Noul şi vechiul sunt
antipozi evergreen pentru
comentatori, critici, istorici, teoreticieni ai artei etc. Într-un anume sens,
noul (a nu se confunda cu ceea ce este actual şi la modă, la un moment dat) nu
are vârstă şi este însăşi calea spre viaţă, spre adevărul artistic ce
transfigurează (nu ilustrează!) realitatea. Iar ceea ce este vechi nu a fost,
cu adevărat, niciodată nou.
Sintagma „noul cinematograf românesc” se referă,
stricto sensu, la filmele emblematice (multe câştigătoare ale unor importante
premii internaţionale, prezente în competiţii, retrospective, gale, cinemateci
din toată lumea) realizate începând cu anul 2000. Largo sensu, o serie de filme
româneşti experimentale, inovatoare sub raport formal şi tematic au fost etichetate,
de-a lungul anilor, drept „nou cinema” în raport cu filmele (cenuşii, stupide, convenţionale
şi mult mai numeroase cantitativ) tributare şabloanelor ideologice din epocă
ori, cum se întâmpla adesea, unei viziuni regizorale (sub)mediocre.
Insolite şi preocupate
să găsească formule noi de limbaj cinematografic aveau să fie şi o seamă de opere
dinainte de 1990 (unele din ele, datorită interdicţiilor de difuzare sau
difuzării parcimonioase, sunt şi acum puţin sau deloc cunoscute chiar de cei
avizaţi) ale lui Mircea Săucan (Casa de
pe strada noastră, Ţărmul nu are sfârşit, Meandre, 100 lei), Iulian Mihu şi
Manole Marcus (Viaţa nu iartă), Liviu
Ciulei (Pădurea spânzuraţilor),
Lucian Pintilie (Duminică la ora 6, Reconstituirea),
Mircea Mureşan (Răscoala), Dan Piţa
şi Mircea Veroiu (Nunta de piatră, Duhul
aurului), Radu Gabrea (Dincolo de
nisipuri), Dan Piţa (Filip cel bun, Concurs,
Faleze de nisip, Pas în doi), Mircea Veroiu (Semnul şarpelui, Sfârşitul nopţii, Să mori rănit din dragoste de viaţă),
Mircea Daneliuc (Cursa, Proba de microfon,
Croaziera), Alexandru Tatos (Mere
roşii, Secvenţe, Secretul armei ... secrete), Andrei Blaier (Ilustrate cu flori de câmp), Iosif
Demian (O lacrimă de fată), Nicolae
Mărgineanu (Un om în loden), Dinu
Tănase (La capătul liniei), Stere
Gulea (Moromeţii), animaţia lui Gopo
şi Zoltan Szilagy ş.a. Salturile calitative înregistrate atunci (în raport cu majoritatea
covâr;itoare a filmelor româneşti de până la mijlocul anilor 70) se datorau în
special profesionalizării şi „intelectualizării” cinematografiei din
România.
|
Reconstituirea |
|
Pădurea spânzuraţilor |
|
100 lei |
|
Meandre |
|
Nunta de piatră |
|
La "Moara cu noroc" |
|
Cursa |
|
Pas în doi |
|
Proba de microfon |
|
O lacrimă de fată |
|
Secvenţe |
Primul deceniu al
perioadei de după căderea dictaturii comuniste avea să recupereze „simţirea enormă şi văzul monstruos” din
filmele lui Lucian Pintilie (Balanţa,
Prea târziu, Terminus paradis) şi să-i ofere altui „furios”, Mircea Daneliuc,
ocazia să se „dezlănţuie” (Patul
conjugal, Această lehamite, Senatorul melcilor). Revelaţia acestor ani
(1990-2000) mi se pare însă Nae Caranfil, cu E pericoloso sporgersi, poate cea dintâi comedie cinematografică
românească pur-sânge, radical diferită şi de teatralizările filmice după
Caragiale, şi de verva revuistică a (super)comediilor populare interesate prea
puţin de stil, de limbaj cinematografic (B.D.-urile,
Păcală, Nea Mărin miliardar, Buletin de
Bucureşti ş.a.m.d.). Demersul său aminteşte, pe undeva, de valenţele comice
din sofisticatele apologuri Concurs şi
Croaziera, de care îl desparte formula
parabolei folosită în acestea din urmă. La sfârşitul anilor 90, Alexandru
Maftei propune, cu Fii cu ochii pe
fericire, un film oarecum atipic, realizat într-o notă elegiacă, fără excese
naturaliste şi „revanşarde”. Rezultatul: o panoramă a societăţii româneşti la
începutul „protevizării” şi „otevizării” sale. Această perspectivă detaşată (dar
nicidecum neimplicată) avea să fie dezvoltată, nuanţată, desăvărşită în câteva
din filmele de referinţă „minimaliste” din primul deceniu al mileniului trei.
|
E pericoloso sporgersi |
În anul 2000,
Cristian Mungiu lansează un scurt-metraj – Zapping
– ce îmbină atmosfera din 1984 cu
aceea din Fahrenheit 451. Regizorul-scenarist
închipuie o lume stăpânită şi agresată de imaginile fără noimă difuzate de
canalele televiziunilor, tot mai numeroase. Printre frânturile de filme pe care
le accesează personajul principal, se pot zări câteva fragmente dintr-un film
istoric românesc, Mircea. Nevasta (o
gospodină) zice: „Ia, lasă aici!” Soţul (care vine obosit de la muncă şi vrea
să vadă „ce mai e”) schimbă canalul: „N-ai văzut că era un film românesc?!” Totuşi,
apucăm să vedem acest dialog purtat între voievod şi nepotul său (un adolescent). Nepotul:
„Bunule, tu eşti nemuritor?” Mircea: „De ce-ntrebi? Simt povara răspunderilor
şi-am visat şi-o apă neagră.” Pentru cei
străini de context, e un detaliu fără semnificaţie. Pentru cei familiarizaţi cu
cinematografia românească din ultima jumătate a secolului XX, e lesne de ghicit
cine este „bunul nemuritor” din această scurtă istorie ieroglifă, interpretat –
cum altfel? – de Sergiu Nicolaescu.
Contrar mitului care încă mai circulă despre
filmele româneşti ale „noului val” (vezi atitudinea personajului din Zapping jucat de Hanno Hoefer) sau ale
vechilor şabloane, filmele apărute după anul 2000 au „marcat”, cucerind
festivalurile şi câştigând simpatia cinefililor din întreaga lume. Nu pentru că
autorii lor ar fi „trădători de ţară” şi „lichele anticreştine” (aşa cum mai
cred unii comentatori mai mult sau mai puţin anonimi – vezi postările
referitoare la 432, la După dealuri), nu pentru că filmele lor sunt
„antiromâneşti” şi, chipurile, „batjocoresc ţara şi valorile naţionale”. Şi
nici pentru că ar condamna, ca într-un fel de „judecată de apoi”, însuşi
„specificul naţional”, care, în opinia unui reprezentant de frunte al intelighenţiei româneşti, este „sinistru”,
„mediocru”, „neisprăvit”, „nemântuit” şi chiar „nemântuibil”. Pur şi simplu
pentru că reprezentanţii de seamă ai acestui „nou val” – Cristian Mungiu,
Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Adrian Sitaru, Radu Muntean, Călin Netzer, Hanno
Hofer, Anca Damian ş.a. – au ales să renunţe la ceea ce, în anii 90, alcătuia
profilul filmului românesc (şi est-european, în general) de export: „hoardele
de mineri, ţiganii cuţitari şi zâmbetele lui Iliescu” (Mircea Daneliuc, Pisica ruptă, Ed. Univers, Bucureşti,
1997). La intrarea în sala de la Cannes 1995, unde urma să înceapă proiecţia Senatorului melcilor,
doi englezi – arată Daneliuc în acelaşi volum – discutau aşa: „Nu intri?”
„Mi-ajunge cu filmele astea din Est. Prea mult jeg. Îmi strică ziua.” Ce propun
în schimb regizorii „noului val”? O viziune „de autor” asupra unor „stări de
fapt”, un tip de cinema care – cel puţin nu la primul nivel – nu oferă
„confort” şi o senzaţie de wellness celor
deprinşi doar cu un anume tip de „spectacol cinematografic”: denotativ, decorativ şi senzaţional-faptic.
|
4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile |
|
A fost sau nu a fost? |
|
Medalia de onoare |
|
Crulic |
|
După dealuri |
În cinematograful de azi, „din ce în ce
mai golit de semnificaţii”, un cinema „de producător”, „nu
mai contează cum povesteşti, ci mai
ales ce povesteşti”, iar „regizorul e
judecat azi după numărul de intrări, de faze sexy, de bătăi şi urmăriri” – arată Dan Piţa în volumul său Confesiuni cinematografice (Ed. Fundaţiei PRO, colecţia „Universitatea Media”, Bucureşti,
2005). Observaţiile sale, valabile acolo unde filmul aduce money-money
(nu e cazul în România), aveau să fie contrazise de tipul de cinema practicat
în Marfa şi banii; Occident; Moartea
domnului Lăzărescu; 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile; A fost sau n-a fost?; Hârtia
va fi albastră; Amintiri din Epoca de Aur; Poliţist, adjectiv; Medalia de
onoare; După dealuri; Crulic – drumul spre dincolo; Poziţia copilului, Domestic
ş.a. – filme în care fondul de idei bine articulate, în ciuda aparentei
tehnici ciné vérité, îşi găseşte o expresie
pur cinematografică; dificilă, poate, în „minimalismul” ei (personajul muzică
este aproape inexistent, de exemplu), însă nu imposibil de urmărit, de
desluşit.
P.S. Nu sunt un fan înveterat al filmelor
româneşti despre care se vorbeşte în ultimii 15 ani, deci nu pledez pentru ceea
ce e, cum se spune, pe gustul meu. Cu foarte puţine excepţii (filmele lui
Mungiu, câte un film de Porumboiu, Puiu, Netzer), topul meu de suflet este
croit pe alte poetici. Cred însă că este un gest de fair play să recunosc
infuzia e prospeţime pe care „Noul Cinema” românesc, prin formulele propuse de
autorii săi, o aduce – aici şi în toată lumea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu