Primesc un telefon de la pianistul timşorean Sorin
Petrescu. Mă roagă să prefaţez recitalul său de pian (alături de flautistul
Vlad Colar) pe muzici de film de Henry Mancini. Pentru că nu eram tocmai pe
subiect, m-am documentat (pe internet) şi am aflat câte ceva despre acest important
muzician al secolului XX: l-a consacrat muzica de film, dar a practicat şi
jazz-ul; a fost compozitor, dar şi dirijor-orchestrator; a trăit, aflu, între
1924 – 1994; muzica sa este catalogată drept easy listening, dar – nota bene!
– denotă mult profesionalism.
Compozitor american, cu părinţi italieni (tatăl,
oţelar de meserie, cânta la flaut şi l-a învăţat pe Enrico Nicola, viitorul
Henry, să cânte la flaut piccolo şi apoi la pian) stabiliţi în Statele Unite,
Henry Mancini şi-a întrerupt studiile muzicale când a plecat în armată. A
participat apoi la eliberarea unui lagăr de concentrare din sudul Germaniei. Imediat
după terminarea războiului a intrat în industria muzicală ca pianist şi
aranjor. A început colaborarea cu Universal Pictures, iar din 1958 lucrează ca
aranjor şi compozitor independent. A murit de cancer pancreatic.
Henry Mancini a fost distins de 20 de ori (şi
nominalizat de 72 de ori) cu Premiul Grammy şi a câştigat 4 premii Oscar (fiind
nominalizat de 18 ori). „Nu iau niciodată nimic de bun ceva şi nu forţez
limitele libertăţii mele” – spunea el într-un interviu. Filmele pentru care a
scris muzica (devenită repede hit)
sunt filme „cu subiect” şi „cu star-uri”:
The Days of Wine and Roses, Breakfast at
Tiffany’s, The Great Race, Mr. Lucky, Two for the Road, Pink
Panther, Victor, Victoria!, The Molly Maguires, The Thorn Birds, Hatari! ş.a.. Melodrame sau comedii romantice,
seriale de televiziune sau poveşti cu accente sociale – filmele sale au avut însă
mult succes la public. La fel ca impresionantele soundtrack-uri pe care o
industrie muzicală precum cea americană nu le putea neglija...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu