Vorbeam cu Florin
Doboș despre schița lui I.L. Caragiale, Românii verzi. Despre ironia lui
Nenea Iancu îndreptată spre cei ce consideră că vrăjmașii unui neam sunt numai
și numai calitățile altor neamuri, nu propriile sale defecte. Da, zice Florin,
dar asta e valabil nu numai pentru un „neam verde” în delir. Atâtea alte
neamuri, nu doar neamul românesc, au fost, și sunt încă, în vrăjmășie cu ceea
ce consideră a fi străin de neamul lor. Se potrivește, adaugă Florin, fiecărui
om în parte, atunci când judecă strâmbătatea, ipocrizia, nemilostenia,
autosuficiența, ignoranța, fudulia etc. altuia. Și are dreptate. La urma urmei,
dacă stăm pe aceeași planetă, se întâmplă ca uneori să mai stăm și la aceeași
masă cu „verzi” (români sau nu, pro-globaliști sau anti-globaliști, moderniști
sau antimoderni ș.a.m.d.). Numai și numai prea puțina noastră înțelepciune și
așezare sufletească ne face să-i disprețuim, fie și-n tăcere. Poate că e chiar
un exercițiu, o formă de asceză, de nevoință, să stai alături de cineva căruia
nu-i împărtășești defel pălăvrăgeala și (mânat, desigur, de bună credință, de o
cauză nobilă) activismul. E și asta o binecuvântată „constrângere” la
rugăciune. Un prilej de a privi înlăuntrul tău, de a cugeta la cele de pe urmă.
De a înțelege unde anume te afli, pe care treaptă a intoleranței (sau
neîngăduinței), a înfumurării și amăgirii. De la Matei zicere: „Nu judecați, ca
să nu fiți judecați. Căci cu judecata cu care judecați, și cu măsura cu care
măsurați, vi se va măsura.”
Grafică de Klara Tamas |
Mă consolez cu
amintirea celor doi ovrei – Nicolae și Mihail. Nicolae Steinhardt a fost prigonit
deopotrivă de cei de un neam cu el, cât și de nu puțini creștini ortodocși.
Primii, după ce au aflat de îmbisericirea sa, l-au considerat un apostat.
Ceilalți n-au vrut să știe de el pentru că era „jidan”, „intelectual”,
„ecumenist”. La rândul său, Mihail Sebastian, fusese un neînțeles deopotrivă de
ovreii săi (pentru că, între altele, îi lipsea mercantilismul) și de prietenii
săi români (Nae Ionescu, Eliade, Cioran, Camil Petrescu etc.) după ce aceștia au trecut de
partea legionarilor. Tertium non datur. Mihail Sebastian își căuta
echilibrul într-o omenire „fără uniforme” (într-o lume care devenea tot mai
cazonă), iar atipicul Nicolae Steinhardt a rămas același spirit viu și deschis
spre cultură chiar și după ce a îmbrăcat (în ultimii săi zece ani de viață)
straiele monahale. De cele mai multe ori pendulez între solitudinea lui
Sebastian și exuberanța cu care Steinhardt avertisa asupra smintelii numită cristalofilie (sau puritanism sau amăgirea ce ne face să cădem în capcana virtuților). Probabil că așa trebuie să fie. Sunt în
grafic, cum ar veni.
Daca tot ai pomenit de prietenul nostru, te felicit ca de atata amar de vreme pui in fapt ceea ce scrii mai sus si ii rabzi cu ingaduinta activismul palavragelii pe teme inchipuit eshatologice. Nu stiu de ce, dar mie imi vine mult mai greu sa fac munca asta.
RăspundețiȘtergereActivismul pălăvrăgelii e mult mai ușor de răbdat. :)
RăspundețiȘtergere