De Praznicul Sfântului Toma s-a-ntâmplat să mă
gândesc, mai mult şi mai intens decât de obicei, la meseria de actor. La strălucirea
actorului, aşa cum se vede „din afară”. La sensibilitatea actorului şi la drama trăită
de el atunci când, dintr-o pricină sau alta, se desparte de teatru, de film. Pe
de altă parte, recunosc: actorii, ca şi neactorii, au aceeaşi nevoie să-şi
găsească identitatea. Au aceeaşi nevoie de o vorbă bună. Şi sunt deopotrivă
chemaţi să joace rolul – unul, singurul – de pe scena vieţii pentru care-au
fost creaţi. Să înveţe să fie oameni. Oameni vii.
De câteva ori s-a întâmplat să întâlnesc
câţiva din „aceşti îngeri trişti” – face
to face ori să schimbăm mesaje prin fereastra facebookului. Nu ştiu ce mă
face să am cea mai mare admiraţie pentru această breaslă, pentru lucrarea lor.
De fapt, e mult spus. Doar câţiva dintre ei, prin rolurile lor din teatru sau
film, mi-au inspirat şi-mi inspiră – necondiţionat, ireversibil – acest
exerciţiu de admiraţie ce mă hrăneşte. Am dorit să-i întâlnesc şi, pe unii,
chiar i-am întâlnit. Sunt convins că neîntâmplător. Aşa cum s-a întâmplat în
ultimele două zile cu interpreta Danei din Sfârşitul nopţii, a cărei replică-rapel e: „Ce rost are să vrei să te grăbeşti la
întâlnire cu cineva care ştii că nu te va aştepta la nesfârşit?”. Timpul pe
care l-am petrecut împreună toţi cinci a fost un dar. Ca şi cum – din cer, de
undeva – mama ne-ar fi regizat întâlnirea, petrecerea, bucuria. Chiar de
Praznicul când se împlinesc trei ani de la săvârşirea mamei din această lume (Duminica Tomii, 2011). Şi poate că tot ea, mama, este cea care a rânduit şi
cvasi-reuniunea de familie din seara Praznicului.
La capătul zilei, urmărit de o vorbă-n vânt (premeditată?,
spontană?) a unei „măşcioane”, mi-am spus aşa: de pace şi tihnă are parte nu
cel ferit să audă răutăţi, nu cel înconjurat de vorbe bune şi
împreună-pătimire, ci doar acela care ştie cum să primească şi cum să-şi
gestioneze „săgeţile”, neroziile, veninul sau indiferenţa răsfrânte asupra sa
de la unii, de la alţii. De fapt, doar prin lucrarea harului (care nu, nu e basm
şi nu e poveste) ne putem ţine-n frâu pornirile ce ne-ndeamnă a cârti, a
răsplăti cu aceeaşi monedă, cu aceeaşi răutate. Astfel, singura grijă ar trebui
să fie cunoaşterea, dobândirea şi apoi păstrarea lui. Asta e toată „filosofia”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu