Atmosfera năucitoarei ficţiuni cinematografice de Andrei Zviaghinţev numite Izgnanie (în română: Exilul) mă duce cu gândul la blestemul numit uitare. Uitarea sau nepăsarea
bărbatului faţă de ceea ce, aşa cum scrie la carte, femeia de lângă el – atunci
când nu se foloseşte de frumuseţe ca acoperământ al răutăţii – îşi doreşte:
împreuna lucrare şi purtare a sarcinilor. Vera, personajul principal feminin, sfârşeşte
tragic în filmul lui Zviaghinţev. Într-un fel, Izgnanie (2007) este o spovedanie. O formă de "întoarcere acasă" prin mărturisirea neputinţei bărbatului
de a suporta un cuplu, de a înţelege cuminţenia şi sacrificiul femeii sale. Câteva
decenii mai înainte, în anii 60-80, Andrei Tarkovski (cineastul din a seva
căruia, mai mult sau mai puţin izbutit, se va fi inspirat Zviaghiniţev) se
simţea copleşit de vinovăţia faţă de mama sa, faţă de tatăl său, faţă de femeia
iubită. Criza sa (prilej de cercetare, de învigorare a credinţei, de înduhovnicire)
s-a transfigurat în câteva filme: Solyaris, Zerkalo / Oglinda, Nostalghia. „Ne iubim, dar ne jenăm unii
de alţii, ne este teamă la unii de alţii. Mi-e mai uşor să mă înţeleg cu
persoane cu totul străine.” – nota, în jurnalul său, Tarkovski. Da, numai că la
Tarkovski totul devenea pe ecran o
odă adusă părinţilor, femeii iubite, precum şi – mai ales – Celui ce
desăvârşeşte orice dar. Acolo, în filmele lui (ca şi în viaţa lui), icoana –
înţeleasă ca teologie în culori, iar nu minimalizată ca vestigiu de muzeu – e o
prezenţă vie, restauratoare.
Zerkalo - un film de Andrei Tarkovski |
Antidotul
împotriva dezintegrării, destrămării, uitării, nesimţirii? Acel „Hristos în
mijlocul nostru” pe care Călăuza şi femeia sa din Stalker se încăpăţânează să-l trăiască zi de zi, clipă de clipă. Credinţa
Verei din Izgnanie s-a uscat.
Credinţa femeii din Călăuza (neocolită
de îndoieli, de frustrări şi disperare) e izvor nesecat pentru că îşi are
obârşia în „lucrurile cele de pe urmă”, despre care – din off – ea chiar citeşte, la un moment dat. Ceea ce s-a pierdut, ca
să spun aşa, în „transplantul” atmosferei tarkovskiene către cinema-ul lui
Zviaghinţev, este tocmai acest simţ al paradoxului, al mirării. Al înfrăţirii
dintre cer şi pământ, dintre cele văzute şi cele nevăzute. Spleenul şi impasul Călăuzei
sunt „descântate” de femeia acestuia care, la final, într-un monolog adresat
parcă fiecărui spectator în parte, spune: „Ştiam că mă voi simţi bine alături
de el. Ştiam că va fi multă suferinţă. Dar mai bine să ai parte de o fericire
amară decât de o viaţă cenuşie şi tristă. Poate am născocit toate astea după
aceea. Atunci, el doar mi-a spus: „Vino cu mine!” L-am urmat. Şi n-am regretat
niciodată. Niciodată. A fost multă suferinţă şi teamă şi ruşine. Dar n-am
regretat niciodată şi n-am invidiat pe nimeni. Aşa mi-a fost soarta, aşa suntem
noi. Dar dacă in viaţă n-ar fi fost suferinţă, n-ar fi fost mai bine, pentru că
atunci nu era nici fericire, nici speranţă. Aşa cred...”
Izgnanie - un film de Andrei Zviaghinţev |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu