Recitesc, alături
de Theodor (care a ajuns deja în clasa a şasea – cum trece vremea!), D-l Goe. Zice el: „Tata, da’ nu învăţăm
decât despre texte cu copii neascultători?” Se gândea şi la Vizită, cealaltă schiţă de I.L.
Caragiale al cărei personaj principal este un copil mofturos şi obraznic. A mai
vrut să ştie apoi de ce, după atâtea năzbâtii, Goe primeşte ca răsplată pupici,
o costisitoare excursie în capitală, „ciucalată”, o beretă nouă şi vorbe de
laudă; de ce este „acoperit” de mam’ mare, mamiţica şi tanti Miţa atunci când
trage semnalul de alarmă. Unde e pedeapsa? Se poate să te porţi ca el şi să
rămâi nepedepsit? ... Ce să-i spui, sau mai bine zis cum să-l faci să înţeleagă
că în viaţă toate au un sens şi o cauză, că – într-un final – totul se (răs)plăteşte,
că bunătatea este ea însăşi răsplata? Că totul e să rămâi bun şi să gândeşti ce
e frumos, până la capăt. „Dar e cineva care nu rămâne bun? Ai întâlnit pe
cineva care să nu gândească frumos? Pe cine? Eu cum să ştiu că există aşa ceva dacă
nu i-am întâlnit niciodată...” Îl ascult şi-mi amintesc de ţinutul imaginar al
cailor înzestraţi cu raţiune din Gulliver,
de Simion Stâlpnicul din filmul lui Bunuel (care nu înţelegea ce înseamnă
proprietate privată: „Cum adică al meu şi numai al meu”?), de băiatul din Culoarea paradisului de Majid Majidi, de
– în fine – băiatul din Sacrificul lui
Tarkovski, cu întrebarea sa de la finalul filmului: „La început a fost
cuvântul. De ce e aşa, tată?”. Deodată, desluşesc mai clar tâlcul pildei
evanghelice prin care Hristos vestea că „unii ca aceştia” – pruncii, adică
făpturile care nu ştiu ce este răul, viclenia – vor moşteni cerurile. Că va fi
vai de cel care va sminti pe unul dintr-aceştia mici. O-ho! Şi câţi se vor găsi
să-i smintească!... Şirul de madame şi domni cu influenţă (ca-n Lanţul slăbiciunilor cel fără de vârstă,
ca-n întreg universul caragialesc, ca-n toată comedia umană de ieri şi de azi
şi dintotdeauna) e fără de sfârşit ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu