E-adevărat, suntem
– toţi – din acelaşi aluat. „O vastă asemănare ne leagă pe toţi” (Whitman) şi
„peste toate o lopată de ţărână se depune” (Eminescu). Acesta este principiul
pe care, mai devreme sau mai târziu, îl aflăm cu toţii. Ceea ce ne deosebeşte
este numai atitudinea, felul în care îl primim. Cuminţenia cu care îl trăim sau
demenţa cu care îl respingem. Aparent, duhurile sunt toate la fel. Şi chiar aşa
e: în ceasul pocăinţei noastre (Raskolnikov din Crimă şi pedeapsă, Stavroghin din Demonii, călugărul cosmic din romanul lui Aitmatov, Stigmatul Casandrei) ştim că distrugerea
înseamnă autodistrugere.
Calea pe care să
mergem e însăşi rânduiala din străbuni lăsată: despătimirea, theosis-ul (în greacă), unirea cu Cel despre care Pr. Dumitru Stăniloae spunea
că „nu există ceva mai modern”. Unirea cu El, însă nu substituirea Lui
(Nietzsche, Ivan Karamazov, führerii cunoscuţi sau anonimi de toate culorile
politice), aşa cum – sugestiv, expresiv, pilduitor – ne este înfăţişată de
Tarkovski în Călăuza, prin gestul
Scriitorului de a-şi pune pe cap o cunună de spini.
Alexander Soloniţîn (Scriitorul) din Călăuza |
Îmbunătăţirea
noastră (venirea în fire) nu e basm. Ea chiar e posibilă, dacă organul cu care
ne amintim (de copilărie, de exemplu, de părinţi, de vremea când n-am cunoscut încă
viclenia) nu s-a atrofiat. Dar această metanoie,
deşi accesibilă tuturor, se lasă greu de cucerit. Se ia cu îndelungă silinţă şi
presupune curaj. Adevăratul curaj.
Există alb şi
există negru. Există o infinitate de nuanţe între ele. Există convenţii şi autosugestie. Gândul că veşnicia e în faţa
noastră pe unii îi sperie. De fapt, poate că nu există nici răutate, nici
viclenie, ci doar frică. Poate că iadul însuşi – subiectiv trăit – nu este
decât împărăţia fricii. Nu de Bunul Dumnezeu, căruia - săvârşind păcatul suprem
al trufiei – ne-am substituit, ci de o himeră. De himera în care am ajuns să
trăim atunci când ne e teamă de real, de adevăr, de dragoste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu