Cristian Mungiu și Valeriu Andriuță |
Cristian Mungiu sau venirea în fire - articol apărut în revista Convorbiri literare (nr. 10 / 2015)
Există filme (aşa cum există oameni) care te încarcă, pozitiv, cu blândeţe
şi calm, care îţi redau încrederea în tine, fără să-ţi strecoare, la pachet, şi
un păgubitor bonus de aroganţă şi autosuficienţă. Aşa sunt filmele, de un
surprinzător firesc, scrise, regizate și, câteodată, produse de Cristian
Mungiu. Aşa este omul Cristian Mungiu[1].
Cinematograful românesc de după 1990 se remarcă printr-o dezlănţuire a umorilor
bine ţinute în frâu (și, în unele cazuri, transfigurate, „codificate”) de
cenzura politică de până atunci. Filmele lui Cristian Mungiu refuză acest trend şi redescoperă – la alte
dimensiuni, ce nu exclud tragicul, notele grave – tandreţea şi umorul blajin[2].
După dealuri
(2012) cheamă spectatorul să-l deslușească în funcţie nu atât de „experienţa
religioasă” acumulată (nota bene: ideologiile sunt susţinute sau combătute cu
religiozitate), cât de măsura în care – fie și fără să își dea seama – își
îmbisericește mintea. Nu evlavia stârnită de formele şi culorile
umanist-realiste din tablourile religioase (ce declanşează o căinţă năvalnic
doloristă), şi nici evlavia faţă de doctrine politice şi ideologii, ci „evlavia
bisericească” (a cărei obârşie este icoana bizantină) ne ajută să desluşim „precum
este” filmul lui Cristian Mungiu.
Ceea ce şi-a dorit autorul său (pentru că După dealuri este un „film de autor”) a fost nu să ilustreze sau să
„documenteze” un eveniment real (așa-numitul „caz Tanacu”, descris în romanele
„non-ficţionale” ale Tatianei Niculescu-Bran și prezentat – fără nicio urmă de
fair play și cu tot apanajul senzaţionalist – de presa tabloidă), ci să
„reprezinte” artistic, filmic, un anumit ton al relațiilor dintre oameni. Să
ajungă la expresivitate, să emoţioneze, dar fără emfază. Muzica este (cu
excepţia unui cântec de leagăn) cu totul absentă din film; dialogurile (rostite
de actori în chip firesc şi grai moldovenesc) sunt esenţializate, au dimensiuni
eshatologice şi, pe alocuri, amintesc de apoftegmele pustnicilor din vechime;
scenografia lui Călin Papură[3]
(secondat de Mihaela Poenaru), deosebit de sugestivă şi în cadrele de interior
şi în exterioarele cu iz flamand, aminteşte însă de „epoca de aur” a filmului
românesc, în care decorurile participau activ la crearea atmosferei; imaginea
lui Oleg Mutu (Zapping; Corul
pompierilor; Dincolo; Ajutoare umanitare; Moartea domnului Lăzărescu; 4 luni, 3
săptămâni şi 2 zile; Amintiri din Epoca de Aur), nu urmăreşte să fie „exotică”, ci – hieratică, austeră – slujeşte
îndeaproape concepţiei lui Mungiu. Asemenea unei icoane,filmul se dezvăluie
doar ochiului deprins a discerne imaginea poetic-transfiguratoare de
reprezentarea pietist-demonstrativă, cuvântul de palavre.
Există, în După dealuri, două lumi în conflict, ale căror semne
sunt două tinere fete care au crescut împreună la orfelinat. Una din ele –
Voichiţa (Cosmina Stratan) – devine „făptură nouă”. Găsindu-şi calea în viaţa
de obşte a unei mănăstiri, îşi petrece zilele şi nopţile în „post şi rugăciune”[4].
Cealaltă – Alina (Cristina Flutur) – ia drumul exilului şi, după o vreme
petrecută în Germania (unde se luptă cu „urâciunea pustiirii”), se întoarce la
prietena ei pentru a o convinge să muncească, alături de ea, pe un vapor. Dar
Voichiţa ascultă acum de o „altă lege” (a descoperit – îmbisericindu-şi mintea
– nu atât o „religie nouă”, cât un „nou mod de a trăi”), pe care Alina nu o
poate pricepe.
Încă de la primele cadre, de la la intrarea celor două fete în mănăstire,
se poate vedea o plăcuţă pe care stă scris: „Aici este casa Domnului. Interzis
celor de alte religii. Crede şi nu cerceta.”[5]
Poate că în chiar acest text se cuvine să descifrăm taina filmului (şi, poate,
a duhovniciei creştine răsăritene). Pe de o parte avem „răzvrătirea”, „revolta”
şi încercarea de „reformă” a celei care a gustat din „libertatea” (sau, mai
bine zis, din „libertăţile”) occidentului”, iar acum cârteşte. Pe de altă
parte, avem ascultarea şi cuminţenia
monahiilor care, crezând, par că să se integreze în viaţa de obşte a
unei micuţe mănăstiri. Constantin Noica: „Nu există comunicare fără
cuminecare.” De bună voie şi, cumva, silită de dragostea pătimaşă faţă de cea
care – în copilărie şi adolescenţă – îi fusese aproape, Alina se spovedeşte
(pentru întâia oară în viaţa ei) şi se cuminecă. Insuficienta pregătire pentru
„viaţa nouă în Hristos”, pentru înfricoşătoarea taină a mărturisirii şi
cuminecării, sentimentul apăsător al singurătăţii pe care i-l dă statutul de
orfană, labilitatea psihică exagerată şi „legătura bolnăvicioasă” (şi
clandestină, începută în orfelinat) cu Voichiţa, o determină pe Alina să „ardă
etapele” (să se pripească, nu o dată ). Îi e greu să-şi asume procesul anevoios
de „îmbisericire a minţii”, de „rânduire” a propriei vieţi, de „iluminare”.
Spre deosebire de Julieta (un celebru personaj, dintr-un film de Federico
Fellini, care se salvează prin credinţa în mântuire, sădită în suflet de la o
vârstă fragedă), Alina pare că pierde lupta cu „spiritele”. Comportamentul
agresiv faţă de cei din mănăstire determină imobilizarea ei la spital. După ce
tulbură exagerat de mult slujbele şi rânduiala din mănăstire, este internată
câteva zile într-un spital de psihiatrie. Acolo, asistentele medicale pe care
le-a agresat (împreună cu medicul psihiatru) o sfătuiesc să se reîntoarcă la
mănăstire pentru „că are mai multă linişte”. Apoi – oarecum pe ascuns – este
„exorcizată” de preot (Valeriu Andriuţa) şi-şi dă duhul. Nu înainte de a-şi
veni în fire, de a-şi găsi împăcarea cu sine (după cum reiese din ultimele două
scene în care apare). Ţapii ispăşitori se ştie cine au fost, în „cazul Tanacu”.
Mungiu însă nu-şi condamnă niciun personaj, nicio instituţie. Insistă pe
demnitatea, pe adevăratul curaj cu care – preotul şi maicile „complice” – sunt
gata să primească pedeapsa „judecăţii lumeşti” pentru faptele pe care le vor fi
săvârşit („privaţiune de libertate”, „obscurantism agresiv” etc.) dintr-o prea
mare încredere în forțele proprii.
Sub aparenta
sa „obiectivitate”, După dealuri ascunde
profunzimi de apolog ce ating dimensiunea euharistică a existenţei umane.
Rugăciunile pe care preotul – cu duhul blândeţii – le citeşte Alinei (în
vederea îndepărtării „duhurilor necurate”), canonul pe care i-l dă (mătănii,
post negru), lectura îndreptarului de spovedanie în grupul de maici,
interdicţia femeilor de a pătrunde în altarul unei biserici ortodoxe, „icoana
făcătoare de minuni”, permanentele raportări la despătimire, la „vieţuirea
bineplăcută lui Dumnezeu”, la importanţa de a-ţi cunoaşte şi spovedi toate păcatele etc. par – pentru
privitorul agnostic, certat cu (sau indiferent faţă de) credinţa bisericească –
desuete, încifrate, obscure, inutile sau ilare. Ca tot ce tine, largo sensu, de religie. La final însă,
aproape întreaga obşte (care, departe de a fi ostilă şi indiferentă faţă de
soarta recalcitrantei, se roagă până în ultima clipă pentru despătimirea ei)
ajunge sub incidenţa legii lumeşti. Filmul lui Mungiu nu exprimă însă
zădărnicia jertfei Mântuitorului (a cărei icoană, într-unul din ultimele cadre,
priveşte – de pe catapeteasma bisericii – atât personajele, cât şi
spectatorii), ci, eventual, greutatea pe
care o întâmpinăm noi, oamenii, de a ne asuma până la capăt jertfa Sa, atunci
când – asemenea Voichiţei – am ales „calea cea strâmtă” a pocăinţei. Privit mai
atent, După dealuri transmite fiorul
acestei răscolitoare mărturii de credinţă[6].
Filmul încarcă spectatorul cu o neîntreruptă şi stranie stare de tensiune, cu o
emoţie pe care ţi-o strecoară în suflet doar întâlnirea cu capodopera. Sau cu
poezia – tot una, care este însuşi limbajul experienţei bisericeşti, al
Ortodoxiei[7].
Viziunea
minimalistă, bine temperată, a lui Mungiu îl lasă pe privitor să-i desluşească
miezul, tâlcurile ascunse. Pentru că, aşa cum „după dealuri” se află – în
funcţie de perspectivă – fie mănăstirea (unde cei ce vieţuiesc după învăţătura
Bisericii îşi vin în fire), fie lumea (pluralistă, liber-cugetătoare, semeaţă),
la fel şi drama filmului – asemenea parabolelor hristice – este percepută diferit, potrivit aşezării
duhovniceşti a fiecărui spectator în parte.
Marian Sorin Rădulescu
[1]
Horia Murgu (sound designer la filme de Mircea Daneliuc, Alexandru Tatos, Stere
Gulea) despre Cristian Mungiu, după o Gală Gopo unde a fost premiat 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile: „Cel mai
mult mi-a plăcut că s-a confirmat, a nu știu câta oară, bunul simț extraordinar
al lui Mungiu. Când te uiți la el și vezi ce face, ce spune și cum spune, dacă
se întâmplă cumva să nu știi ce e bunul simț, afli. E o modestie autentică,
intrinsecă. E o modestie nu a omului care nu știe măsura lucrurilor, ci a celui
care o știe foarte bine. Mi-a făcut plăcere să-l văd încă o dată, într-o
situație ca asta, cum nu-și pierde firea.” Cuvintele lui Horia Murgu se potrivesc de minune și primului lung-metraj scris și
regizat de Mungiu. La începutul mileniului trei, Occident (2002) recuperează mărgăritarul de mare preț (și rarisim)
al filmului românesc: bunul simț, delicatețea (inteligentă, niciodată bleagă),
umorul necontaminat de sarcasm, cinism și vulgaritate.
[2] Cristian Mungiu
se apropie de atmosfera filmelor de tinerețe ale lui Jiri Menzel și Milos
Forman, precum și de cumințenia și umorul mucalit din mai recentele filme ale
lui Corneliu Porumboiu sau Marian Crișan.
[3] Călin Papură este autorul decorurilor și la Concurs, Faleze de nisip, Dreptate în
lanţuri, Pas în doi, Balanţa, O vară de neuitat.
[4] Voichița
pare a se fi angajat pe drumul sfințeniei, dacă înțelegem sfințenia în termenii
propuși de Paul Evdokimov: „Un sfânt nu este un supraom, ci acela care-și
trăiește adevărul ca ființă liturgică”.
[5]
Inscripția, afirmă regizorul, „este autentică”
– o vedem în materialul bonus al filmului, filmată de regizor în timpul
prospecțiilor și este atestată și în scrierile Tatianei Niculescu Bran. În Accatone (filmul lui Pasolini din 1961),
personajul principal cita zeflemitor o sintagmă introdusă de ceea ce s-ar putea
numi „poliţia ecleziastică”: CREDE ŞI NU CERCETA!. Caracterul rebel pe care-l
împart deopotrivă multe din personajele lui Pasolini, Bergman, Buñuel sau von
Trier (şi încă altele) este plămădit şi de această insuportabilă inchiziţie a
politicii bisericeşti. Când eşti înconjurat numai de feţe acre, de zbiri ce
urmăresc respectarea literei, nu viaţa în duh, rişti să nu mai auzi rugăciunea
vameşului păcătos (singura bineplăcută cerurilor) de atâţia farisei sau pretinşi
farisei ce dau slavă cerurilor pentru că nu sunt asemenea păcătoşilor. Într-un
fel, poate că nici unul din aceşti rebeli nu s-a revoltat pe credinţă (pe
credinţa aceea paradoxală în duhul firescului pe care este omul chemat a o
dobândi, îmbisericindu-şi mintea), ci pe un legalism obositor, agresiv şi
constrângător, radical opus îndemnului paulin: „Toate îmi sunt îngăduite, dar
nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit
de ceva.” Deşi comportamentul preotului
şi al măicuţelor din film nu este defel agresiv, ci denotă mai degrabă un duh
sobornicesc, frăţesc, al blândeţii, inscripţia cu pricina a stârnit multe
discuţii. În cercurile „dreptcredincioşilor” care se simt leazaţi şi pretind că
aşa ceva (privarea de libertate? tendințe homoerotice?) nu există în nicio
mănăstire ortodoxă, această tăbliţă constituie unul din cele câteva
„corpuri-delict” ce încriminează „de la sine” filmul. Din această pricină,
mulţi refuză să-l vadă. Comentariile lor înverşunate la adresa unui film pe
care nu l-au văzut şi pe care spun că
nu doresc să-l vadă arată însă că ei
cred (că După dealuri e o blasfemie,
o reprezentare tendenţioasă a României, a Bisericii, a monahismului românesc în
general ş.a.m.d.) fără să cerceteze. Că strechea politicii după ureche este
aplicată şi în judecarea unor filme, cărţi, muzici etc. înainte de a le cerceta (mai mult: fără a avea nici cea mai mică
dorinţă de a le cerceta).
[6]
Un amic îmi spunea că în niciun caz Mungiu nu și-a propus
ca filmul să fie „mărturisitor”, căci – a adăugat el – cea mai bună formă de
mărturisire este tăcerea. Prin urmare, dacă regizorul-scenarist ar fi dorit să
mărturisească adevărul, mai bine tăcea. Dar în După dealuri adevărul sălășluiește chiar acolo: în
întuneric. E subteran, dincolo de aparențe, de ceea ce poate fi auzit. E
ab-surd (ab + surdus), nedemn de a fi auzit. Rubem A. Alves: „Luate în sensul lor
literal, toate cuvintele sunt false. Adevărul trăiește înăuntrul tăcerii care
înconjoară cuvintele. Trebuie să fim atenți la ce nu se spune: trebuie să citim
printre rânduri.”
[7] Cristian Mungiu se delimitează
drastic de creștinismul contemporan ideologizat (occidental, dar nu numai) și
pledează pentru un creștinism simbolic și poetic. După dealuri dă mărturie despre o ortodoxie sacramentală mistică și
poetică – „firea adevărată a omului” (cum o definea ieromonahul Rafail Noica),
religie a învierii și transfigurării trupurilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu