Eminescu evergreen:
„Şi de-aceea de-azi-nainte poţi să nu mă mai întrebi / De ce ritmul nu m-abate
cu ispită de la trebi, / De ce dorm îngrămădite între galbenele file / Iambii
suitori, troheii, săltăreţele dactile... / De-oi urma să scriu în versuri,
teamă mi-e ca nu cumva / Oamenii din ziua de-astăzi să mă-nceap-a lăuda. / Dacă
port cu uşurinţă şi cu zâmbet a lor ură, / Laudele lor desigur m-ar mâhni peste
măsură.” (Scrisoarea II).
Meandre - un film de Mircea Săucan |
Mă gândesc la cinematografia românească din ultimii 60 de
ani. La felul în care au fost difuzate (sau arestate, trunchiate, arse) unele
filme neconvenționale, experimentale, ce nu și-au propus să facă pe placul culturnicilor
și politrucilor vremii. De filmele realizate în ciuda „directivelor de Partid
și de Stat” și a convențiilor epocii: Viața
nu iartă, Țărmul nu are sfârșit, Duminică la ora 6, Meandre, 100 lei,
Reconstituirea, Filip cel bun, Mere
roșii, Dincolo de nisipuri, Nunta de piatră, Duhul aurului, Cursa, Secvențe,
Casa dintre câmpuri, Duios Anastasia trecea, Concurs, Ochi de urs, Faleze de nisip, Proba de
microfon, Vânătoarea de vulpi, Croaziera, Glissando, De ce trag clopotele
Mitică?, Dreptate în lanțuri, Pas în doi, Fructe de pădure, Sfârșitul nopții, La
capătul liniei, O lacrimă de fată, Baloane de curcubeu, Imposibila iubire, Moromeții,
Iacob. Unele, ce-i drept, au ajuns (de cele mai multe ori trunchiat sau cu
secvențe adiționale, arbitrar filmate) în sălile de cinema și chiar la TV. Altele
sunt încă inedite chiar și în România. Dar niciunul din acestea (plus o serie
de remarcabile filme documentare sau de animație realizate în anii 50-80) nu a
fost lăudat și difuzat așa cum au fost filmele „de public” despre „epopeea
națională”, sau cele de aventuri cu haiduci sau comisari sau comediile fără
umor sau așa-zisele filme politice (adică explicit și apăsat politice) despre „facerea
lumii noi”. Și-mi spun că fiecare din ei – Iulian Mihu, Manole Marcus, Mircea
Săucan, Lucian Pintilie, Dan Pița, Alexandru Tatos, Mircea Veroiu, Stere Gulea,
Dinu Tănase, Iosif Demian – ar fi avut motive să fie „mâhniți peste măsură” de
eventualele laude venite din partea „oamenilor din ziua de azi” pentru filmele
lor de atunci. Iar acest „azi” este veșnic. În privința „azi”-ului mai recent (post
1990, când cenzura ideologică a fost înlocuită de cenzura economică), filme ca Balanța, O vară de neuitat, Prea târziu, După-amiaza
unui torționar, Niki & Flo, Terminus paradis, filmele regizorilor de
după 2000 (Marfa și banii, Occident,
Moartea domnului Lăzărescu, 432, După dealuri, A fost sau nu a fost, Medalia de
onoare, Toată lumea din familia noastră, Poziția copilului, Aferim) n-au
avut nici ele o soartă mai bună. La ele se adaugă o serie de scurt-metraje de
excepție. Li s-a reproșat „mizerabilismul” sau „minimalismul” (de parcă România
ar fi un imens Beverly Hills) ori – în unele cazuri – „anti-românismul” și
chiar o atitudine „anti-creștină”, „anti-Biserică”. Și, evident, de gudurare
față de „globalizare”, față de Europa și, în general, față de „acel Apus”.
După dealuri - un film de Cristian Mungiu |
Aferim! - un film de Radu Jude |
E dureroasă indiferența, răceala, lipsa
dorinței de a înțelege sau răstălmăcirea. Dar câți – inclusiv din cei familiarizați
cu mediul cinematografic – sunt pregătiți să înțeleagă filmul „precum este”? Iar
dacă pregătire nu e, nimic nu e. Şi-atunci ritmul, ispita, somnul iambilor
suitori, al troheilor și al săltăreţelor dactile sunt de înțeles. „Laudele lor”,
dacă ar veni, ar trebui să-i „mâhnească peste măsură” pe autorii care s-au
încăpățânat să se caute, să devină și să fie ei înșiși. Și să incomodeze, să
irite, să scandalizeze pe cei care preferă acalmia, clișeele și masca
respectabilității.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu