Toamna anului 1499. Gazda Curţii de la Buda,
unde era în toi un banchet al principelui Vladislav, laudă arta apuseană: „Pe
ruinele Constantinopolului pe care cu toţii l-am plâns, se ridică o nouă lume
şi o nouă artă. Europa merge de-acum pe calea înnoirii şi iluminării,
slobozindu-ne de canoanele depăşite ale vremii. Priviţi această Madonă! [un
tablou în care Preacurata Fecioară era despletită şi purta în braţe un prunc
dezbrăcat] ... Câtă graţie, câtă căldură umană! ...
Voievodul Neagoe Basarab, unul dintre
invitaţi, îi răspunde: „Am admirat meşteşugul mare al zugravilor domniilor
voastre! Să ştiţi însă că această pictură se adresează mai mult simţurilor
trupeşti decât sufletului, iar ceea ce se clădeşte pe simţuri are tăria
nisipului şi a cenuşei. Icoana bizantină nu va muri, pentru că puterea ei este
duhovnicească. În icoana bizantină noi mărturisim şi păzim neatinsă curăţia
Maicii Domnului. Ea este Maica unui Fiu Răstignit şi prin aceasta, a tuturor
celor ce pătimesc. Şi-mi pare că Preacurata se odihneşte mai mult în frescele
bisericilor noastre cotropite de turci, decât în palatele pline de fast, unde
pare dezbrăcată de neprihănirea ei!” (vezi volumul Măria Sa, Neagoe Basarab: însemnările monahiei Platonida, Doamna
Despina a Ţării Româneşti (Ed. Bonifaciu, 2012)
***
Filmul lui Jean-Luc Godard, Notre musique
(2004), este un pseudo-documentar filmat la Sarajevo. Pretextul poveştii:
expozeul pe care Mr. Godard, lui-même, îl susţine la Sarajevo pe tema legăturii
dintre cuvânt şi imagine, în faţa studenţilor de acolo – ocazie cu care
binecunoscutul regizor alege să vorbească despre zone incendiare şi extrem de
vulnerabile (cum este şi Orientul Mijlociu, la care se face referire adesea,
sau condiţia indienilor din America).
Într-o secvenţă-cheie a filmului se vorbeşte despre o tânără romano-catolică şi despre experienţele ei mistice. Fata declarase că ar fi văzut-o pe Fecioara Maria. Episcopii locului ar fi întrebat-o cum arată cea pe care a văzut-o. Aşa ca în picturile maeştrilor europeni? Şi îi arată atunci diverse albume cu reprezentări ale Fecioarei. Fata, de fiecare dată, spune că Fecioara nu arăta astfel. Deodată înalţii prelaţi îi aşează în faţă o reproducere a unei vechi icoane bizantine. Atât de veche încat ochii şi o parte a feţei nu se mai pot zări datorită cariilor vremii. În clipa aceea fata exclamă: „Aşa arăta!” ... Tâlcul istorisirii aminteşte de nevoia omului de a a vedea Sacrul, dar şi posibilităţile de revelare a Sacrului, în arta bizantină.
Într-o secvenţă-cheie a filmului se vorbeşte despre o tânără romano-catolică şi despre experienţele ei mistice. Fata declarase că ar fi văzut-o pe Fecioara Maria. Episcopii locului ar fi întrebat-o cum arată cea pe care a văzut-o. Aşa ca în picturile maeştrilor europeni? Şi îi arată atunci diverse albume cu reprezentări ale Fecioarei. Fata, de fiecare dată, spune că Fecioara nu arăta astfel. Deodată înalţii prelaţi îi aşează în faţă o reproducere a unei vechi icoane bizantine. Atât de veche încat ochii şi o parte a feţei nu se mai pot zări datorită cariilor vremii. În clipa aceea fata exclamă: „Aşa arăta!” ... Tâlcul istorisirii aminteşte de nevoia omului de a a vedea Sacrul, dar şi posibilităţile de revelare a Sacrului, în arta bizantină.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu