sâmbătă, 30 august 2014

Limba românească în filmul românesc - două extreme

31 august - Ziua Limbii Române.
În volumul Dumnezeu în care spui că nu crezi, Nicolae Steinhardt îi semnalează lui Virgil Ierunca (aflat la Paris) filmul lui Mircea Daneliuc Proba de microfon mai ales pentru „degradarea și mahalagizarea limbajului”. Este filiera Pintilie (Reconstituirea, Balanța, Prea târziu etc.), pe care Daneliuc (filolog, înainte de a fi regizor-scenarist-actor) avea să o adopte și în următoarele filme - Croaziera (singurul „de actualitate” pe care l-a mai făcut pînă în 1990), apoi - fără nicio încorsetare de la cenzură - Patul conjugal, Această lehamite, Senatorul melcilor ș.a. până la ultimul.
Proba de microfon
În trend-ul acesta „dezinhibat” de după 1990, când „degradarea și mahalagizarea limbajului” - după 45 de ani de impusă decență - a cunoscut cote paroxistice, este cu atât mai îmbucurătoare prezența unui cineast - Cristian Mungiu, și el licențiat în filologie, înainte de a face regie - care uimește prin finețea cu care își scrie dialogurile. În acest context, filmele sale cuminți (care însă nu pot fi suspectate de nicio tendință puritană ori moralizatoare) sunt o oază audio-vizuală pentru spectatorul care știe (încă) să se bucure de nuanțe.
După dealuri

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu