinema românesc şi Bucuriile filmului (toate au apărut la
Editura Theosis din Oradea, prin strădania şi la iniţiativa lui Virgil Baidoc).
Îmi pare rău că, din neglijenţa mea, multe din desenele pe care mi le dăruise,
de-a lungul anilor, s-au rătăcit: o biserică într-o pădure (o acuarelă), un bocanc
de soldat ce stătea lângă un chip de fată (schiţă în cărbune), două ipostaze –
tot în cărbune – de autoportret (la tinereţe, la maturitate), schiţele pentru
un proiect care – din motive obiective – nu s-a mai concretizat (revista Porţi
pe care, la începutul anilor 90, urma s-o editeze, la Timişoara, dl. critic
literar Cornel Ungureanu).
|
Poster de Dan Voinea |
|
Poster de Dan Voinea |
Din lucrările
sale mai recente mă obsedează, recunosc, două. Sunt pânze incluse în expoziţia
sa de la Cărtureşti (din anul 2008), Urban capella. E ceva acolo din levitaţia mirilor pe care-i întâlnim în
tablourile lui Chagall, însă decorul e altul. Elementele chagalliene (aparent idilice, reprezentative
pentru lumea rurală rusă ori pentru spaţiul citadin parizian) sunt înlocuite de
instalaţii industriale şi spaţii apăsătoare ce amintesc mai degrabă de
cromatica, formele şi accentele compoziţiilor insolite ale lui Francis Bacon.
|
Dan Voinea |
Încă de la prima
privire aruncată asupra lucrării sale intitulată Iertarea mi-am amintit de Iov: „Gol am ieşit din pântecele mamei mele
şi gol mă voi întoarce în pământ! Domnul a dat, Domnul a luat; fie numele
Domnului binecuvântat!” Un trup gol se încovoaie spre a se curăţi de imală şi
de sânge, la un robinet. Strigătul – atât de prezent în pânzele „furioşilor”
(Munch, Bacon) – este aici mai degrabă implozie. Revolta pare întrecută de
smerire, de umilire (prin apropierea privirii de humus, de lut, de
pământ). Zgomotul (the fury) pare întrecut de muzică, de armonie, de consonanţe
(the sound). Al cui este trupul zvelt care caută, încovoindu-se,
să se cureţe, să se primenească? Poate fi al unui Stavroghin (eroul
dostoievskian al Demonilor) cuprins de ruşine mântuitoare,
transfiguratoare (căci că nu ne este prezentat chipul său, spre a face
cunoştinţă cu el „faţă către faţă”), dar poate fi şi al boxerului (de o vigoare
trupească neobişnuită, mereu pe drumuri) jucat de Bruce Willis în Pulp
Fiction. Desprins, oricum, din lumea „depravată” a lui Dostoievski şi
Tarantino, acest băiat dur şi zdrelit nu dă senzaţia că ar vrea să-şi continue goana prin viaţă à bout de souffle –
dimpotrivă. E surprins aproape încremenit, cercetându-se
parcă în tăcere, luându-şi răgazul binemeritat al unei
respirări tihnite, al unui tainic dialog cu sine. Răsplata „ieşirii din cursă”
(din goana care duce la risipire) pare că vine şi din baia de alb care-l învăluie, din fâşiile imaculate ce-i
brăzdează trupul, îndepărtând părţile impregnate de sânge şi noroi. Aceeaşi
lumină albă pare să-i coboare până-n
palme. Nuanţele livide ce încă i se mai zăresc pe braţe par trecătoare.
Biruitoare sunt lumina şi albul. Adică transfigurarea.
|
Dan Voinea - Iertare |
O altă lucrare
trimite spre finalul filmului Recviem pentru un vis (şi, de ce nu, spre fătul aruncat la ghenă
în 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile). Un trup viguros făcut ghem, în
poziţie de făt, aminteşte de
cele patru personaje tragice ale lui Darren Aronofsky care, păcătuind
(dezumanizându-se, autodistrugându-se, ratându-şi menirea), se chircesc foarte
asemenea unui făt. Aici, culcuşul este o cuvă de excavator. În funcţie
de imaginaţia fiecărui privitor, ea duce personajul (cu puternice conotaţii
kafkiene, vezi scena finală din Procesul) spre damnare sau spre salvare.
|
Dan Voinea - Erou |
O ultimă lucrare
a sa îmi fixează privirea asupra a trei siluete de bărbaţi. Niciunuia nu i se
vede faţa. Doi dintre ei şed pe o bancă în poziţie cugetătoare. Al treilea se
îndreaptă parcă, semeţ, spre privitor. Gestul cu care-şi ţine paltonul elegant
l-am mai văzut şi la popularul comisar Moldovan, cel care lucra „cu mâinile
curate”. Dar mai sunt două mâini în tablou. Ale unei femei, care-l cuprind pe la
spate pe acest misterios şi plimbăreţ domn. Pentru mine, sunt mâinile lui Hari,
iubita psihologului Kris din Solaris-ul tarkovskian, femeia-prieten până la capăt. Dar pot fi, la fel
de bine, şi mâinile Claudiei din Aventura lui Antonioni, eterna amantă
(ce-şi dorea zadarnic să fie soţie) care – la final – îşi aşează palmele peste
fruntea libertinului Sandro, obosit de o nouă aventură. Şi, de ce nu, ar putea
să fie palmele Susanei din Agenda lui Carriere, misterioasa pariziancă
apărută în viaţa lui Jean-Jacques anume parcă pentru a-i restaura sufletul
deşirat şi pentru a-l aduna de pe drumuri. Contraste puternice, esenţe tari, culori
şi forme ce exprimă forţă. Imagini care se reţin multă vreme de la întâlnirea
cu ele.
|
Dan Voinea - December Work |
***
Să-ţi pierzi, pe
drum, prietenii este şi nu este pricină de mirare. Când vrei să te îndepărtezi
de cineva, motive se găsesc întotdeauna. Să rămâi însă alături de cineva, cu
bune şi cu rele, este cu adevărat neobişnuit. Este, de fapt, un dar, o bucurie
dezinteresată. Sau poate că la mijloc e, totuşi, un interes: acela de a privi
împreună spre cele nevăzute.
|
Dan Voinea - Streetcar Scene |
Recent prietenul meu
a ţinut să mă tachineze, amplificându-mi exagerat dezamăgirea, atunci când
filmul lui Cristian Mungiu, După dealuri
(pe care ştie cât de mult îl preţuiesc), nu a intrat în cursa finală pentru
Oscar. Mi-a trimis pe facebook un amuzant
mesaj de consolare: „Stai liniştit, încearcă să uiţi, gândeşte-te că ai
familie, copii, prieteni. Nu-ţi tăia venele... ai important ca toate: ai un
facebook. Tu ai două iubiri în viaţă: Mungiu şi fb-ul. Restul sunt halte,
triaje...” Semnat: Dan Voinea.
|
Dan Voinea - Pas de deux |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu