De Prokofiev am
auzit prima oară în 1984, în sala (pe atunci) de cinema Capitol. Tocmai rulase Competiția,
unul din ultimele filme importate din SUA, în regimul Ceaușescu. Unii colegi
de-ai mei au fost dezamăgiți. Crezuseră că e o competiție sportivă, ori filmul
era despre un concurs de interpretare la pian. Cu muzică simfonică (Imperialul
de Beethoven, pe care l-am descoperit și am început să-l îndrăgesc tot
atunci, Concerul nr. 3 de Prokofiev, Brahms, Chopin etc.) la greu. Ca să
mai dezmorțească spiritele, regizorul Joel Olianski s-a gândit să ofere și
câteva prilejuri de voyerism. Era, în acei ani, o ocazie rară să vezi așa ceva
la cinema (la TVR nici nu putea fi vorba). Secvența steamy cu Richard
Dreyfuss și Amy Irving a treut de cenzură, în schimb scena în care pianistul
negru repetă la pian în costumul lui Adam a fost tăiată. Aveam s-o văd întâia
oară la televiziunea iugoslavă. La fel și scena în care o profesoară rusoaică
de pian cere azil politic în SUA.
Zilele acestea
Prokofiev a fost prezent de două ori în sala Capitol care, de mai bine de zece
ani este doar sediul Filarmonicii Banatul. Mai întâi cu Alexandr Nevski,
cantata ce preia teme din muzica pe care compozitorul rus a scris-o pentru
filmul omonim regizat de Serghei Eisenstein în 1938. Apoi cu Petrică și
lupul, interpretat de Orchestra Liceului de Muzică „Ion Vidu” din
Timișoara. Mi-ar fi plăcut să fie sala plină de copii – de grădiniță, de școală
primară și gimnazială. N-a fost așa. Au fost, ce-i drept, mulți elevi de liceu
veniți să-și susțină colegii. Înaintea lui Profofiev, aceeași orchestră de tineret a cântat Weber (Uvertura
Oberon) și Mozart (Concertul pentru flaut și orchestră nr. 1).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu