Întrebarea cu care începe Testamentul unui nebun de Ioan Ianolide
(„Cine este atât de nebun ca să dea crezare unui nebun?!...”) îmi amintește de replica
lui Keti Barateli din filmul Căința (Tenghiz
Abuladze, 1984): „Sunt nebună, nu? Mâine mă vor lua de aici și mă vor duce la
balamuc.” Ea este adresată lui Tornike Aravidze, adolescentul pur ce vrea să
știe ce s-a întâmplat în cumplitul tăvălug al istoriei (perioada stalinistă în
care bunicul său, primarul Varlam, a jucat un rol decisiv). Nu există nicio
căință în filmul lui Abuladze (totul nu e decât imaginația lui Keti, stârnită
de o știre la rubrica decese dintr-un ziar, de unde află de moartea lui Varlam),
așa cum societatea românească (de dinainte de 1990 sau de după 1990) este încă
prea puțin pregătită să-și asume căința pentru ororile săvârșite printr-o
împreună lucrare la „facerea lumii” după chipul și asemănarea „orânduirii”
bazate pe lupta de clasă împotriva „burgheziei” și „capitalismului”. (Tot nebun
avea să fie considerat și evreul creștinat Nicolae Steinhardt, mai ales de cei
de un neam cu el: ”Nebun. Am şi eu o reputaţie de
nebun bine stabilită, mai ales printre amicii evrei. Ce bine mi-a prins nebunia
aceasta în ultimii douăzeci şi cinci de ani. Ce mă făceam dacă nu eram nebun?
înnebuneai! îmi răspunde raţiunea.”, Jurnalul fericirii)
Căința (un film de Tenghiz Abuladze, 1984) |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu