Cu mai mult de un an
în urmă am scris rândurile de mai jos, inspirate de cartea lui Corneliu Cezar, Sonologia. Fenomentul dezumanizării însă,
analizat acolo de autor, al războiului nevăzut pe care artistul – atunci când
uită să (mai) dea slavă Creatorului – îl pierde, are o dimensiune universal umană.
Se referă nu doar la artistul muzician, ci la artist în general. Şi chiar la
omul - (post)modern, recent - aşa-zis de rând. Petru că fiecare duce, în taină, o neştiută de
nimeni bătălie. Cine câştigă, de fiecare dată? Omul care, ferindu-se de
zdrobire (să nu fie!), îşi păstrează propria demnitate. În apologul tarkovskian
Călăuza / Stalker întâlnim ambele
ipostaze: nebunul întru Hristos (Călăuza) şi nebunul întru Nefârtatul
(Scriitorul). Practic, există doar o singură formă de nebunie ca antidot la
dezumanizare: nebunia întru Hristos. Care, de fapt, e însăşi cuminţenia pămîntului...
Despre muzică –
adevărata „limbă universală” – s-a spus că este „aidoma sufletului” (Pavlov),
„cântecul de lebădă al oricărei culturi” (Nietzsche), „spirit care are nevoie
de ritm, materie care se poate lipsi de spaţiu” (Heine), „însăşi poezia”
(Vecchi), „limba pasiunii” (Wagner), „migraţia sufletului prin sunet” (Proust),
„poezie a aerului” (Jean Paul), „domeniul demonilor, artă creştină la modul
negativ” (Thomas Mann), „după tăcere, este singura artă ce se poate apropia de
exprimarea a ceea ce este inexprimabil” (Huxley). Beethoven situa muzica
deasupra oricărei înţelepciuni şi filosofii şi credea că cine reuşeşte să
pătrundă sensul muzicii sale „va fi eliberat de toată mizeria în care se târăsc
ceilalţi oameni”. Există oare o cheie de acces la universul muzicii
contemporane? Dar o „cruce” a universului artistic modern – căci despre asta e
vorba?
În prima parte a
veacului XX, Aldous Huxley (în Point Conterpoint)
avertiza că „nimic nu egalează arta modernă când e vorba de a steriliza viaţa”.
Mihail Ralea credea că arta modernă este un „cimitir al valorilor de o zi”.
Pentru compozitorul Corneliu Cezar (1937
– 1997), demonii sunt mereu cu noi. Nu dispar cu totul, ci se transformă. În
vremurile moderne, bunăoară, au devenit – arată el în studiul său intitulat Sonologia – „puteri psihice inconştiente”.
Procesul metamorfozării lor de acum „a mers mână în mână cu o inflaţie
crescândă a eu-lui, care s-a făcut simţită destul de clar cam de prin secolul
al XVI-lea”. Dacă omul convins de „progresul” actual vede în perioada ce a
premers Renaşterii (şi „Marii” Revoluţii Franceze, Iluminismului,
materialismului, comunismului etc.) un „ev întunecat şi barbar”, Corneliu Cezar
se numără printre cei ce văd în Renaştere „începutul căderii abrupte”.
De atunci muzica a
devenit tot mai mult o profesiune a „invenţiei în expansiune”, iar nota de „aport
personal” tinde să fie dominantă. Am ajuns vremurile când „singurul zeu posibil
rămâne artistul însuşi, singurele muze sunt dispoziţia de moment, ‚inspiraţia’
personală şi munca”. Astfel, „muzica nu mai are voie să semene cu ea însăşi, ci
trebuie de fiecare dată să fie alta, de la un compozitor la altul, ba chiar de
la o etapă de viaţă la alta a compozitorului”. Sunt vremuri definite de „exacerbarea
demenţei” – „superba strălucire a spiritului omenesc actual, pornit de unul
singur – şi-n necunoştinţă de sine – spre desăvârşire”.
Poate că adevărata
antonimie nu trebuie socotită între muzica preclasică, clasică, romantică etc.
şi cea modernă, ci între muzica străbătută de tirania „demenţei” şi muzica
scrisă de artistul care e gata să i se jertfească, să-i slujească – fie că-l
cheamă Bach sau Beethoven, Ceaikovski sau George Enescu. Sau
anonimidintoateveacurile. Astfel, spiritele „moderne” au coexistat dintotdeauna
cu cele „clasice”, indiferent de momentul istoric. Sau poate că totul e să
descoperi armoniile pe care creatorul de frumos le-a prelucrat din zgomote
pentru a ajunge la sufletul oamenilor. Scepticii vor spune că ele nu aduc nici
un folos nimănui, că arta este dezinteresată şi se face fără nici un scop,
neprecupeţit. Adepţii gândirii paradoxale cred însă că totul în final are un
sens – un sens şi o cauză.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu