Paul Slayer Grigoriu despre filmul lui Andrei Tarkovski, Stalker (Călăuza)
O corespondenta literara a acestui film - sau a esentei
sale - se gaseste in Procesul lui
Kafka. Acolo, un om sta in fatza unei usi pazite si nu poate sa intre. Cand
trage sa moara, paznicul se pregateste sa plece. Mirat, muribundul il intreaba
daca nu se teme ca pe usa lasata libera va putea intra oricine. Iar paznicul ii
raspunde: "Nu, usa aceasta era aici doar pentru tine".
Suntem
permanent in drum spre Emaus, cu tristetile noastre, fie ele vulgare sau chiar
metafizice - pentru ca Luca si Cleopa erau totusi tristi de moartea Mantuitorului,
nu de ce aveau sa manance. Insa, dupa cum spune parintele Arsenie Papacioc,
tristetea e o ispita de la cel rau. Pentru ca Hristos e mereu cu noi, doar ca
"avem ochii legati". A patrunde in Zona inseamna si a deschide ochii
si a-L vedea pe Cel care nu se departeaza nicio clipa de noi.
Si
daca pentru Scriitor si Profesor faptul ca nu intra in "camera" este
rezultatul necredintei si neputintei, pentru Calauza e semn de smerenie. A
renuntat cu totul la dorintele sale, a renuntat la sine de dragul altora, si
prin aceasta ESTE deja in camera. E ca in cazul Maicii Domnului, despre care un
sfant ajuns in cer s-a mirat ca nu a gasit-o acolo, insa i s-a spus ca
Preasfanta lasa cerul pentru a fi mereu pe pamant, alaturi de cei care o cheama
si au nevoie de ea.
"Nimeni
nu poate trai in Zona" - desigur, pentru ca daca am vedea fatza lui
Dumnezeu am muri. Spun sfintii care s-au apropiat mult de Dumnezeu (Sfantul
Siluan, de pilda), ca atunci cand vine in tine harul, lucrarea lui este atat de
puternica, incat daca nu s-ar retrage un pic, cu siguranta ai muri.
Cred
ca in privinta nebuniei intru Hristos, ne apropiem de inchiderea unui cerc.
Sfantul Apostol Pavel spunea despre sine si despre ceilalti apostoli ca sunt
nebuni intru Hristos, iar pentru crestinii de atunci acest lucru era usor de
inteles, pentru ca simpla pomenire a Numelui Mantuitorului putea aduce dupa
sine moarte si chinuri. Cu timpul, dupa "oficializarea"
crestinismului, au aparut acei nebuni intru Hristos cum ii stim astazi, aparent
smintiti, insa din smerenie. Cred ca manifestarile lor au fost profetice. Nu
numai pentru ca le aratau oamenilor de atunci desertaciunea vietii lor, ci si
pentru noi. Caci astazi traim cu adevarat intr-o epoca postcrestina, si orice
raportare la Hristos incepe sa fie privita din ce in ce mai ciudat. Cu
adevarat, lumea incepe sa-i vada din nou pe crestini ca pe niste nebuni si
trebuie sa ne asteptam - sa fim pregatiti - ca uimirea si scarba oamenilor care
se uitau odinioara la un ascet care tara un caine mort pe strazi strigand
"acesta este Dumnezeul vostru!" sa se rasfranga, azi sau maine,
asupra oricui va mai marturisi credinta. Si poate ca ar trebui sa le infatisam
celorlalti credinta exact asa cum e in Calauza - o ingramadire de
absurditati; pentru ca pe acestea omul contemporan le vede mai bine, de acestea
se poate apropia, chiar daca initial nu spera nimic de la ele. Acestea sunt
familiare imaginii sale despre lume, nu ingerii si "locul de
verdeata". Sigur, stim de la Steinhardt ca Imparatia este foarte probabil
cea imaginata in copilarie, si ca Dumnezeu cu adevarat ar putea fi un batran cu
barba alba, bun si milostiv, insa pentru a comunica acest lucru lumii
contemporane, trebuie sa pornesti de la ce stie ea sa vada: fiare, ruine, absurditati.
As
vrea sa adaug un lucru legat de catapeteasma. Rolul ei initial a fost sa LEGE
altarul de naos, sa fie ca o punte intre credinciosi si taina Intruparii
manifestata nu doar in altar, ci in intreaga biserica. Intre timp insa, a ajuns
- din cauza perceptiei noastre eronate - sa fie privita ca o DESPARTIRE intre
"laici" si "preotime". Asa spun si definitiile:
"perete DESPARTITOR intre altar si restul bisericii". De aceea multi
preoti ortodocsi au renuntat la ea si slujesc Sfanta Liturghie in vazul
credinciosilor. Nu este, desigur, de vina catapeteasma, ci reaua noastra
privire. Si imi aduc aminte toate acestea, desigur, intr-un alt context, al
unei tendinte de desacralizare a artei religioase apusene, de cele spuse de un
extraordinar profesor de la Conservatorul din Bucuresti, Dinu Ciocan. Vorbind
despre Matthäuspassion a lui Bach,
spunea: "Iubesc aceasta lucrare, dar ea trebuie ascultata cu mare atentie,
pentru ca exista riscul ca, ramanand fascinati de frumusetea vitraliilor, sa
uitam sa privim cerul".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu