De la o vreme sunt, recunosc, ademenit de literatura lui Cinghiz Aitmatov –
cel mai de seamă scriitor kirghiz şi unul din prozatorii de frunte ai veacului
trecut. Scrierile sale au ca temă centrală recursul la memorie (individuală şi
colectivă), la cercetarea şi păstrarea identităţii culturale în condiţiile diverselor
forme organizate de spălare a creierilor. „Cântecele din bătrîni – spune un
personaj din O zi mai lungă decât veacul (capodopera
sa) – nu ştiu cum, parcă-ţi merg drept la inimă, robindu-ţi gîndurile”.
Drept la inimă, robindu-mi gândurile şi emoţiile, mi-a mers şi concertul
extraordinar susţinut de formaţia „Cobzality” pe scena Filarmonicii „Banatul”
din Timişoara. Teme şi motive dintr-o sumedenie de îndrăgite cântece din
bătrâni sunt prelucrate de cei cinci membri ai trupei (Robert Magheţi, Florin
Romaşcu, Sebastian Burneci, Bianca Purcărea, Cristi Moroianu) cu sunete de
percuţie, trompetă, caval, harpă, nai şi synthesizer. Câţiva invitaţi speciali
(Dorin Cuibaru – clarinet, instrumente tradiţionale de suflat; Horea Crişovan –
guitars; Adriana Haiduc, Geanina Buzgar, Cornel Igna – tulnic), împreună cu Orchestra
de Cameră a Filarmonicii (dirijor şi orchestrator: Simona Strungaru), au ţesut
o plajă sonoră de tip fusion: world-music, electro, etno-jazz. Combinaţiile lor
de tip jazz-pop-simfonic mi-au amintit de melosul irlandez topit în armonii
simfonice de Mícheál Ó Súilleabháin, de sound-ul Pink Floyd, dar şi de proiectele muzicale de la noi, marca
Stepan Project (Sensul vieţii, Undeva în Europa, Lumina).
Pe Robert Magheţi (ex-„Sistem”, împreună cu Florin Romaşcu) îl ştiu de acum
aproape două decenii, când l-am urmărit pe scena Liceului de Muzică din
Timişoara, alături de alţi colegi de-ai săi muzicieni. Din recitalul lor de
percuţie de atunci nu a lipsit electrizanta piesă a lui Nicolae Brânduş, Ritmodia. Aveam o jumătate de normă de
profesor de engleză (primul meu an în învăţământ, ca dascăl) chiar la clasa lui
Robert. Organizam, în acei ani, o cinematecă în urbe şi ţin minte că l-am
invitat, alături de alţi colegi de-ai săi muzicieni (în devenire), să vadă –
într-o sală arhiplină – The Doors,
filmul lui Oliver Stone. I-am urmărit apoi evoluţia în „Sistem”. Dar şi mai
mult mă bucură, acum, căutările sale întru descoperirea sinelui prin descoperirea
credinţei şi a recunoştinţei faţă de ceva ce sufletul şi nu mintea (în orice
caz, nu mintea fără memorie) poate explica (iar mintea îmbisericită nu mai
simte nevoia să le explice).
Căutările lui Robert, aveam să descopăr, nu sunt singulare. În scurtele
sale comentarii ce prefaţau unele piese, colegul său Florin Romaşcu vorbea
despre nevoia omului de a afla un echilibru (sau dreapta socotinţă) în toate,
de a lega muzica de viaţă, cele văzute de cele nevăzute (dar nu mai puţin reale).
De a înţelege, până la urmă, că exacerbarea ego-ului celui care – artist sau nu
– se crede autosuficient, striveşte orice legătură cu sursa originară a
talentului, a darului pe care l-ai primit spre a-l înmulţi.
Cântările celor de la „Cobzality” mi-au amintit de versurile lui Ioan
Alexandru: „îl văd pe cântăreţ în zori de zi / cum îşi aprinde lampa de la
stele / într-un potir de argint sufletul său / e dus în slăvi şi ţine loc de
ele”. Una din piese, Duminică dimineaţă,
poartă semnele datinii vechi de 2000 de ani de a merge, în a opta zi a
săptămânii, la biserică. „Doar asta nu s-a schimbat în aceste vremuri
schimbătoare” – a mai spus Florin Romaşcu. Focul încins de colindurile (dar şi baladele,
doinele şi cântecele populare, lăutăreşti) prelucrate cu sensibilitatea şi
rafinamentul artistului de la începutul mileniului trei, pare că e rupt din
bucuria, răsfrântă asupra „puterilor din jur”, ce preschimbă fiarele în popoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu