miercuri, 11 ianuarie 2017

Made in RO 1977

În 1977, în România au ieșit pe ecrane 16 premiere autohtone. Mi se pare oarecum de înțeles ca, în lipsa internetului care să-ți pună la dispoziție toată cinematografia lumii, când existau doar două canale TV (și acelea cenzurate drastic), să frecventezi - atunci - acele producții. De dragul actorilor și, uneori, al subiectului. Dintre toate 16, două se detașează și îmi par și acum, după 40 de ani, vrednice de atenție: filmul de autor (singurul) Iarba verde de acasă (regia Stere Gulea, aflat la debutul în lung-metraj) și superproducția feerică Ma-ma (regia Elisabeta Bostan). Filmul lui Gulea este inegal, mai puțin convingător decât Reconstituirea, Filip cel bun, Ilustrate cu flori de câmp, Cursa și Mere roșii - celelalte filme tributare „noului realism” eliberat de clișeele care împânziseră și împânzeau filmele „de actualitate”, însă mult mai adevărat decât celelalte apărute în același an. Altfel, unele din premierele anului 1977 au avut succes la publicul românesc - comediile (Tufă de Veneția, Gloria nu cântă, Iarna bobocilor), filmele „de acțiune” și aventuri (Accident, Împușcături sub clar de lună, Cuibul salamandrelor), istorice (Oaspeți de seară, Buzduganul cu trei peceți), cele pentru copiii mici și foarte mici (Misterul lui Herodot, Povestea dragostei) sau cu și despre footballul autohton (Fair Play), melodrama (Regăsire). Lirismul din Râul care urcă muntele a fost, poate, cel mai puțin prizat de public (nu doar de critică), dar din el rămâne muzica lui Adrian Enescu. La fel și palida transpunere după Marin Preda, Marele singuratic, frumos filmat, însă - ca de obicei - cu o regie (Iulian Mihu) inegală și fără forța acestuia de la debut (Viața nu iartă). Ca producțiile altor ani, și filmele din 1977 au - toate - câteva momente reușite (ce țin, de la caz la caz, de imagine, coregrafie, costume, interpretare), însă - dincolo de sentimentalisme - a fost un an slăbuț pentru filmele de autor. A fost, mai ales, anul despărțirii de Toma Caragiu, Alexandru Bocăneț, Eliza Petrăchescu, Emil Botta, Doina Badea.
Povestea dragostei (Ion Popescu-Gopo)
Tufă de Veneția (Petre Bokor)
Accident (Sergiu Nicolaescu)
Cuibul salamandrelor (Mircea Drăgan)
Misterul lui Herodot (Geta Doina Tarnavski)
Oaspeți de seară (Gheorghe Turcu)
Gloria nu cântă (Alexandru Bocăneț)
Buzduganul cu trei peceți (Constantin Vaeni)
Marele singuratic (Iulian Mihu)
Iarna bobocilor (Mircea Moldovan)
Regăsilre (Ștefan Traian Roman)
Ma-ma (Elisabeta Bostan)
Iarba verde de acasă (Stere Gulea)
Fair Play (Alexandru Satmari)
Împușcături sub clar de lună (MIrcea Mureșan)
Râul care urcă muntele (Cristiana Nicolae)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu