Perioada campaniei electorale anunță, invariabil,
inflamarea sentimentelor naționale. Ba chiar și religioase. Unii lideri
politici (și nu numai) nu ezită să-și transforme în capital electoral identitatea
– formală – de creștin ortodox, pe lângă – evident – virtutea de „bun român”. „Mulți,
dar proști” spune Moțoc; „Proști, dar mulți” îi răspunde Lăpușneanul. Cațavenci
suntem – măcar în zilele fierbinți din timpul alegerilor – cu toții. Sau nu. Pentru
că mai există o anumită parte a „norodului” care – cu timp și fără de timp – vrea
cu tot dinadinsul să o rupă cu trecutul, să-și proclame neobosit „năpârlirea”
și asumarea noii „identități”. Dacă se poate, cea nord-americană, de tip melting pot.
Îmi amintesc o discuție avută cu o româncă în Marea
Britanie. Dorea să fie cât mai British, cât mai „modernă”, mai „de-a lor”. Nu mai
știu cum a venit vorba despre filmul Moromeții.
Filmul (ca și cartea) îi producea silă nu datorită calităților artistice,
simplul fapt că „e cu țărani” o îngrozea și-i stârnea oroare. Până la un punct,
e de înțeles dorința de „emancipare” a celor care au ales să pună un alt
început vieții lor, în străinătate. Asumarea noii „identități” e mai ușoară
atunci când te dezbari, ca de ciumă, de tot ceea ce te leagă de patrie: credința
strămoșilor, copilăria, școala, familia. Limba maternă însăși devine o povară. Aud
câteodată pe unii care spun că nu vor să o mai vorbească pentru că le „face
rău”. Și pentru că e dureros (dacă nu cumva cu neputință) a șterge cu buretele
totul, a te preface că toate acestea nu au existat, mulți găsesc un țap
ispășitor în, vai, abstracta noțiune de țară. Aceeași țară căreia i se aduc
deșănțate osanale de politicieni și votanți ultrasensibili la discursul
naționalist. Ea, țara, este pricina tuturor relelor, ea, țara, este iadul. Ea,
țara, devine o obsesie, un cal de bătaie. Pentru birocrația ei, pentru „infernul
comunist”, pentru un fantasmagoric regim terorist, uitând (sau neștiind) că „tirania
Puterii, dictatura, opresiunea, totalitarismul”, dar şi „prefacerea libertăţii
în nebunie, desfrâu, dezmăţ, anarhie” (Nicolae Steinhardt) sunt la fel de vătămătoare.
OK, România – din 1944 până în 1989 – a fost o închisoare. Dar
chiar și așa, dacă atunci când o părăsești te alegi cu sentimente de acreală, „închisoarea
şi suferinţele au fost de haram”. O
spune un evreu care s-a creștinat – clandestin – într-una din pușcăriile
politice de la începutul anilor 60, care s-a declarat „sută-n sută evreu și mie-n mie român”. Sigur, ține de constituția sufletească a fiecăruia în parte, ține de o anumită zestre (familie, educație,
împrejurări etc.) de care dispune fiecare. Și mai ales de o „nebunie” numită
bunăvoință. Numai așa rezultatul poate fi „un complex de linişte şi de
înţelegere şi de scârbă faţă de orice silnicie şi şmecherie”. Numai atunci –
scrie Nicolae Steinhardt în Jurnalul
fericirii – „închisoarea şi suferinţele au fost spre folos şi ţin de căile
nepătrunse pe care-i place Domnului a umbla”. Pentru că „puterea de a iubi, la
ieşirea din închisoare, trebuie să fi crescut în proporţii de necrezut”.
Afișul filmului Moromeții (detaliu) |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu