Anul 1982 îi găsea pe cei mai vii regizori români ai momentului în
lucru la câteva din cele mai interesante filme ale acelei perioade. Alexandru
Tatos pregătea Secvențe și Fructe de pădure, Mircea Veroiu Sfârșitul nopții, Mircea Daneliuc Glissando, Dinu Tănase La capătul liniei, Iosif Demian Baloane de curcubeu, Dan Pița Concurs și Faleze de nisip, iar Stere Gulea Ochi de urs. Toate sunt – fără excepție – opere de marcă în filmografia
sus-pomeniților autori.
Am văzut
întâia oară Ochi de urs (scenariul și
regia: Stere Gulea[1],
inspirat din nuvela omonimă de Mihail Sadoveanu) pe la începutul anilor 90,
când am recuperat pelicula dintr-un depozit în care fuseseră aruncate sute de
role de celuloid la grămadă, ca într-un fel de cimitir al filmelor. Primisem
dezlegare de la mai marii difuzori ai filmului din cetate și – peste măsură de
încântat – am început să mă scufund în mormanele de role, să le sortez, să le
ordonez, să le potrivesc pentru a fi, mai apoi, proiectate într-o sală de
cinema.
M-au surprins
de la început costumele Svetlanei
Mihăilescu, decorurile lui Andrei Both, montajul Ioanei Mântulescu și al lui
Mircea Ciocâltei (ce face imaginile să se „topească” și să se „întrupeze” unele
din altele) și muzica lui Lucian Mețianu. Filmul are atmosferă, iar replicile personajelor – poate
prea explicite, prea „demonstrative”: „Aşa e rânduiala lumii, ca omul să nu
trăiască singur nici după dureri năprasnice”, „Cu vremea se pune între noi şi
morţii noştri nu numai moartea, ci şi viaţa”, „De când i-a murit nevasta și-a
întors fața de la viață” ș.a.m.d – păstrează muzicalitatea limbajului sadovenian.
Imaginea lui Florin Mihăilescu izbutește să dea pădurii, peisajului montan o
„incontestabilă fizionomie sadoveniană” de o „dulceață întunecată” (Ov. S.
Crohmălniceanu).
Sofia Vicoveanca, Daniela Vlădescu, Dragoș Pâslaru |
Revăzut, Ochi de urs devine, tot mai deslușit, expresia
tămăduirii unui om de o „vrăjmășie” care „s-a stârnit” asupra sa: nevasta unui
pădurar ce trăiește izolat, în vârf de munte, suferă de o prelungă lăuzie și
moare: „E moartea Euridicei, care are ca efect coborârea lui Orfeu în infernc –
în cazul nostru un infern interior” (Alexandru Paleologu). Ochiul de urs,
despre care se spune că ar fi „însuși Necuratul” este prilejul „înduhovnicirii”
progresive a lui Culi Ursache, în urma vizitării Pustnicului (la inițiativa
mamei lui Culi, o femeie energică și robustă). Semnele „eliberării” sale de obsesia
„ochiului de urs” – prietenul cu care are un „rămășag” – sunt retragerea sa la
o cabană (foarte asemenea unei chilii), postul și rugăciunea. Acolo își
„exorcizează” Culi „vrăjmășia” din suflet, acolo își înțelege și iartă viața. Și
tot acolo deprinde a trăi sfatul Pustnicului: Împacă-te cu oamenii și legile
lor ca să te liniștești!” Bătălia lui cu o „asemenea suferință” e când „minimalist”
sugerată, când ostentativ enunțată. Pe de altă parte, o judecată mai aspră ar
putea vedea în însăși construcția personajului Ana (soția lui Culi, jucată de
Daniela Vlădescu), premize pentru cuibărirea unor „farmece” și purtări nefirești,
care îi și aduc sfârșitul, după ce dă naștere copilului lor, Octavian. „Mai bine te făceai tu popă!”, îi spune lui Culi mama sa
iubitoare (Sofia Vicoveanca, actriță de film și în Vânătoare de vulpi și în Casa
din vis), adăugând că dacă era popă, locuiau la oraș, nu în creierii
munților, unde nu găsești niciun doctor la nevoie. Culi nu s-a făcut popă nici
în nuvela sadoveniană, nici în filmul lui Stere Gulea. Interpretul său însă,
actorul Dragoș Pâslaru („o figură de o sobrietate foarte potrivită cu
personajul, iar tăcerile și încordarea pe care le joacă sunt tocmai cele
necesare” – Alexandru Paleologu), avea să trăiască – începând cu mijlocul
anilor 90 – ca frate de mănăstire, ca monah, apoi ca pustnic la un schit din
Munții Căpățânii.
Ochi de urs |
Într-o
sâmbătă de la începutul lunii august 2014, Monahul Valerian (sinonimul sau
antonimul actorului, de altă dată, Dragoș Pâslaru), a fost hirotonit preot, la catedrala
Episcopiei din Râmnicu-Vâlcea. M-am numărat printre cei care au participat la Sfâlnta
Liturghie în cadrul căreia s-a rostit: „Vrednic este”! În ajun, am revăzut Ochi de urs și m-am gândit, involuntar,
la Umbrele soarelui (filmul lui
Mircea Veroiu după un scenariu de Ion Brad), unde Dragoș Pâslaru joacă un
personaj din aceeași tipologie cu eroul sadovenian din Ochi de urs. M-am gândit și la Alioșa[2]
al său din Karamazovii (adaptarea de
succes după Dostoievski, în regia lui Dan Micu, de la Teatrul Nottara din
București, condus pe atunci de Horia Lovinescu), la golgota trăită de actor în zilele fierbinți din Piața
Universității (în 13-15 iunie 1990), la actorul ce interpretează, în segmentul
„Telefonul” din Secvențe (de
Alexandru Tatos), un tânăr solitar și trist, la Collins, banditul dubios din Pruncul, petrolul și ardelenii (regia:
Dan Pița), la alte – nenumărate – întâlniri cu Dragoș Pâslaru din teatru (inclusiv
teatru TV și teatru radiofonic) și film. La întâlnirile noastre, nu puține, din
viața efectivă, concretă, după ce s-a retras din lumea teatrului, filmului și
televiziunii. La îndreptarea pe care, chiar și când nu i-am cerut-o explicit,
mi-a oferit-o[3].
Cu Ieromonahul Valerian Dragoș Pâslaru și Ionuț Trandafirescu |
[1] În momentul în care se afla pe punctul de a ecraniza Moromeții (1984-1985), Stere Gulea afirma
că, deși „nevoia poveștii a apropiat și va mai apropia, un timp, filmul de
literatură”, felul specific de poveste al filmului nu are nimic în comun cu
povestea de tip literar. Astfel, „totul trebuie regândit în funcție de
cerințele și posibilitățile filmului”.
[2] Dragoș Pâslaru: „Și Culi tace mereu ca Alioșa Karamazov.
Dar Alioșa tăcea dintr-o prea clară înțelegere a lucrurilor, i se părea
cuvântul de prisos, în timp ce Culi nu înțelege ce se întâmplă; tăcut și
încrâncenat vrea să-i dea de capăt răului ce a pus stăpânire pe el. El simte
multe lucruri a căror explicație îi scapă. Și cred că ăsta-i lucru foarte greu
de jucat. Oricum, personajul mi-a transmis spaima și neliniștile lui.”
[3] Crezul
actorului Dragoș Pâslaru avea să fie rezumat într-un interviu apărut în revista
„Teatrul” din aprilie, 1988: „Din păcate pentru noi, această meserie cuprinde
mai mult eșecuri decât reușite. Și cred că e normal să fie așa, mai mult decât
normal, e adevărat să fie așa. Altfel, ar putea însemna că ne-am „instala“ în
perfecțiune. Iar perfecțiunea e, într-un fel, un lucru monstruos. Poți lupta
să-l obții, îl poți atinge uneori, dar ar fi neomenesc să poți rămâne mereu
„în“ el. La fel cum nu poți trăi mereu în tensiune. Dar, de fapt, în legătură
cu asta, în meseria noastră există un paradox, unul mai mult. Teribilă și
istovitoare aici nu e tensiunea pe care ți-o cere pătrunderea în personaj și în
lumea lui, ăsta e un lucru minunat și miraculos, de care au parte foarte puțini
oameni: să faci să trăiască, să existe ceva ce nu există, și să-i faci pe alții
să creadă în această existență. Nu, teribil este ce se întâmplă pe urmă, după
spectacol, când, după ce ai fost Alioșa Karamazov, trebuie să te întorci la
lumea reală, care, oricât de minunată, te scoate din lumea mirifică a artei.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu