I-am recomandat Aferim! prietenului
meu Paul Slayer Grigoriu, încredințat fiind că e pregătit să se bucure de el.
Paul e și sensibil și inteligent ca să se ferească deopotrivă de smintelile
„ortodoxiste” (și „naționaliste”), cât și de cele „raționaliste”. De aceea s-a
numărat printre cei care au primit precum
este un film ca După dealuri, de
exemplu. (Și a scris despre el în detaliu aici: http://paulslayer.blogspot.ro/2013/02/dupa-dealuri-impresii-de-cinefil.html).
Răspunsul lui Paul: „Serios? Acum, că mi-ai spus, mă voi duce. Altfel nici nu mă
gândeam, când am văzut că e cu teme corecte politic, bullshit despre „persecuția”
țiganilor în România, am spus din start pas. Dar la așa recomandare, schimbăm
planurile. Îți scriu după ce-l văd.” Îi aștept cu mare interes rândurile despre
Aferim!. Drept care insist și încerc
să-i spulber circumspecția. Pentru că mi se pare că Aferim! e despre persecuţia ţiganilor tot aşa cum După dealuri (asta au afirmat unii,
alții, în uniforme preoțești, monahale, ori pur și simplu în uniforma
ortodoxismului inchizitor, adesea în necunoștiință de cauză, influențați doar
de trailerul filmului) e o propagandă anticlericală, antimonahală, în favoarea homosexualitații
etc. Acest film „de epocă”, îi spun lui Paul, e un praznic așa cum nu
întâlnești prea des în filmul românesc. E o desfăşurare de forţe de care se va
delecta orice filolog, pentru că dialogurile nici nu sunt dialoguri, ci muzică. Remarcabile, de asemenea, sunt decorurile,
imaginea, costumele, felul în care e pusă muzica („Trei parale”), montajul. Şi,
mai presus de toate, o anume aşezare și o predispoziție spre tragic (lipsită de
orice încrâncenare de felul celei din filmele lui Lucian Pintilie De trag clopotele, Mitică; O vară de neuitat)
pe care credeam că numai Mungiu o are, în ziua de azi, la noi. Aferim, îi mai spun, e despre persecuţia
ţiganilor tot așa cum Evanghelia e un text „rasist” împotriva iudeilor. Şi încă
ceva: coloana sonoră uluitoare, ce aminteşte de conceptul coloanei sonore a Moromeților, impresionantă prin atenția
la detaliu, la fiecare zgomot și replică din off. Plus trimiterile la Anton Pann, Budai-Deleanu, Creangă, Neagoe Basarab,
Cehov, Boccaccio, Pintilie, Pasolini şi mulţi alţii, mai toţi (scriitorii) pomeniţi
pe genericul din final. De neratat la cinema. Răspunsul lui Paul: „M-ai copleșit deja! :) Păi după așa o descriere mă duc chiar dacă
aflu că de fapt e regizat de Remus Cernea! :)”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu